گردشگری

باغ ملی شیراز

یکی از باغ‌های زیبای شیراز، باغ ملی شیراز است که در چهار راه حافظیه واقع شده و از قسمت جنوبی تا بیمارستان شهید دستغیب و از قسمت شرقی تا ورزشگاه حافظیه ادامه دارد. زمین هایی که در حال حاضر در این ناحیه در قرار دارند، در قرن هشتم، صحرای مصلای و جعفر آباد بود که با گذر زمان به ساختمان‌های مسکونی و اداری تبدیل و بخشی از آن نیز به عنوان باغ ملی درآمد. وجود این باغ در روبه‌ روی آرامگاه حافظ، یادآور صحرای روح افزای جعفرآباد و مصلای قدیم شیراز است. درختان کهنسال باغ ملی، بیانگر قدمت آن و دلیل توصیف زیبایی آن از سوی حافظ می باشد. این باغ را در سال 1315 خورشیدی بهسازی کردند و با کاشتن نارنج و خیابان کشی، بر زیبایی آن افزودند. در اردیبهشت ماه هر سال، بوی عطر بهار نارنج این باغ، فضایی بهشت گونه پدید می‌آورد، پس اگر در بهار به شیراز رفتید فراموش نکنید که به این پارک زیبا سر بزنید و کمی در آن پیاده روی کنید. در این مقاله آس چارتر قصد دارد شما را با باغ ملی شیرازآشنا کند، تا پایان مقاله باما همراه باشید. برای سفر به شیراز می توانید از سایت آس چارتر بلیط هواپیما تهیه کنید و سپس سفر کنید.

تاریخچه باغ ملی شیراز

در این باغ درخت کهنسال و زیبای حافظ در سال 1315 خورشید این باغ بازسازی شد. در دوره قاجاریه قبرستانی به نام جوان آباد در جنوب باغ قرار گرفته و بقعه علب بن حمزه ادامه دارد. این گورستان در1316 بازسازی شد و جزو باغ محسوب شد و تا سال 1365  از ان به عنوان باغ وحش استفاده می شود. اما پس از انتقال به آب باریک به مرمت پرداختند این محیط پر از درختان نارنج است و در اردیبهشت هر سال بوی بهار نارنج در این باغ می پیچد. و در چند سال اخیر فواره های نصب شد. تاریخچه باغ ملی شیراز نشان می ‌دهد که این مکان در زمان‌های قدیم و حدود قرن هشتم رونق بسیار زیادی داشته و در اطراف آن جعفرآباد و صحرای مثلا قرار داشته‌اند. این روزها زمین‌های اطراف این باغ تبدیل به ساختمان‌های اداری و مسکونی شدند، اما محوطه اصلی آن هنوز هم به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و پارک‌های مهم شیراز شناخته می‌ شود. این باغ پیشینه تاریخی غنی دارد، اما از آنجایی که طی قرون قبلی چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته و تغییرات بسیاری داشته بسیاری معتقدند که پیشینه این باغ به دوران هخامنشیان باز می گردد و از آن روز این منطقه رونق خود را حفظ کرده است.

باغ ملی شیراز

باغ ملی در دوره قاجاریه

میدان مشق در دوره فتحعلی شاه از مراکز نظامی ایران بود که در محل خیابان امام خمینی امروزی وجود داشت ، ایده اولیه ساخت یک محیط سرسبز در سال 1299 هجری شمسی توسط شهرداری بخت تهران اعلام شد و در همان سال چندین نهال و در این محل کاشته شد که البته پس از روی کار آمدن پهلوی اول این مکان و محدوده تبدیل به یک منطقه اداری شد و در آن ساختمان اداره نفت ، ساختمان اداره پست و تلگراف ، موزه ملی و ساختمان اداره شهربانی کل کشور ساخته شد.

معرفی باغ ملی شیراز

این روزها باغ ملی به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز شناخته می ‌شود که عموم مردم می ‌توانند از آن دیدن کنند. درختان تنومند این باغ خبر از قدمت بالای آن می ‌دهند. در بخش ورودی باغ ملی شیراز یک تندیس نصب شده که توجه رهگذران را به خود جلب می‌ کند. اولین قسمت بعد از ورودی باغ ملی شیراز بخش کودکان می‌باشد که در آن وسایل و امکانات مختلفی برای تفریح کودکان در نظر گرفته شده است. گفته می‌ شود که این باغ زیبا همان مکانی است که حافظ شیرازی در شعرهای خود توصیف ‌کرده است. وجود درختان نارنج در این باغ باعث می‌ شود که در فصل بهار بوی بهار نارنج به مشام برسد و لذت قدم زدن در این پارک را دوچندان کند.

سایر بخشهای باغ ملی شیراز عبارتند از:

سردر آجری

میدان مرکزی با دارای ۴ حوض به شکل قلب است.

باغچه دایره‌ای شکل میان میدان

ستون سنگی قرار گرفته در میان باغچه اشعار شاعران ایران بر روی آن حک شده است.

کانون فکری کودک و نوجوان در ضلع شمالی باغ ملی

فرهنگسرا یا نگارخانه باغ ملی شیراز در ضلع جنوبی: ساختمان زیبا به شکل دایره ساخته شده و در میان آن یک حوض بزرگ قرار دارد.

در سر در سه قوس از آجر در مرکز باغ میدانی قرار گرفته است. و چهار حوض به شکل قلب وجود دارد. در وسط باغچه مدور قرار گرفته است. یک ستون از سنگ در وسط آن ، و چهار جهت آن اشعار حافظ و سعدی و امام خمینی نوشته شده است.

کانون فکری کودکان احداث شده در ضلع شمالی باغ، فرهنگسرا نیز در ضلع جنوبی تاسیس شده و طرح بازسازی آن 1368 در اسفند انجام شد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان آبادان شیراز در شهر مشهد می باشد.

باغ ملی شیراز

بازسازی باغ ملی شیراز

یکی از اساسی ‌ترین بازسازی‌های انجام شده روی این باغ خیابان کشی و کاشت درختان نارنج بود که به زیبایی و جذابین آن اضافه کرد. همچنین فواره‌های زیبایی که در سالهای اخیر به فضای این باغ اضافه شده، به زیبایی آن افزوده است. یکی از نکات جالب باغ ملی به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز این است که روبروی حافظیه قرار گرفته و در مسیر دیدن این آرامگاه می‌توانید سری به باغ ملی زده و در محیط زیبای آن قدم بزنید.

دیدنی‌های اطراف باغ ملی شیراز

باغ ملی در مکانی قرار گرفته است که تعداد زیادی از جاهای دیدنی شیراز و بخش‌های مهم این شهر به آن نزدیک هستند. از همین رو به راحتی می‌ توان به آن دسترسی داشت. ورزشگاه حافظیه، آرامگاه حافظ شیرازی، آرامگاه هفت تنان و… تنها بخشی از جاهای دیدنی شیراز هستند که نزدیک به باغ ملی واقع شده‌اند. از سوی دیگر نزدیکی این پارک قدیمی زیبا به مرکز شهر این امکان را به مسافران داده است که بتوانند در اوقات فراغت خود و برای پیاده روی، محیط زیبای باغ ملی را انتخاب کنند. وجود هتل‌های مختلف و باغ‌های زیبای شیراز مانند باغ جهان نما و باغ ملی گیاه شناسی شیراز در نزدیکی آن باعث شده که این منطقه به عنوان یکی از جاهای پر طرفدار برای گردشگران به شمار رود. به عقیده ساکنین شیراز این باغ بخشی از هویت شهر است و مسئولین شهر بهتر است حفظ و نگهداری از آن را در دستور کار خود قرار دهند. اما از سوی دیگر اخباری مبنی بر تبدیل این باغ به تالار تئاتر و موسیقی باعث به وجود آمدن کشمکش‌های زیادی بین افراد مختلف در شهر شیراز شده است.

باغ ملی شیراز

دانستنی‌های جالب در خصوص باغ ملی شیراز

باغ ملی یکی از جاهای دیدنی شیراز است که برای بازدید از آن نیاز به پرداخت هزینه ‌ای ندارید. این باغ تا سال ۱۳۶۵ به عنوان باغ وحش شهر شیراز مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ ولی بعد از انتقال باغ وحش، بخش هایی مانند نگارخانه باغ ملی شیراز، فرهنگسرا و… به آن اضافه شد. موضوع تبدیل باغ ملی به خانه تئاتر و موسیقی در سال‌های اخیر بسیار بحث برانگیز شده و همین اختلافات بسیار زیادی را به وجود آورد. این روزها این طرح متوقف شده و منتظر تصمیم شورای شهر و اداره میراث فرهنگی استان فارس است. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بلیط چارتر مشهد شیراز را از سایت به راحتی رزرو نمایید.

بهترین زمان بازدید از باغ ملی

در فصول پاییز رنگ درختان به نارنجی و زرد تبدیل می شودو در فصل بهار در باغ عطر بهار نارنج می پیچد. بهترین زمان در فصل بهار است.

ساعات بازدید باغ ملی

در تمام ساعت شما می توانید به همراه عزیزان خود از این باغ ملی در شیراز دیدن کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا