موفقیت

ویژگی و خصوصیات افراد زیرک و باهوش

اگر از شما بپرسند افراد خیلی باهوش چه ویژگی‌هایی دارند، ممکن شما بر اساس تجربیاتی که از معاشرت با افراد باهوش داشته‌اید یا از روی کتاب‌هایی که مطالعه کرده‌اید و یا از این‌وآن شنیده‌اید؛ پاسخ‌هایی را عنوان نمایید. اما علم تمام این پاسخ‌ها را تأیید نمی‌کند ولی با برخی از آن‌ها موافق است.

در این مطلب به بیان ویژگی های افراد باهوش که علم نیز آن‌ها را تأیید می‌کند خواهیم پرداخت، آیا می‌خواهید بدانید این ویژگی‌ها کدامند، پس با ما همراه باشید.

ویژگی های افراد باهوش و زرنگ:

1- افراد باهوش سازگاری بسیار بالایی دارند

بسیاری از کاربران عنوان کردند که افراد باهوش انعطاف‌پذیرند و می‌توانند در زمینه‌های مختلف رشد و پیشرفت کنند. سازگاری در افراد باهوش یعنی این‌که  ” آن‌ها می‌توانند کارها را علی‌رغم وجود پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های موجود انجام دهند.” تحقیقات اخیر روانشناسی از این ایده حمایت می‌کند. هوشمندی منوط است به توانایی تغییر رفتار شخص به‌منظور مقابله مؤثر با محیط یا انجام تغییرات در محیطی که در آن زندگی می‌کند.

2- افراد باهوش می‌دانند که چقدر نمی‌دانند

باهوش‌ترین آدم‌ها می‌پذیرند که برخی چیزها را نمی‌دانند و با مفهوم آن آشنایی ندارند، جیم واینر (Jim Winer) می‌نویسد:”افراد باهوش از گفتن جمله من نمی‌دانم ابایی ندارند. اگر چیزی را نمی‌دانند می‌توانند آن را یاد بگیرند.” عقیده و نظر واینر از سوی جاستین کروگر (Justin Kruger) و دیوید دانینگ (David Dunning) مورد تأیید است چون مطابق مطالعاتی که این دو انجام داده‌اند، هر چه میزان هوش افراد کمتر باشد، بیشتر روی قابلیت‌های شناختی خود غلو می‌کنند.

برای مثال، در یک آزمایش، دانش‌آموزانی که در آزمون پذیرش دانشکده حقوق شرکت کرده بودند، کسانی که کمترین نمرات آزمون را کسب کرده بودند ادعا می‌کردند که تقریباً به 50 درصد سؤال‌ها پاسخ صحیح داده‌اند و کسانی که در چارک بالا نمره آورده بودند عنوان می‌کردند که توانسته‌اند به تعداد اندکی از سؤالات پاسخ صحیح بدهند.

‌3- کنجکاوی افراد باهوش سیری‌ناپذیر است

افراد باهوش کنجکاوند

آلبرت انیشتین می‌گفت:” من استعداد خاصی ندارم، فقط زیادی کنجکاوم.” کیزربر آلاس (Keyzurbur Alas) می‌گوید:” افراد باهوش به خود اجازه می‌دهند فریفته چیزهایی شوند که دیگران قدرشان را نمی‌دانند.” تحقیقات منتشرشده در سال 2016 نشان می‌دهد که بین هوش کودکی و آزادی در تجربه کردن – که شامل کنجکاوی فکری در بزرگ‌سالی می‌شود، ارتباط وجود دارد.

دانشمندان هزاران تن از افرادی که در انگلستان به دنیا آمده بودند را به مدت 50 سال تحت بررسی قراردادند و دریافتند که یازده‌ساله‌هایی که در تست IQ نمره بالاتری را کسب کرده بودند در سال 50 سالگی آزادانه‌تر دست به تجربه و آزمایش می‌زنند.

4- افراد باهوش روشنفکر هستند

افراد باهوش خودشان را به ایده‌ها یا فرصت‌های جدید محدود نمی‌کنند. همت (Hammet) می‌نویسد که انسان‌های باهوش “تمایل دارند دیدگاه‌ها و نقطه نظرات دیگران را با احترام و ذهنی باز بپذیرند” و به همین خاطر پذیرای راه‌حل‌های جایگزین هستند. روانشناسان می‌گویند که افراد روشنفکر- کسانی که منصفانه به دنبال دیدگاه‌های متناوب و  وزن شواهد هستند – در تست هوش و تست SAT امتیاز بالاتری کسب می‌کنند. همچنین افراد باهوش مراقب ایده‌ها و نقطه نظراتی که می‌پذیرند، هستند.

آلاس می‌گوید:” یک ذهن هوشمند از پذیرش چیزهایی که ارزش اسمی دارند، بسیار متنفر است و بنابراین از قبول آن‌ها تا زمان پیدا شدن شواهد فراوان خودداری می‌کند.”

5- افراد باهوش از مصاحبت با خودشان لذت می‌برند

ریچارد هی (Richard He) می‌گوید افراد بسیار باهوش ” بسیار فردگرا” هستند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که انسان‌های باهوش در مقایسه با دیگران از معاشرت با دوستانشان کمتر احساس رضایت می‌کنند.

6- افراد باهوش خودکنترلی بالایی دارند

زُهرعلی (Zoher Ali)  می‌نویسد افراد باهوش قادرند با ” برنامه‌ریزی، تبیین اهداف، بررسی استراتژی‌های جایگزین و در نظر گرفتن عواقب آن‌ها ” بر تکانش گری غلبه کنند. دانشمندان دریافته‌اند که بین هوش و خودکنترلی ارتباط وجود دارد. در مطالعاتی که در سال 2009 صورت گرفت، شرکت‌کنندگان باید بین دو جایزه مالی یکی را انتخاب می‌کردند: پرداخت مبلغ کمتر در اسرع وقت یا پرداخت مبلغ بیشتر بعد از یک مدت. نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگانی که پرداخت بیشتر در مدتی بعد را انتخاب کردند، به‌عبارت‌دیگر خودکنترلی بیشتری داشتند- معمولاً جزو کسانی هستند که در تست‌های هوش امتیاز بالاتری می‌گیرند.

محققین این مطالعه می‌گویند قسمتی از مغز- قشر قدامی جلوی مغز- ممکن است نقش مهمی در کمک به افراد در حل مشکلات سخت و نشان دادن خودکنترلی در انجام کار تا رسیدن به هدف، داشته باشد.

7- افراد باهوش واقعاً بامزه و شوخ‌طبع هستند

شوخ طبعی از ویژگی افراد باهوش

ادویتا بیهانی (Advita Bihani) می‌گوید افراد بسیار باهوش شوخ‌طبع هستند. دانشمندان هم این را قبول دارند. یک مطالعه نشان داد افرادی که شرح تصویر کارتونی بامزه‌تری می‌نویسند، در اندازه‌گیری هوش کلامی امتیاز بالاتری کسب می‌کنند. مطالعه دیگری نشان داد که کمدین‌های حرفه‌ای در اندازه‌گیری هوش کلامی امتیاز بالای متوسط را دریافت می‌کنند.

8- افراد باهوش به تجربیات دیگران حساس هستند

افراد باهوش می‌توانند ” احساس و افکار دیگران را تقریباً حس کنند”. برخی روانشناسان بر این عقیده‌اند که همدلی، هماهنگ بودن با نیازها و احساسات دیگران و عمل کردن به روشی که پاسخگوی آن نیازها باشد، مؤلفه اصلی هوش هیجانی است. افرادی که هوش هیجانی دارند معمولاً به صحبت با افراد جدید و دانستن در مورد آن‌ها علاقه‌مندند.

دیگر ویژگی های افراد باهوش

9. افراد باهوش پرحرف اند

درگیر شدن در بحث‌های بی‌فایده درباره موضوعات عادی روزمره می‌تواند شمارا کاملاً کلافه کند. دلیل آن این است که مغز شما دائماً غرق در افکار و ایده‌های بزرگ است. ایده‌هایی درزمینهٔ علم، فلسفه و هنر و این ایده‌ها کم‌تر در پرحرفی‌های رایج روزمره پیدا می‌شوند. این باعث می‌شود که احساس کنید وقتتان دارد تلف می‌شود و شما در یک قالب قابل‌قبول اجتماعی، گرفتار فهرست بی‌پایانی از جمله‌ها شده‌اید. آنچه که شما واقعاً می‌خواهید یک نفر مثل خودتان است که با او درباره موضوعات مهمتان حرف بزنید.

خصوصیات اخلاقی افراد باهوش و زرنگ

10. افراد باهوش پیش از آن‌که حرف بزنند فکر می‌کنند

ازآنجایی‌که مغز شما طوری سیم‌پیچی شده است که به دنبال تمام راه‌حل‌ها و جواب‌های ممکن بگردد، ممکن است نسبت به آدم‌هایی باهوش عادی، زمان بیشتری طول بکشد تا بتوانید عقیده یا نتیجه‌گیری خودتان را اعلام کنید. اگر کاملاً مطمئن نباشید که جواب شما درست است و یا ایده شما خیلی درخشان است، اصلاً وارد صحبت نمی‌شوید. مشکل اصلی شما در این موضوع نهفته است که اغلب اطرافیان شما با شیوه‌های خاص شما برای پیشبرد کارها آشنا نیستند، بنابراین سردرگم می‌شوند و شمارا به‌عنوان آدم عجیب‌وغریب، درون‌گرا و یا بی‌حال و حوصله به‌حساب می‌آورند.

11. کارشان حوصلشان را سر می‌برد

نیاز مغز شما  به این‌که به‌طور مدام با چیزهای جدید، ایده‌ها و پروژه‌های بزرگ‌تر به چالش کشیده شود باعث می‌شود که شغلی که تا حدودی جالب بوده را تبدیل به کاری کند که حوصله شمارا سر می‌برد تا حدی که انجام کارهای روزانه به یک چالش هر روزه بدل می‌شود. علاوه بر این، در اغلب موارد، آنچه فکر رییس شمارا به خود مشغول کرده، انجام کار است، نه دلسوزی برای نیازها و آرزوهای شما.

12. گاه فراموش می‌کنند که عمل هم لازم است

متفکر بودن در جهانی که برای عمل بیش از ایده‌های بزرگ ارزش قائل می‌شود، دشوار است. اگر شما با ایده‌های مختلف محاصره‌شده باشید، گاه ممکن است انگیزه لازم برای عمل را از دست بدهید که متأسفانه اغلب مردم به‌اشتباه تمایل دارند  از این حالت به‌عنوان تنبلی یاد می‌کنند که این نیز به‌نوبه خود احساس قدرنشناسی را در بیدار می‌کند.

13. در جامعه آدم بی‌دست‌وپایی به نظر می‌رسند

این چالش نتیجه طبیعی چالش‌های قبلی است.  اگر در حین یک مکالمه و پرحرفی عادی کلافه می‌شوید، اگر در موردی که مطمئن نیستید از صحبت خودداری می‌کنید، اگر از ایده‌های کهنه و قدیمی الهام نمی‌گیرید، و اگر با ایده‌ها خوش‌ترید تا اعمال، در چنین حالتی مردم تمایل پیدا می‌کنند که شمارا به لحاظ اجتماعی  آدم بی‌دست و پایی قلمداد کنند. کوچک‌ترین چیزی که آن‌ها درباره شما بدانند، فشاری را روی شما می‌گذارد که نسبت به رفتارهای اجتماعی خودآگاهی بیشتر پیدا کنید.

افراد باهوش و زرنگ چه ویژگی هایی دارند؟

14. روزگار سخت عاشقی!

عاشق شدن برایتان دشوار است. درنهایت، جستجوی شما برای یافتن یک  یار زندگی، کمی سخت‌تر از مردمان عادی است. ازآنجاکه شما هشیارتر و تحلیلی‌تر و مستقل‌تر از دیگران هستید،‌ به‌طور طبیعی  کمی سخت‌تر و دیرتر دل به کسی می‌بندید.

باوجود آن‌که چالش‌های روزمره شما ممکن است دشوار به نظر برسند، اما قطعاً نباید اجازه بدهید که مانع حرکت و رشد شما شوند. شما می‌توانید بیشتر روی بیان و اظهار خودتان به دیگران کارکنید تا دیگران درک بهتری از شما و نیازهای شما پیدا کنند. حتماً زمینه‌های مشترکی هم با دیگران پیدا خواهید کرد.

15- دوستان باهوش و خلّاق

یکی از ویژگی‌های افراد باهوش این است که دوستان خلاق و باهوشی دارند. به عبارتی افرادی که هوش استثنایی دارند، دایره‌ی دوستانشان را هم از بین افراد باهوش، فرهیخته و خلّاق انتخاب می‌کنند. سعی کنید ۸۰٪ از آدم‌های زندگی‌تان را آدم های باهوش انتخاب کنید تا شما هم کم‌کم شبیه آن‌ها شوید.

16- خرج نکردن بیشتر از درآمدشان

افراد باهوش بیشتر از درآمدشان حرج نمی‌کنند و مدیریت مالی خوبی دارند. به این نکته توجه کنید که اصلاً نباید چیزهایی را که با زحمت به دست آورده‌اید، با ولخرجی کردن تباه کنید.  ما نمی‌گوییم خسیس باشید، ولی سعی کنید درست خرج کنید. افراد باهوش پول خرج کردن را خیلی خوب بلدند.

17- پرسیدن سؤال‌های بجا

افراد باهوش به جا سوال می‌پرسند

یکی دیگر از ویژگی‌های افراد باهوش پرسیدن سؤال‌های به‌جا است. وقتی با فرد باهوشی صحبت می‌کنید او مدام وسط حرف شما نمی‌پرد و  مکالمه را به‌تنهایی به دست گیرد. افراد باهوش معمولاً به‌آرامی گوش می‌دهند و  حتی گاهی برای فکر کردن به آنچه شما می‌گویید سکوت کنند. اگر هم سؤالی داشته باشند در زمان و مکان درست آن را می‌پرسند. اگر شما هم‌صحبت و شنونده خوبی هستید احتمالاً در زمره افراد باهوش قرار دارید.

18- انتقاد از خود

افراد باهوش انتقادپذیر هستند و همچنین گاهی خودشان را نقد می‌کنند. این افراد مدام در همه مجالس از ویژگی‌های مثبت خود حرفی نمی‌زنند. یکی دیگر از خصوصیات افراد باهوش این است که به دنبال فخرفروشی و تحت تأثیر قرار دادن دیگران نیستند و دوست دارند عیب‌های خود را اصلاح کنند.

19- افراد باهوش کاردان هستند

کاردان بودن یکی دیگر از خصوصیات افراد باهوش است. به این دلیل که هوش انسان خاصیت تکاملی دارد، افراد باهوش در استفاده مناسب از محیط اطرافشان برای رسیدن به هدف خود در زندگی، سازگارتر و خلاق‌ترند.

خصوصیات افراد زیرک و باهوش

20- تلاش می‌کنند

افراد باهوش همیشه به دنبال تکامل هستند و مدام در حال تغییرات و پیشرفت‌های کوچکی در خود می‌باشند. آن‌ها همیشه سعی می‌کنند در بهترین حالت خود باشند و فن بیان خوبی داشته باشند. آن‌ها دائم تلاش می‌کنند و کار امروز را به فردا نمی‌اندازند.

21- دوست دارند آگاه باشند

افراد باهوش دوست دارند از تازه‌ترین خبرها در زمینه‌های مختلف آگاه باشند و اطلاعاتشان را مدام افزایش دهند. هدف همیشگی این افراد یادگیری چیزهای جدید، جمع‌کردن اطلاعات و افزایش مهارت‌هایشان است. آن‌ها هیچ‌وقت بیکار نمی‌نشینند و همیشه راهی برای مشغول بودن خود پیدا می‌کنند.

22- مشغول انجام کارهای مختلف

یکی دیگر از ویژگی‌های افراد باهوش این است که همیشه به‌طور همزمان مشغول انجام چند پروژه و فعالیت هستند. مثلاً زبان خارجی‌شان را تقویت می‌کنند، دستورالعمل تعمیر شیر آب‌خانه را می‌خوانند، کلاس رقص می‌روند و مدام دوست دارند کلاس‌های جدید بروند و چیزهای جدید یاد بگیرند.

23- استدلال می‌کنند

افراد باهوش اهل استدلال هستند. خیلی‌ها بااینکه می‌دانند طرز فکرشان در این زمینه اشتباه است، بازهم در مقابل آن مقاومت می‌کنند. بدون داشتن تفکر انتقادی، استدلال منطقی، دلیل و روش علمی، انسان‌ها در تاریکی به سر می‌برند و زندگی موفقی نخواهند داشت.

24- همیشه هم موفق نیستند

این نکته را هم یادآوری کنیم که برای موفقیت در کسب‌وکار داشتن هوش یک شرط لازم است نه کافی. پس فکر نکنید هرکسی که فقط باهوش باشد می‌تواند در همه زمینه‌ها موفق شود.

25- تصمیمات هوشمندانه

افراد باهوش تصمیمات درست و هوشمندانه می‌گیرند. همچنین همیشه فکر می‌کنند و عجله‌ای به دنبال سریع‌ترین راه‌حل نیستند. توانایی اتخاذ تصمیم‌های درست و هوشمندانه، به داشتن نظم و تمرکز دائمی نیاز دارد.

26- جغد شب‌اند

چگونه صبح زود بیدار شویمافراد باهوش شب بیداری دارند

افراد باهوش اکثراً از شب‌ها استفاده می‌کنند. افرادی که شب را تا دیروقت بیدار می‌مانند و به کارهایشان می‌رسند یا به عبارتی شب‌ها بیشترین میزان کار مفید را دارند نسبت به افراد سحرخیز آی‌کیوی بالاتری دارند. البته بیدار ماندن تا نیمه‌های شب، شما را آدم باهوشی نمی‌کند. افراد باهوش برایشان راحت‌تر است که شب‌ها بیدار بمانند و به وبگردی، مطالعه و یادگیری مطالب جدید بپردازند.

27- ساکت‌اند

نمی‌توان گفت که همه‌ی آدم‌های ساکت باهوش‌اند، ولی افراد باهوش سعی می‌کنند اگر موقعیتش باشد گوشه‌ای ساکت بنشینند. این افراد به حرف‌هایی که زده‌شده گوش می‌دهند، فکر می‌کنند و خود را برای پاسخ آماده می‌کنند. آن‌ها اهل پرحرفی نیستند و اگر حرف بزنند حرف‌های درستی می‌زنند.

28- از اشتباهات گذشته درس می‌گیرند

یکی دیگر از خصوصیات افراد باهوش این است که از گذشته درس می‌گیرند. همه انسان‌ها در زندگی اشتباهاتی دارند که باید از آن‌ها درس گرفته و تجربه کسب کنند. اگر شما نتوانید با واقعیت‌ها روبه‌رو شده و قضاوت منصفانه‌ای از خود داشته باشید، نمی‌توانید پیشرفت کنید. سعی کنید از شکست‌ها درس گرفته و مجدداً بلند شوید. شکست‌ها درس بزرگی را به شما می‌دهند.

3.6/5 - (22 امتیاز)
منبع
shabakeh-magyjcasantebگردآوری، ویرایش و بازنگری تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا