کودکان و والدین

بی مسئولیتی فرزندان و نحوه برخورد با آن

بی مسئولیتی فرزندان با بها دادن زیادی به آنها

فرزندپروری یکی از شگفت انگیزترین تجربه‌های زندگی هر والدینی است که هر روز چالش‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. همه پدر و مادرها هنگام رسیدگی به بچه‌هایشان زمان‌های سختی را پشت سر می‌گذارند که در این مواقع باید به جای عصبانیت با آرامش راه کارهای موثری را صرف تربیت و مسئولیت پذیری فرزندان پیش گرفت.

یکی از روش‌های غلط والدین، نصحیت های مداوم به فرزندتان در رابطه با مسئولیت پذیری است. شاید فکر کنید نصحیت های شما مفید است اما مانع توانایی کودک در جدایی عاطفی از شما می‌شود و این امر به بی مسئولیتی او دامن می زند و به جای مسئولیت خودش، در واکنش حرف‌های شما عملکرد عکس نشان می‌دهد. بنابراین پرورش خصوصیات اخلاقی مسئولیت پذیری در کودکان جزء مهارت‌هایی است که والدین باید یاد بگیرند.

بسیاری از والدین معتقدند بچه‌های تنبلی دارند اما مشکل اصلی از کجاست؟ اغلب کودکان به دلیل عدم انگیزه و مشکلاتی از قبیل ناامیدی، دلسردی و اضطراب، احساس انگیزه‌ برای مسئولیت پذیری نمی‌کنند. در این مقاله روش‌های قابل توجهی برای ایجاد انگیزه در رفتار کودک و مسئولیت پذیری آن بیان شده است.

نکات آموزشی برای مسئولیت پذیری کودکان

1. بچه‌ها را درگیر آشپزخانه کنید

کودک خود را درگیر کارهای ساده مانند شستن سبزیجات، خرد کردن آنها و غیره هنگام تهیه وعده‌های غذایی و سرو آنها روی میز کنید. همچنین می‌توانید آنها را برای خرید مواد غذایی بیرون ببرید و برخی موارد مهم مانند هزینه‌ها و موارد دیگر را به آنها بیاموزید یا به آنها بسپارید.

2. مقابله با بی مسئولیتی فرزندان با طبیعت گردی

کودکان را به فعالیتهای بیشتری در فضای باز تشویق کنید. فعالیت‌هایی از قبیل پیاده روی و باغبانی در فضای باز همراه با کودک باعث آرامش و افزایش انرژی او در انجام مسئولیت پذیری‌اش می‌شود.

3. پاداش و مشوق برای انجام کارهای کودک

یک کمک هزینه به عنوان پاداش برای تکمیل کارهای کودک در نظر بگیرید. با این حال، ارائه مقدار مبلغ یک انتخاب شخصی است و هدف اصلی آن مسئولیت پذیری و آموزش اخلاق کار است.

بی مسئولیتی فرزندانعلت بی مسئولیتی بچه ها و روش مقابله با آن

4. هیجانات مکرر از علل بی مسئولیتی فرزندان

یکی از آزار دهنده‌ترین مشکلات والدین هیجانات مکرر کودکان است که باعث بی مسئولیتی مضاعف آن‌ها می‌شود. به عنوان نمونه کودکانی که مدام گریه می‌کنند یا به حرفی گوش نمی‌دهد، مدیریت آنها دشوار است. در چنین شرایطی مهم است که خونسردی خود را از دست ندهید و فوری واکنش نشان ندهید و به فرزندتان بگویید پس از اینکه گریه‌اش را قطع کرد، به حرف او گوش خواهید داد.

5. روی مهارت‌های خود تمرکز کنید، نه کودک

از خودتان بپرسید اگر فرزند من با مسئولیت پذیری رفتار نکند، کدام گزینه‌های تربیتی را باید انتخاب کنم؟ آیا راهی وجود دارد که بتوانم در بی مسئولیتی فرزندم سهیم باشم؟ در برابر نق زدن کودک باید چه عکس العملی نشان دهم؟ بنابراین یادگیری شیوه‌های تربیتی و آگاهی از نوع رفتارهای مناسب با کودک بی مسئولیت بسیار مهم است.

6. نافرمانی کودک

کودکان اغلب اطاعت نکردن و نافرمانی را به این دلیل که اهمیت خود را نشان دهند به کار می‌برند. در این مواقع سعی نکنید استقلال فرزندتان را مهار کنید و در عین حال رفتار بی ادبانه را تحمل نکنید و با آرامش و خونسردی به نظرات آنها گوش داده و احترام بگذارید و به جای آن چیزهای درست و غلط را به آنها بیاموزید.

7. دروغ گفتن کودکان

کودکان غالباً برای فرار از مسئولیت پذیری به دروغ گفتن متوسل می‌شوند، بدون اینکه بدانند شما از دروغ گفتن آنها مطلع هستید. در این صورت نباید هرگز آنها را مجازات و به خاطر دروغگویی سرزنش کنید. به جای قضاوت یا عصبانیت، به آنها توضیح دهید دروغ روش مناسبی نیست و مثالهایی را بیان کنید که دروغ گفتن می‌تواند منجر به چه مشکلاتی می‌شود.

8. شکایت و غر زدن بچه‌ها

تقریباً همه کودکان برای فرار از مسئولیت غر می‌زنند و شکایت می‌کنند، بنابراین درک شکایت کودک و صحبت کردن با او کوچک‌ترین کاری است که والدین می‌توانند انجام دهند.

3.3/5 - (3 امتیاز)
منبع
empoweringparentsmomjunctionfocusonthefamily

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا