انشا

انشا در مورد شهادت امام رضا علیه السلام

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، انشا در مورد شهادت امام رضا علیه السلام برای شما آماده نموده ایم. امیدواریم که موردتوجه شما قرار گیرد.

⭐⭐انشا اول در مورد شهادت امام رضا⭐⭐

امام رضا برای همه ما شیعیان شخصی آشنا است. علی بن موسی الرضا معروف به امام رضا از نوادگان حضرت محمد (ص) و امام هشتم جزء دوازده امامی که جانشین پدرش امام موسی کاظم (ع) است. شهادت امام رضا (ع) هر ساله در سی امین روز ماه صفر برگزار می شود و بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز به زیارت مرقد مطهر ایشان در ایران می روند.

اگر با زندگانی امام رضا آشنایی ندارید باید بگویم که امام رضا (ع) در روز پنجشنبه یا جمعه 11 ذوالقعده سال 148 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. پدر گرامیش امام موسی بن جعفر (ع) نام او را علی و لقبش را الرضا گذاشت (یعنی خدا و رسولش از او بسیار خشنود بودند). دوران امامت امام رضا در سال 183 هجری قمری در سن سی و پنج سالگی آغاز شد و حدود بیست سال در آن مقام بودند.

هنگامی که امام رضا (ع) به امامت رسید، حکومت سیاسی در آن زمان توسط هارون الرشید در بغداد اداره می شد. به دلیل سبک حکومت این خلیفه عباسی که چیزی جز زور بر مردم حکم نکرده بود، پس از گذشت چندین سال با شورش های فراوان سبب شد قدرت خود را از دست دهد. در آن شرایط امام رضا (ع) امامت خود را در مدینه علنی کرد و به حل مشکلات اجتماعی اعتقادی مردم پرداخت. دوران امامت حضرت رضا (ع) بیست سال به طول انجامید که هفده سال آن در مدینه و سه سال آخر در خراسان رضوی سپری شد. پس از مرگ هارون، پسرش مأمون قدرت را به دست گرفت و خلیفه شد. امام (ع) که علناً به عنوان جانشین رسول خدا شناخته می شد، به اجبار به خراسان سفر کرد تا از جنگ بین شیعیان جلوگیری کند.

شهادت امام رضا زمانی اتفاق افتاد که حکومت مأمون را حلال ندانستند و مأمون تصمیم گرفت امام (ع) را با زهر مسموم کند. که در نتیجه امام (ع) در سال 203 هجری قمری به شهادت رسید و مزارش در طوس (مشهد) به خاک سپرده شد و قرن ها حرم مطهر امام رضا (ع) در ایران موجب برکت و افتخار ایرانیان است و سالانه افراد بسیاری برای زیارت ایشان می روند.

حرم مطهر امام رضا (ع) در حال حاضر برجسته‌ترین مرکز مذهبی ایران است و نمایانگر ویژگی‌های معماری ایرانی اسلامی می باشد که سالانه زائران زیادی از ایران و جهان به زیارت ایشان می‌روند.

ما سالی یکبار به زیارت امام رضا می رویم. یادم است وقتی به همراه خانواده ام به حرم مطهر امام رضا (ع) رفتیم، با مکان بزرگی مواجه شدیم که مجموعه ای از حرم، صحن ها، رواق ها، موزه، کتابخانه، چهار حوزه علمیه، قبرستان، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سفره خانه زائران، نمازخانه های وسیع و بناهای دیگر بود.

هرساله عزاداران در سالروز شهادت امام رضا (ع) سعی می کنند خود را به زیارت ایشان برسانند و به همین مناسبت در شهرهای دیگر ایران نیز مراسماتی برگزار می شود.

⭐⭐انشا دوم در مورد شهادت امام رضا⭐⭐

شهادت امام رضا (ع) هر ساله در سی امین روز ماه صفر برگزار می شود، این روز در ایران تعطیل رسمی است. در سال 799 علی بن موسی الرضا به دنیا آمد، پس از وفات پدرش امام موسی کاظم، هشتمین امام شیعیان شد.

من از بچگی با خانواده ام به زیارت امام رضا می رفتیم. والدینم در مورد اهمیت زیارت ایشان و اینکه چطور خواسته هایم را بگویم تا مستجاب شود، گفته بودند. آن چیزی که من از امام رضا می دانم این است که امام نزدیک به دو دهه امامت مسلمانان را برعهده داشت و مهربان‌ترین و معنوی ترین امام زمان خود بود. خلیفه آن زمان مامون با دیدن اینکه امام رضا (ع) از او محبوبتر شده است، شوکه شد و تصمیم گرفت امام را مسموم کند.

حرم امام رضا در استان خراسان رضوی یا مشهد امروزی به خاک سپرده شده که محل شهادت ایشان است. هر ساله میلیون ها ایرانی به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع) به مشهد سفر می کنند. عزاداران از طبقات اجتماعی و گروه های سنی مختلف با لباس سیاه در مساجد و اماکن مذهبی سراسر ایران گرد هم می آیند.

4/5 - (1 امتیاز)
منبع
mehrnewsnationaltoday

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا