انشا

انشا در مورد جبار باغچه بان

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، انشا در مورد جبار باغچه بان برای شما آماده نموده ایم. امیدواریم که موردتوجه شما قرار گیرد.

⭐انشا اول در مورد جبار باغچه بان⭐

مقدمه:
جبار عسگرزاده ملقب به جبار باغچه‌بان بنیان‌گذار نخستین کودکستان در شهرستان مرند و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز بود. او همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران بود.

بدنه:
وی نخست در تبریز کودکستانی به نام «باغچه اطفال» دایر کرد و از همین رو خودش را باغچه‌بان نامید. جبار باغچه‌بان بعد از جنگ جهانی اول همراه همسرش در سال ۱۲۹۸ شمسی از راه جلفا وارد شهر مرند شد. باغچه بان در مرند در مدرسه دولتی احمدیه به شغل آموزگاری مشغول شد پس از کسب تجربه های زیاد در این مسیر، ایرادات بسیار زیادی را در روش آموزش زبان فارسی مشاهده کرد؛ با توجه به این موضوع، باغچه‌بان اولین نفری بود که یک روش بسیار پرکاربرد و حرفه‌ای برای آموزش زبان فارسی ابداع کرد.

در واقع در همین زمان بود که فعالیت های خیرخواهانه و مثبت باغچه بان در ایران آغاز شد و تا اواخر عمرش هم ادامه داشت. جبار باغچبان در تبریز کودکستانی را با عنوان باغچه‌ اطفال دایر کرد؛ بعد از تاسیس باغچه اطفال بود که فکر آموزش به ناشنوایان ذهنش را درگیر کرد.

اولین تلاش‌ها در زمینه آموزش ‌و پرورش استثنائی در حدود ۱۰۰ سال قبل در ایران شروع و نخستین فعالیت‌ها در بخش آموزش و پرورش کودکان با آسیب‌دیدگی بینایی از سال ‌۱۲۹۹ هجری‌ شمسی توسط شخصی به نام ارنست کریستوفل اهل کشور آلمان در شهر تبریز با جذب پنج دانش‌آموز آغاز شد.

در گروه کودکان با آسیب‌دیدگی شنوایی جبار باغچه‌بان در تبریز در سال ‌۱۳۰۳ اولین گام را با تاسیس مدرسه باغچه‌ اطفال در جهت تعلیم ‌و تربیت کودکان ناشنوا برداشت. البته که تا قبل از اینکه به این موضوع فکر کند، هیچ تجربه ای در زمینه تدریس به ناشنوایان نداشت.

باغچه‌بان با سه دانش آموز ناشنوا کارش رو آغاز کرد و در این زمینه توانست موفقیتی کسب کند. متوجه شد که حس بینایی و لمس اشیاء، نقش بسیار مهمی را در آموزش به ناشنوایان ایفا می‌کند.  او مدرسه ناشنوایان را در سال ۱۳۰۳ در تبریز دایر کرد.

این کلاس جنب باغچه اطفال باغچه‌بان تأسیس شد. یکی از کتاب‌های او با عنوان «بابا برفی» توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید و شورای جهانی کتاب کودک آن را به عنوان بهترین کتاب کودک انتخاب کرد.

نتیجه:
 تاثیر شگرفی که وی بر آموزش ناشنوایان گذاشت باعث گردید نام وی تا ابد به نیکی یاد شود چون او آغازگر راهی شد که توانست رنج و زحمت والدین فرزندان ناشنوا را کم کند و از طرفی امید به زندگی را در این کودکان برای همیشه زنده کند.

⭐انشا دوم در مورد جبار باغچه بان⭐

مقدمه:
 جبار باغچه‌بان با تأسیس نخستین کودکستان و مدرسه ناشنوایان ایران، به یک قهرمان برای آینده‌ی آموزش و پرورش تبدیل شد. او با عشق و صبر خود توانست به کودکانی که قبلاً فرصت تحصیل را نداشتند، امکان آموزش و پرورش بدهد.

بدنه:
 جبار باغچه‌بان نمونه‌ای الهام‌بخش برای همه‌ی ما است و باعث می‌شود تا به امید و امکاناتی که در دنیای آموزش و پرورش وجود دارد، باور داشته باشیم

دوران کودکی جبار باغچه‌بان، پر از شور و شعف بود. او در روستایی کوچک در شهرستان مرند به دنیا آمد و در آنجا با خانواده‌اش زندگی می‌کرد.

دوران کودکی جبار پر از لحظات شاد و خاطره‌انگیز بود. او با عشق و علاقه‌ی خود به طبیعت و بازی با دیگر کودکان، لحظاتی پر از شادی و خوشحالی را تجربه کرد. این علاقه و انگیزه‌ی ویژه‌ی جبار، او را به سمت آموزش و پرورش هدایت کرد و تأسیس نخستین کودکستان در ایران را ممکن ساخت.

ابتکارات ویژه باغچه‌بان در آموزش عبارت بودند از:

  • روش شفاهی در تعلیم ناشنوایان
  • آموزش روش حساب ذهنی به ناشنوایان
  • گاهنجار (گاه‌نما) وسیله‌ای برای نشان دادن پستی و بلندی‌های اقیانوس‌ها روی نقشه به کودکان
  • الفبای گویا

تلفن گنگ با گوشی استخوانی یک دستگاه است که توسط جبار باغچه‌بان در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۱۲ شمسی (یعنی حدود ۹۴ سال پیش) اختراع شد. این دستگاه به کودکان ناشنوا کمک می‌کند تا با یکدیگر و با دیگران ارتباط برقرار کنند. با استفاده از این گوشی استخوانی، کودکان می‌توانند از طریق ارسال ارتعاشات ارتباط برقرار کنند. این اختراع جدید و نوآورانه توسط جبار باغچه‌بان به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی مهم در آموزش و پرورش کودکان ناشنوا معرفی شد.

نتیجه:
 جبار باغچه بان همه همت و تلاش خود را بر این گذاشت تا برای ناشنوایان کاری انجام دهد تا آنها را به زندگی بازگرداند و مانع از گوشه نشینی آنها شود و در این راستا جدا از اقدامات عملی دهها کتاب و نوشتار نیز چاپ کرد تا این مساله در تمام ایران مرسوم شده و همه ناشنوایان به زندگی برگردند.

4.4/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا