انشا

انشا در مورد دسته گل به اب دادن

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، انشا در مورد دسته گل به اب دادن با مقدمه، بدنه و نتیجه گیری برای شما آماده نموده ایم. امیدواریم که موردتوجه شما قرار گیرد.

⭐انشا در مورد دسته گل به اب دادن⭐

مقدمه:
در فرهنگ فارسی ضرب المثلی وجود دارد با عنوان دسته گل به آب دادن. این ضرب المثل به کسی گفته می‌شود که کاری را به درستی انجام نمی‌دهد یا خراب می‌کند و این مساله خرابکاری به مراتب برای آن شخص رخ می‌دهد؛ طوری که آن فرد در اطرافیان و آشنایان با لقب فرد خرابکار شناخته می‌شود.

بدنه:
ریشه این ضرب المثل به یک داستان قدیمی در فرهنگ ایرانی باز می‌گردد. در این داستان، جوانی دلباخته دختری می‌شود. اما خانواده دختر به دلیل بدشانسی و بدقدمی که در مورد آن جوان شنیده‌اند، با ازدواج آنها مخالفت می‌کنند. دختر به عقد دیگری در می‌آید. جوان عاشق که طاقت دیدن این موضوع را ندارد، از شهر بیرون می‌رود و دسته گلی از گل‌های دشت می‌چیند و به آب رودخانه می‌اندازد. کودکانی که در آن حوالی مشغول بازی هستند، دسته گل را می‌بینند و برای به دست آوردن آن به آب می‌زنند. در میان آنها دختربچه‌ای از خویشان نزدیک خانواده عروس هم حضور دارد. دختربچه به آب می‌زند و غرق می‌شود. عروسی به عزا تبدیل می‌شود.

مردم شهر وقتی از این موضوع مطلع می‌شوند، جوان عاشق را مقصر می‌دانند و می‌گویند: «تو باعث شدی که عروسی به عزا تبدیل شود. تو دسته گل به آب دادی.»

معنی و مفهوم این ضرب المثل این است که کسی که کار اشتباهی انجام می‌دهد و باعث خراب شدن یک کار یا موضوع می‌شود، در ذهن اطرافیان خود به عنوان یک فرد خرابکار شناخته می‌شود. این ضرب المثل به ما یادآوری می‌کند که باید در انجام کارها دقت کنیم و از بروز اشتباهات جلوگیری کنیم، زیرا اشتباهات می‌تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

مثال‌هایی از کاربرد ضرب المثل دسته گل به آب دادن:

  • کارمندی که در انجام کار خود اشتباه می‌کند و باعث خسارت به شرکت می‌شود، می‌گویند: «این کارمند دسته گل به آب داده.»
  • دانشجویی که در امتحان خود نمره پایین می‌گیرد، می‌گویند: «این دانشجو دسته گل به آب داده.»
  • فوتبالیست تیمی که در یک بازی مهم گل می‌خورد، می‌گویند: «این بازیکن دسته گل به آب داده.»
    نتیجه‌گیری

نتیجه:
ضرب المثل دسته گل به آب دادن، هشداری است به ما مبنی بر اینکه باید در انجام کارها دقت کنیم و از بروز اشتباهات جلوگیری کنیم. اشتباهات می‌تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد و باعث شود که در ذهن اطرافیان خود به عنوان یک فرد خرابکار شناخته شویم.

4/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا