پوست و مو

بهترین درمان خانگی برای بهبود سریع آفتاب سوختگی

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به معرفی روش های درمان خانگی برای بهبود سریع آفتاب سوختگی میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

حدود یک سوم بزرگسالان هر ساله آفتاب سوختگی را تجربه می‌کنند و بیش از 33000 مورد از این سوختگی‌ها نیاز به مراجعه به مراکز اورژانس دارند. هیچ درمان جادویی برای آفتاب سوختگی وجود ندارد، اما روشهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند در روند بهبود طبیعی بدن از آفتاب سوختگی مؤثر باشد.

در واقع آفتاب سوختگی در اثر قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) ایجاد می‌شود. به طوری که هرچه بیشتر در معرض این اشعه قرار بگیرید، احتمال سوختن پوست شما بیشتر می‌شود. افرادی که پوست تیره‌تری دارند به دلیل تولید مقدار بیشتر رنگدانه ملانین پوست کمتر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند. هرچه شدت سوختگی بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری برای ترمیم نیاز دارد. علائم آفتاب سوختگی خفیف معمولاً از سه تا پنج روز بهبود می‌یابد در حالی که سوختگی شدیدتر چند هفته طول می‌کشد.

علل و علائم آفتاب سوختگی

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب، با قراردادن پوست در معرض اشعه ماورا بنفش منجر به آسیب سلولهای پوست می‌شود و رنگدانه ملانین آن را ازبین می‌برد، در نتیجه باعث برنزه شدن پوست و آفتاب سوختگی می‌شود. علائم آفتاب سوختگی بلافاصله ظاهر نمی‌شود و معمولاً طی 4-5 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب نمایان شده و طی 24-36 ساعت بدتر می‌شوند.

علائم آفتاب سوختگی معمولاً شامل: تاول، تورم پوست، درد، تغییر در رنگ پوست، حساسیت و قرمزی پوست و خارش، پیری زودرس و سرطان پوست می‌شود.

تبلیغات

بهترین درمان های خانگی آفتاب سوختگی

1. آلوئه ورا

بهترین درمان خانگی آفتاب سوختگیدرمان سریع آفتاب سوختگی با ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از داروهای طبیعی برای بهبود آفتاب سوختگی‌های خفیف تا شدید است. خاصیت خنک کننده و تسکین دهنده این گیاه در درمان انواع سوختگی‌های ناشی از خورشید و حرارتی مفید است. آلوئه ورا از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کند و الاستین و فیبرهای کلاژن موجود در آلوئه ورا باعث کاهش چین و چروک و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شوند.

نحوه استفاده:
ابتدا پوست گیاه آلوئه ورا را برداشته و پوست خارجی آن را جدا کنید. ماده ژله‌ای موجود در آن را روی مناطق آسیب دیده پوست خود بمالید، همچنین می‌توانید ژل آلوئه ورا را مستقیماً اعمال کنید. سپس پس از مدتی آن را با آب سرد بشویید.

2. درمان خانگی آفتاب سوختگی با روغن زیتون

روغن زیتون دارای بهترین مقدار SPF (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) است. علاوه بر این، در آن سطح بالایی از اسکوالن (چربی محافظ ضروری پوست تولید شده توسط غدد چربی) وجود دارد، که به عنوان یک محافظ آفتاب سوختگی عمل می‌کند و نقش مهمی در بهبود پوست دارد.

نحوه استفاده:
یک پد پنبه‌ای را به روغن زیتون آغشته کرده و روی پوست آسیب دیده بمالید. این داروی خانگی به راحتی شما را از شر آفتاب سوختگی خلاص می‌کند و پوست را مرطوب می‌کند.

3. آب لیمو

لیمودرمان خانگی آفتاب سوختگی با لیمو

ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است که نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد. ویتامین C اشعه ماوراء بنفش را جذب نمی‌کند. با این حال، رادیکال‌های آزاد را که اثر محافظی در برابر اشعه ماورا بنفش دارند را خنثی می‌کند و به روشن شدن رنگ پوست کمک می‌کند.

تبلیغات

نحوه استفاده:
یک لیمو بردارید و آب آن را بگیرید. سپس عصاره‌اش را به یک فنجان آب سرد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. محلول را با کمک پد پنبه‌ای روی پوست خود بمالید. اجازه دهید 10 دقیقه تا روی پوست خشک شود، سپس با آب سرد بشویید.

توجه داشته باشید از لیمو به طور مستقیم روی پوست خود استفاده نکنید. در غیر این صورت، ممکن است وضعیت آفتاب سوختگی را بدتر کند.

4. درمان خانگی آفتاب سوختگی با خیار

عناصر گیاهی موجود در خیار خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند. خیار تحریکات پوستی و تورم و درد ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین می‌دهد.

نحوه استفاده:
یک خیار را برداشته و آن را به صورت ورقه‌ای برش دهید. سپس برش‌های خیار را مستقیماً روی پوست آفتاب سوخته قرار دهید. برای از بین بردن سریع آفتاب سوختگی می‌توانید از آب خیار نیز استفاده کنید.

5. چای سیاه

چای سبزچای سیاه برای درمان سریع آفتاب سوختگی

چای یکی از بهترین روش‌های درمانی برای از بین بردن آفتاب سوختگی در یک شب است. چای سیاه حاوی ماده موثری برای درمان آفتاب سوختگی شدید است. چای منبع خوبی از پلی فنول است که به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و سایر ترکیبات موجود در چای‌های سیاه مانند کاتچین ها و اسید تاننیک آسیب پوست را ترمیم کرده و از آفتاب سوختگی ناشی از اشعه ماورا بنفش جلوگیری می‌کند.

نجوه استفاده:
یک شیشه یا محفظه بردارید و آن را با آب جوش پر کنید. سپس، 3-4 کیسه چای سیاه درون شیشه بریزید و آن را بپوشانید. بعد از 20-25 دقیقه کیسه‌های چای را بیرون بیاورید. اجازه دهید آب خنک شود. سپس یک پارچه‌ را به چای آغشته کنید و روی پوست آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید یک شبانه روز بماند. همچنین می‌توانید حمام چای سیاه داشته باشید. برای این منظور، چهار قاشق غذاخوری چای سیاه را درون یک لیتر آب جوش بریزید. اجازه دهید به مدت 20-25 دقیقه بماند سپس مایع را در وان بریزید و در آن غوطه ور شوید.

تبلیغات
توجه داشته باشید، اطمینان حاصل کنید آب خیلی گرم نباشد. در غیر این صورت بیشتر باعث تحریک پوست می‌شود.
5/5 - (1 امتیاز)

منبع
favorablethingshealthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا