سلامت روان

تاثیر رنگ ها بر روح و روان انسان؛ خواص رنگ درمانی

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بیان تاثیر رنگ ها بر روح و روان انسان یا همان رنگ درمانی میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

تاثیر رنگ ها بر روح و روان انسان

رنگ درمانی که به عنوان کروموتراپی نیز نام برده می‌شود، مبتنی بر این نظریه است که رنگ‌ها به درمان سلامت جسمی یا روانی افراد با تغییر در خلق و خوی آنها ایجاد می‌کنند. رنگ درمانی سابقه دیرینه دارد و زمانی در مصر باستان، یونان، چین و هند انجام می‌شده است. در حقیقت رنگ‌ها در کنار فرهنگ‌ها، آیین‌ها و زندگی دوران‌های مختلف تکامل یافته اند.

به عنوان نمونه در مصر رنگ به عنوان مظهر نور، جایگاه الهی دارد و شفا دهندگان مصری برای نشان دادن قداست خود از رنگ آبی استفاده می‌کردند.

اثرات روانشناختی رنگ بر سلامت روان

مدت هاست که هنرمندان و طراحان داخلی بر این باورند که رنگ می‌تواند به طور چشمگیری بر خلق و خو، احساسات و عواطف افراد تأثیر بگذارد. رنگ‌ها یا رنگ درمانی یک ابزار ارتباطی قدرتمند است و برای تأثیر بر خلق و خو و حتی تأثیر در واکنش‌های فیزیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از رنگها با افزایش فشار خون، افزایش متابولیسم و ​​خستگی چشم مرتبط هستند. اما اگر می‌خواهید بدانید رنگ چه تاثیری بر روحیه و رفتار شما دارد ادامه مقاله را بخوانید.

اینکه چرا رنگ‌ها در زندگی ما نیرویی قدرتمند و تأثیرات عمیق بر بدن و ذهن ما دارند این است که رنگ‌ها تا حدودی ذهنی هستند. امروزه از رنگ شناسی به عنوان یک درمان جامع یا جایگزین استفاده می‌شود.

تبلیغات

نکات درمانی رنگ ها:

  • از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون استفاده می‌شود.
  • رنگ زرد باعث تحریک اعصاب و کاهش فشار عصبی می‌شود.
  • از نارنجی برای بهبود ریه‌ها و افزایش سطح انرژی بدن استفاده می‌شود.
  • رنگ آبی بیماری‌ها را تسکین می‌دهد و درد را درمان می‌کند.
  • با توجه به شواهد حکایت شده، چراغ‌های خیابان به رنگ آبی می‌توانند منجر به کاهش جرم شوند.
  • رنگ قرمز باعث باعث واکنش شدید افراد می‌شود و در طول فعالیت‌های ورزشی مفید می‌باشد.
  • رنگ سفید احساس طراوت ایجاد می‌کند و برای برانگیختن حس جوانی و مدرنیته استفاده می‌شود.
  • رنگ سیاه به عنوان یک رنگ «قدرتمند» توصیف می‌شود و به همین دلیل این رنگ محبوب‌ترین رنگ برای وسایل نقلیه لوکس است.

روانشناسی رنگ‌ها در دنیای امروزی

تاثیر رنگ ها بر روح و روان انسانتاثیر رنگ ها بر روح و روان انسان

رنگ آبی

رنگ آبی نه تنها جهانی بوده بلکه دارای اثر ضد افسردگی است و برای غلبه بر افسردگی، تقویت احساس عزت نفس، افزایش انرژی و توانایی تمرکز مفید است. از نظر تاریخی، رنگ آبی با انرژی مثبت، هماهنگی، معنویت، صلح و آرامش ارتباط دارد.

رنگ سبز

سبز یکی از رنگهای متنوعی بوده که برای کاهش اضطراب و افزایش آرامش مفید است. اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی امروزی و مانعی برای عملکرد روزمره، اجتماعی یا شغلی است.

سبز تنها رنگی است که از نظر الکترومغناطیسی خنثی است و بسیاری از ارزها از رنگ سبز به عنوان رنگ اصلی استفاده می‌کنند. با این حال رنگ سبز رنگ طبیعت است و نمادی از آرامش می‌باشد.

خاکستری، قهوه‌‌ای، سیاه و سفید

رنگ‌ خاکستری متداول‌ترین رنگ است که جلوه‌‌ای خنثی و تکنولوژیکی دارد و با هر رنگی قابل ترکیب است. از طرف دیگر، رنگ قهوه‌‌ای رنگ خاک و زمین است و از پیامدهای جسمی و عاطفی تلقی می‌شود. رنگ قهوه‌‌ای برای مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شود، سیاه رنگی است که قدرت، پیچیدگی، ترس، پرخاشگری، تسلط و انبوه صفتهای مشابه را نشان می‌دهد و سفید دارای پیامدهای مختلف فرهنگی است.

قرمز، صورتی و بنفش

رنگ قرمز با رنگ صورتی و بنفش هم خانواده است و برای کاهش پرخاشگری و افزایش انرژی مثبت بسیار مفید است. محدوده رنگ صورتی دارای طیف وسیعی از صورتی‌های مایل به نارنجی است و بنفش اغلب رنگی زیبا و گرم است که نشان دهنده خلاقیت و ابتکار عمل است.

تبلیغات

نارنجی و زرد

نارنجی اغلب نشان دهنده هشدار است. به همین ترتیب، از آن در زمینه‌های مختلف به منظور احتیاط استفاده می‌شود. این رنگ در مد و طراحی، دو و میدانی، فضای داخلی استفاده می‌شده است. رنگ زرد با افزایش هوش و افزایش عملکرد فکری مرتبط است و نشان دهنده درخشندگی دورنی است.

خلاصه:
رنگ نقش مهمی در انتقال اطلاعات، ایجاد حالات خاص و حتی تأثیر در تصمیم گیری‌های افراد دارد.

افراد معمولاً اشیایی را با رنگهایی انتخاب می‌کنند که حالتها یا احساسات خاصی را برانگیزد، مانند انتخاب رنگ اتومبیل، رنگ اتاق و رنگ لباس که می‌تواند در احساس و عملکرد افراد تأثیر بگذارد، البته برای درک بهتر روانشناسی رنگ به تحقیقات علمی بیشتری نیاز است.

5/5 - (1 امتیاز)

تبلیغات

منبع
psychcongressverywellmindhealthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا