پزشکی و سلامت

علت خندیدن بزرگسالان و کودکان در خواب چیست؟

خندیدن در خواب معمولاً رایج است و هر شخصی ممکن است که این را تجربه کرده باشد. ممکن است که خندیدن یک نوزاد در خواب را دیده باشید اتفاقی که والدین معمولاً آن را در دفترچه خاطرات نوزاد به‌عنوان اولین لبخند ثبت می‌کنند. به‌طورکلی خندیدن در خواب بی‌ضرر است در موارد بسیار نادر خندیدن در خواب از نشانه‌های مشکلات عصبی  می‌باشد.

تبلیغات

آشنایی با چرخه REM

آشنایی با چرخه خواب بسیار مهم می‌باشد به‌خصوص وقتی‌که به یک شخص که در خواب می‌خندد. در ادامه به بررسی چرخه خواب می‌پردازیم.

دو نوع خواب وجود دارد:

نوعی که در آن حرکت چشم‌ها بسیار سریع می‌باشد (REM) و نوع دوم، خوابیدنی که در آن چشم‌ها به‌سرعت حرکت نمی‌کنند (non-REM) در طول خواب شبانه فرد به‌صورت پی‌درپی این دو نوع خواب را تجربه می‌کند.

خواب non -REM در سه مرحله اتفاق می‌افتد:

مرحله اول:

این مرحله از زمانی آغاز می‌شود شما تصمیم به خوابیدن  می‌گیرید این مرحله به بسیار کوتاه می‌باشد تنفس شما کم‌کم آهسته خواهد شد ماهیچه‌ها شروع به ریلکس شدن می‌کنند و ارتعاشات آهسته خواهند شد.

مرحله دوم:

این مرحله زمانی آغاز می‌شود که چراغ‌ها را خاموش می‌کنند، قبل از آنکه فرد به خواب عمیقی فرو رود. ضربان غرب و تنفس آهسته خواهد شد و در این مرحله ماهیچه‌ها نسبت به مرحله قبل از آرامش بیشتری برخوردار خواهند شد. حرکت  چشم‌ها در زیر پلک متوقف خواهد شد و فعالیت مغز کاهش خواهد یافت.

تبلیغات

مرحله سوم:

فرد به این مرحله از خواب برای بازیابی انرژی خود نیاز دارد این مرحله بیشتر در قسمت آغازین شب اتفاق می‌افتد در این زمان ضربان قلب و تعداد تنفس به کمترین میزان خود می‌رسد همچنین مغز، این‌گونه رفتار خواهد کرد.

خواب و رؤیا در خوابیدن از نوع  REM  اتفاق می‌افتد. نیم ساعت بعد از خوابیدن این REM  شروع می‌شود.

در این نوع خواب همان‌گونه که از نامش پیدا است حرکت چشم‌ها در زیر پلک بسیار سریع است. امواج مغز در این حالت بسیار متفاوت است اما شبیه به حالت بیداری انسان می‌باشد.

هنگامی‌که نفس می‌کشید تنفس‌ها بسیار منظم و ضربان قلب و فشارخون شبیه به حالت بیداری است. دست‌ها و پاها در این حالت فلج خواهند شد به‌گونه‌ای که اگر فرد رؤیا ببینند توانایی حرکت کردن نخواهد داشت خندیدن معمولاً در این نوع از خواب اتفاق خواهد افتاد. اگرچه در non-REM  نیز خندیدن دور از انتظار نیست.

گاهی خندیدن در خواب را نوعی اختلال خوابیدن به شمار می‌آورند که موجب حرکات غیرعادی و یا ابراز احساسات در حین خواب می‌شود.

تبلیغات

چه عواملی موجب خنده در خواب می‌شوند؟

خندیدن در خوابدلایل خندیدن در خواب چیست؟

خندیدن در خواب معمولاً عادی است و نیاز نیست که نگران آن باشید.

اختلالات رفتاری هنگام خواب REM:

معمولاً خندیدن در خواب می‌تواند به‌عنوان یک هشداردهنده برای مشکلات جدی‌تری باشد ازجمله، اختلالات رفتاری خواب REM. در این نوع بیماری، فلج اندام‌ها انجام نمی‌شود درنتیجه فرد در خواب هنگامی‌که رؤیا می‌بیند به‌صورت فیزیکی شروع به حرکت می‌کند.

ازجمله حرکاتی که فرد در حین خواب انجام می‌دهد می‌توان به صحبت کردن، خندیدن، راه رفتن و فریاد کشیدن می‌توان اشاره کرد. شخص اگر حین رؤیا از خواب بیدار شود می‌تواند رویای خود را کاملاً به یاد بیاورد.

اختلالات خواب REM ممکن است که خود را با دیگر اختلالات نشان دهد ازجمله ضعف بدن و بیماری پارکینسون.

پاراسومنیا:

خنده در خواب می‌تواند در خواب non-REM هنگامی‌که فرد در حالت خواب‌وبیداری است اتفاق بیفتد.

تبلیغات

بیماری پاراسومنیا شامل خواب‌گردی و ترس در خواب می‌باشد. این اتفاق در مدت‌زمان کوتاهی اتفاق می‌افتد و معمولاً در کمتر از نیم ساعت خوابیدن شروع می‌شود. بیشتر در کودکان رایج است اما می‌تواند در بزرگ‌سالان نیز اتفاق بیفتد. ریسک این بیماری در افراد زیر بیشتر خواهد بود:

  • افرادی که سابقه ژنتیکی دارند
  • از آرام‌بخش استفاده می‌کنند
  • کم‌خوابی دارند
  • تغییر در برنامه خوابشان ایجادشده است
  • استرس و فشار

علت خنده نوزادان در خواب:

عرق کردن کودکان در خوابعلت خنده بی مورد کودک در خواب

خنده نشانه وضعیت یک کودک است که از طریق بازی‌هایی مانند تحریک حس می‌شود. بااین‌حال، اگرچه نوزادان از زمانی که در شکم مادرشان هستند لبخند می‌زنند، این به این معنا نیست که آن‌ها حس بذله‌گویی یا خنده را توسعه داده‌اند در حقیقت، کمی در مورد این‌که چگونه نوزادان یک محرک را به‌عنوان طنز ارزیابی می‌کنند، شناخته می‌شود.

مثلاً، تحقیقات نشان داده‌اند که نوزادان بدون توجه به علاقه‌ای که والدین به آن‌ها نشان می‌دهند، لبخند به لب دارند بااین‌حال، پس از 5 ماه، محرک والدین بر محبت کودکان تأثیر می‌گذارد و این احساس در 7 ماهگی تشدید می‌شود، این به این معنی است که وقتی والدین سعی می‌کنند نوزادان را بخندانند شانس بیشتری دارند.

لبخند و خنده نوزاد در ماه اول

نوزادان در خواب لبخند می‌زنند به همین ترتیب، آن‌ها در پاسخ به محرک‌ها از قبیل لامسه و صداهای نرم هنگام خواب لبخند می‌زنند.

خنده و لبخند نوزاد در ماه دوم

کودک به محرک‌های خارجی پاسخ می‌دهد و وقتی چهره‌های انسانی را می‌بینند لبخند می‌زنند.

تبلیغات

خنده نوزاد در سومین و چهارمین ماه

در این مرحله، کودک هنرمند می‌شود “وقتی با کودک صحبت می‌کنید در پاسخ به محرک‌ها و یا زمانی که با آن‌ها بازی می‌کنند، شروع به خندیدن می‌کنند.

خنده نوزاد در ماه ششم 

لبخند نوزادان بیشتر انتخابی می‌شود و کودک بسته به میزان اعتمادی که با هر فرد دارند لبخند خواهد زد.

بنا به گفته برخی متخصصان، باید در مورد موضوع خنده نوزادان عمیق‌تر تحقیق کنیم بااین‌حال، چیزی که می‌دانیم این است که خنده بخشی از رشد اجتماعی کودک به‌عنوان ابزار مهم ارتباط و نشانه رفاه است حالا که بیشتر در مورد توسعه شوخی و خنده کودکان می‌دانیم، یافتن راه‌هایی برای خنده نوزادان بسیار آسان‌تر است.

3.3/5 - (3 امتیاز)

تبلیغات

منبع
alodoctornamnakگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا