گردشگری

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال یک جاده شگفت انگیز در شمال غربی ایران برای پیاده روی، دوچرخه سواری و لذت بردن از جاذبه های طبیعی مانند جنگل ها، دریاچه ها و آبشارها است. جاده خلخال یکی از جذاب ترین جاده های ایران از استان گیلان به اردبیل است. اگر به دنبال جایی با چشم اندازهای جذاب هستید جاده خلخال بهترین گزینه است. خلخال، شهری رویایی و بکر است که بهترین زمان برای سفر در این جاده در تابستان و پاییز است. به ویژه فصل پاییز که مناظر چشمگیر و رنگارنگی را خواهید دید.

این منطقه با پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی پوشانده شده و مناظر بی نظیری را برای عکاسی فراهم می کند، کل مسیر 70 کیلومتر طول دارد و عبور از آن با ماشین تقریباً 2 ساعت طول می کشد.

جاده اسالم به خلخالجاده اسالم به خلخال در فصل پاییز

درباره جاده اسالم به خلخال

اگر مسافر شمال ایران هستید به شما پیشنهاد می شود در بخشی از سفر خود از شهرهایی مانند خلخال دیدن کنید و وارد جاده شگفت انگیزی به نام مسیر بهشت شوید. جاده توریستی خلخال که رویایی ترین جاده جنگلی ایران است در شمال کشور واقع شده و شهر اسالم در استان گیلان را به شهرستان خلخال در استان اردبیل متصل می کند. اگرچه این مسیر جنگلی ماهیتی بسیار زیبا و چشم نواز دارد اما کمتر شناخته شده است و همین امر باعث بکر و دست نخورده ماندن آن شده است.

این جاده از شهرستان اسالم در استان گیلان شروع می شود و به شهر خلخال نزدیک جنوب اردبیل ختم می شود. در واقع در انتهای جاده اسالم – خلخال می توانید به شهرهای مختلف استانهای آذربایجان شرقی، زنجان و میانه برسید.

این مسیر که دو استان گیلان و اردبیل را به هم متصل می کند، یکی از بی نظیرترین جاده های ایران است.

آب و هوای خنک در گرمترین روزهای تابستان از دیگر عجایب این جاده است و دارای آب و هوای مرطوب است و در بیشتر فصول سال با باران همراه است. در ابتدای این جاده ممکن است با هوای صاف و آفتابی روبرو شوید، اما با نزدیک شدن به خلخال و قرار گرفتن جاده در ارتفاعات، از مه غلیظ و باران تعجب خواهید کرد، بنابراین همیشه لباس مناسب به همراه داشته باشید.

جاده اسالم به خلخالجاذبه های جاده اسالم به خلخال

اگر کوهنورد هستید می توانید از روستای ناو تا روستای اندبیل در خلخال پیاده روی کنید. در این مسیر از ارتفاع 2100 متری به ارتفاع 3300 متری خواهید رسید و از جاده توریستی اسالم خلخال طبیعت را مشاهده خواهید کرد. در 20 کیلومتری اسالم تا خلخال، روستایی به نام پیرسون وجود دارد که مسیر جنگلی فوق العاده ای دارد. با عبور از این مسیر جنگلی به مکانی به نام دره اشرف می رسید که منظره بی نظیری از بهشت را به شما یادآوری می کند. البته توجه داشته باشید حیواناتی مانند خرس، پلنگ و گوزن نیز گاهی در این مسیرها دیده می شوند، بنابراین مراقب باشید.

علاوه براین آبگرم گیوی در نزدیکی خلخال است که شنا در آن برای درد مفاصل و بیماری های پوستی مفید است.

اقامت و غذا در خلخال

از آنجا که مردم این منطقه کاملاً مهمان نواز و خونگرم هستند، مشکلی برای اقامت نخواهید داشت، مراکز گردشگری، خانه های روستاها با کلبه ها و چادرهای چوبی و کمپ ها از بهترین گزینه ها برای اقامت هستند. مردم خونگرم منطقه آماده پذیرایی از گردشگران و پذیرایی از مهمانان خود با هرچه در اختیار دارند هستند، اما در این مکان هتلی وجود ندارد.

تنوع منحصر به فرد غذاهای محلی این دو منطقه مثال زدنی است. گیلان توسط یونسکو به عنوان یک شهر غذا معرفی شده است، بنابراین گزینه های متنوعی از مشهورترین غذاخای محلی از قبیل میرزا قاسمی، باقالی قاتوق، ماهی کبابی، تورشه تره، کویی تره، سیر قلیه، اناربیج، کال کباب، آش میوه، پیچاق قیمه، آش دوغ، کباب، پلو با کره و ماست محلی نوش جان خواهید کرد.

جاده اسالم به خلخالزیبایی های جاده اسالم به خلخال

راه های رسیدن به خلخال

افرادی که قصد دارند از تهران به اسالم سفر کنند باید از طریق جاده رشت و از طریق شهرهای منجیل و رودبار وارد جاده فومن شوند و پس از عبور از شهرهای صومعه سرا و پونل مسیر آستارا را ادامه دهند تا به شهر اسالم برسند. این مسیر در مجموع حدود 400 کیلومتر است.


اما اگر از اردبیل به اسالم بروید، مسیر برعکس است و باید از خلخال به سمت این جاده رویایی حرکت کنید. از تبریز و ارومیه نیز می توانید به شمال کشور سفر کنید. البته برای رسیدن به این منطقه باید مسیری طولانی را طی کنید.

توجه: حتی هنگام مسافرت در تابستان، به دلیل مه آلود بودن و بارندگی جاده، بهتر است تجهیزات مناسبی به همراه داشته باشید و از سالم بودن چراغ های خودرو اطمینان حاصل کنید.
5/5 - (1 امتیاز)
منبع
iranhikersadventure

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا