غذاها

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی برای 8 نفر

دلمه برگ مو یکی از انواع دلمه بوده و به عنوان یکی از غذاهای سنتی ایرانی شناخته می‌شود.معروف ترین دلمه برگ مو متعلق به شهرهایی مثل اردبیل و تبریز است که در این مناطق اکثرا دلمه را با سبزیجات معطر و کوهی تهیه می کنند. دلمه برگ بیشتر در فصل تابستان تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا برگ مو (انگور)، لپه، برنج، گوشت، بلغور، و برای سبزیجات معطر از گشنیز، مرزه، شوید و تره استفاده می‌شود. ادویه‌های مورد استفاده دارچین، پودر گل محمدی، پودر فلفل سیاه، پودر فلفل قرمز و نمک و زردچوبه می‌باشد.

تبلیغات

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، طرز تهیه دلمه برگ مو برای 8 نفر را برای شما آماده نموده ایم.

طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی برای 8 نفر

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو:

برگ مو به میزان کافی
برنج 4 لیوان
گوشت چرخ کرده 400 گرم
لپه 200 گرم
پیاز  2 عدد
سبزی دلمه 400 گرم
روغن مایع، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه  به میزان کافی

دستور پخت و مراحل تهیه دلمه برگ مو:

1- ابتدا لپه را داخل یک قابلمه بریزید و تا سطحی که روی لپه‌ها پوشانده شود آب بریزید، کمی هم نمک بریزید تا لپه بپزد. البته به یاد داشته باشید لپه را باید از یکی دو ساعت قبل بخیسانید تا هم نفخ لپه از بین برود و هم زودتر بپزد، بعد از پختن لپه، آن را آبکشی کرده و کنار بگذارید تا آبش کشیده شود.

2- برنج را هم یکی دو ساعت بخیسانید، بعد به صورت جداگانه به همراه مقداری آب و نمک داخل یک قابلمه بریزید و تا زمانی که بپزد منتظر بمانید، زمانی که برنج نرم شد اما مغزش هنوز کمی سفت بود یعنی زمان آبکشی کردن برنج فرا رسیده است، برنج را آبکش کرده و کنار بگذارید تا آبش برود.

3- داخل یک ماهی تابه کمی روغن بریزید تا داغ شود، بعد از داغ شدن روغن، پیاز را که به صورت نگینی خرد کرده‌اید داخل ماهی تابه بریزید و تفت دهید، زمانی که پیازها نرم شدند مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و دوباره تفت دهید تا پیاز مزه ادویه‌ها را بخود بگیرد.

تبلیغات

4- در این مرحله گوشت را هم به تابه اضافه کنید و آنقدر تفت دهید تا گوشت سرخ شود و مزه ادویه‌ها را بگیرد، بعد از سرخ شدن گوشت چرخ کرده، شعله اجاق را خاموش کرده و ماهی تابه را کنار بگذارید تا مواد خنک شوند.

5- سبزی دلمه را خوب بشویید و بعد به صورت ساطوری خرد کنید، سپس به ماهی تابه گوشت و پیاز اضافه کنید.

6- بعد از اضافه کردن سبزی دلمه، لپه و برنج پخته شده را هم به بقیه مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.

7- اگر برگ‌هایی که استفاده می‌کنید تازه هستند، داخل یک قابلمه آب بریزید و بگذارید تا بجوشد، بعد از جوشیدن آب، برگ‌های دلمه را به مدت 3 دقیقه داخل آب جوش قرار دهید تا نرم شوند، بعداز نرم شدن، برگ‌ها را داخل آبکش ریخته و با آب ولرم بشویید و بگذارید کنار تا برگ‌ها خشک شوند.

8- یک برگ مو را باز کنید و مقداری از مایه دلمه را وسط برگ مو قرار دهید، بعد لبه‌های برگ مو را مانند بقچه برگردانید تا دلمه به طور کامل بسته شود، آنقدر مواد بریزید که بتوانید برگ مو را بپیچید اگر زیادتر بریزید نمی‌توانید برگ‌های دلمه را جمع کنید و هنگام پختن در قابلمه دلمه‌ها وا رفته و مواد داخلش به بیرون می‌ریزد.

تبلیغات

9- کف قابلمه‌ای که می‌خواهیم دلمه‌ها را درون آن قرار داده و بپزیم، چند تا برگ مو پهن می‌کنیم تا دلمه‌ها نسوزند. سپس دلمه‌ها را به صورت فشرده و از پشت داخل قابلمه می‌چینیم و چاشنی را روی آن‌ها می‌ریزیم و 1 پیش دستی روی دلمه‌ها می‌گذاریم تا دلمه‌ها باز نشوند، بعد درب قابلمه را بگذارید.

10- قابلمه را روی شعله و با حرارت بالا می‌گذاریم تا آب قابلمه به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب قابلمه، زیر حرارت را کم کنید تا دلمه‌ها با حرارت ملایم مغز پخت شوند، زمانی که آب قابلمه کاملاً کشیده شد دلمه‌ها حاضرند (معمولاً 1 ساعت طول می‌کشد تا دلمه‌ها بپزند)، دلمه‌ها را درون ظرف سرو بچینید و روی آن را با پیاز و زرشک تفت داده شده و گوجه‌های خرد شده خام تزیین کنید.

مواد لازم برای درست کردن چاشنی دلمه:

آب 2 پیمانه
کره 100 گرم
آبغوره یا سرکه 1  پیمانه
شکر 2 قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه چاشنی دلمه:

تمام مواد را داخل یک قابلمه کوچک بریزید و بگذارید تا بجوشد، بعد از به جوش آمدن و مخلوط شدن مواد، آن را روی دلمه‌ها بریزید.

نکات تهیه دلمه برگ مو

  • بهتره آبغوره و یاسرکه رو نیم ساعت آخر پخت به دلمه اضافه کنید، تا دلمه ها قشنگ پخته شده باشند، چون ترشی این چاشنی باعث نپختن دلمه‌ها می‌شود
  • دقت کنید که برنج‌ها نباید کامل بپزند باید نیم پز باشند.
  • لپه‌ها کامل بپزند اما له نباشند.
  • در بسیاری از شهرهای کشورمان برای تهیه دلمه برگ مو از انواع سبزیجات مانند: جعفری، نعناع، مرزه، شوید، ترخون و پیازچه استفاده می‌شود.
  • برای ملس شدن طعم دلمه‌ها بجای شکر از 2 قاشق رب انار ملس هم می‌توانید استفاده کنید.
  • به جای سرکه یا آبغوره از شیره خرما یا شیره انگور هم می‌توانید استفاده کنید.
  • در طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی، معمولاً گوشت نمی‌ریزند و سبزی مورد استفاده شون هم مرزه و تره و پیازچه و یک کم شوید می‌باشد.
4.5/5 - (19 امتیاز)

تبلیغات

منبع
wikipediapamuh

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا