تناسب اندام

بهترین زمان و میزان استفاده از مکمل های بدنسازی

بدون مصرف مکمل‌های بدنسازی رسیدن به اندامی عضلانی و زیبا دشوار است. اگرچه کیفیت رژیم غذایی شما بیش از مکمل‌های ورزشی اهمیت دارد اما با این حال نمی‌توان ضرورت استفاده از این مکمل‌ها را کتمان کرد. مکمل بدنسازی اگر اصل باشد و توسط یک متخصص خبره توصیه شده باشد، نه تنها بی‌ضرر است بلکه به شما کمک خواهد کرد تا در تسریع اهداف خود برای اندامی ایده‌آل موفق‌تر باشید. از این رو تصمیم داریم در این مقاله در مورد بهترین زمان و میزان مصرف محبوب‌ترین مکمل‌های بدنسازی برای شما شرح دهیم.

مقدار و بهترین زمان مصرف پروتئین وی

مکمل‌های پروتئینی بسیاری در بازار وجود دارد که بدون شک، پروتئین وی محبوب‌ترین آنهاست. پروتئین وی که از شیر به دست می‌آید نه تنها به افزایش حجم توده عضلانی کمک می‌کند بلکه ریکاوری را تسریع می‌نماید. هضم و جذب سریع مکمل پروتئین وی نیز در محبوب بودن آن تاثیر مستقیم دارد. در واقع پروتئین وی را یک پروتئین سریع الاثر می‌توان دانست. برای افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند، 20 تا 40 گرم پروتئین وی در هر روز توصیه می‌شود. بهترین زمان مصرف پروتئین وی یکی از زمان‌های زیر می‌تواند باشد:

  • 30 تا 40 دقیقه بعد از ورزش
  • قبل از شروع تمرین
  • درست قبل از خواب
  • بلافاصله بعد از بیدار شدن

پروتئین وی را اگر بعد از ورزش بخورید، به ترمیم بافت‌های عضلانی کمک خواهد کرد تا از تحلیل عضلانی جلوگیری به عمل آید. مصرف پروتئین وی قبل از ورزش می‌تواند به افزایش حجم عضلات کمک کند و در بهبود عملکرد ورزشی نقشی موثر داشته باشد. یکی از معروف‌ترین مکمل‌های پروتئین وی، پروتئین وی کاله است. طریقه مصرف پروتئین وی کاله و دیگر برندهای این مکمل تقریبا شبیه به هم است.

پروتئین وی

مقدار و بهترین زمان مصرف مکمل کراتین

تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از ایمن‌ترین مکمل‌های بدنسازی که طرفداران زیادی هم دارد، مکمل کراتین است. کراتین بیشتر با هدف افزایش قدرت عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در بهبود رشد عضلانی و بهبود عملکرد ورزشی نیز تاثیر دارد. دوز استانداردی که برای مصرف کراتین پیشنهاد می‌شود، 3 تا 5 گرم در روز است.

افراد مبتدی وقتی قصد دارند مصرف کراتین را شروع کنند، معمولا یک دوره بارگیری انجام می‌دهند اما بارگیری الزامی نیست. در دوره بارگیری به مدت 5 روز 20 تا 25 گرم کراتین در 5 وعده مورد استفاده قرار می‌گیرد. درست قبل یا بعد از ورزش، بهترین زمان مصرف مکمل کراتین است. در روزهای استراحت که ورزش انجام نمی‌شود، بهتر است مکمل کراتین در کنار وعده غذایی میل شود.

مقدار و بهترین زمان مصرف مکمل گینر

اگر به دنبال مکمل غذایی برای چاق شدن هستید، پیشنهاد خرید گینر را به شما می‌دهیم. گینر مکملی است که در آن از ترکیب پروتئین و کربوهیدرات استفاده می‌شود. اگر نسبت کربوهیدرات به پروتئین بیشتر باشد، برای کمک به افزایش وزن ایده‌آل است. پروتئین موجود در گینر همزمان به عضله‌سازی و رشد توده عضلانی نیز کمک می‌کند. گینر را می‌توان مکملی مناسب برای هاردگینرها دانست؛ یعنی افرادی که خیلی سخت وزن می‌گیرند. از دیگر مزایای مکمل گینر می‌توان به بهبود عملکرد ورزشی اشاره کرد.

مقدار مصرف مکمل گینر در هر فرد به ویژگی‌های بدنی و میزان فعالیت وی بستگی دارد؛ اما به طور کلی در هر روز می‌توان بین 25 تا 150 گرم گینر را مورد استفاده قرار داد. مقدار دقیق مصرف بهتر است توسط مربی یا با مشورت پزشک تعیین شود. درست قبل یا بعد از تمرین، زمان مناسبی برای مصرف مکمل گینر است؛ اما به عنوان بهترین زمان، بلافاصله بعد از تمرین را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در این زمان بدن متابولیسم بیشتری دارد و شروع به مصرف سریع مواد مغذی می‌کند. بنابراین بهتر می‌توان از آن نتیجه گرفت.

گینر برای چاقی

مقدار و بهترین زمان مصرف مکمل ال کارنیتین

ال کارنیتین، محبوب‌ترین مکمل ورزشی برای کمک به چربی‌سوزی و کاهش وزن است. بدون شک اگر به دنبال خرید یک مکمل موثر برای چربی سوزی بانوان یا آقایان هستید، بهترین گزینه‌ای که متخصصان پیش روی شما قرار خواهند داد، مکمل ال کارنیتین است. ال کارنیتین به انتقال اسیدهای چرب به سلول‌های شما کمک می‌کند تا به منظور تولید انرژی سوزانده شوند. به همین دلیل است که ال کارنیتین می‌تواند در چربی‌سوزی موثر باشد و شاخص توده بدنی یا BMI را کاهش دهد.

دوز مصرف روزانه ال کارنیتین می‌تواند از 500 تا 3000 گرم در روز متغیر باشد. بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای کمک به چربی سوزی یک ساعت قبل از ورزش است. در این زمان مصرف ال کارنیتین می‌تواند در افزایش انرژی نیز موثر باشد. همچنین با هدف لاغری این امکان وجود دارد که ال کارنیتین را بعد از ورزش نیز استفاده کنید. می‌توانید دوز مصرفی خود را تقسیم کرده و هم قبل و هم بعد از ورزش، مکمل ال کارنیتین را برای چربی سوزی مورد استفاده قرار دهید.

ال کارنیتین برای لاغری

مقدار و بهترین زمان مصرف گلوتامین

گلوتامین، فراوان‌ترین اسید آمینه در بدن انسان به حساب می‌آید. این آمینو اسید قابلیت ساخته شدن در بدن را دارد و همچنین در بسیاری از مواد غذایی موجود است. مهم‌‎ترین کاربرد مکمل گلوتامین در ورزش، کمک به کاهش درد عضلات بعد از تمرین است. این مکمل می‌تواند ریکاوری را تسریع نماید. اما به جز اینها فواید دیگری هم دارد؛ مثل تقویت سیستم ایمنی و کمک به سلامت دستگاه گوارش.

یک ورزشکار روزانه می‌تواند 5 تا 45 گرم گلوتامین را مورد استفاده قرار دهند. دقت داشته باشید که گلوتامین در دوزهای بالا آن هم به مدت طولانی اصلا توصیه نمی‌شود. اگر تاکنون از مکمل گلوتامین استفاده نکرده‌اید و به تازگی قصد استفاده از آن را دارید، بهتر است دوز مصرف را از 5 گرم در روز آغاز کرده و بعد با صلاحدید مربی در صورت لزوم این دوز را کم‌کم افزایش دهید.

بهترین زمان برای مصرف مکمل گلوتامین بعد از پایان تمرینات ورزشی است. گلوتامین در این زمان به رشد توده عضلانی بدون چربی کمک کرده و ریکاوری را تسریع می‌‎کند. همچنین زمان دیگری که برای مصرف پودر گلوتامین مناسب به حساب می‌آید، قبل از خواب است. استفاده از گلوتامین در صورت مصرف صحیح کاملا بی‌خطر و ایمن بوده و با خیال راحت می‌توانید از مزایای این مکمل بهره بگیرید.

نکته آخر

در این مقاله بهترین زمان و میزان استفاده از مکمل های بدنسازی محبوب را برای شما شرح دادیم. به عنوان نکته آخر باید به این نکته اشاره داشته باشیم که تیپ بدنی، میزان فعالیت بدنی و شرایط سلامتی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. از این رو بهتر است قبل از خرید مکمل‌های بدنسازی حتما با یک مربی مشورت کنید تا در صورت لزوم شما را به پزشک ارجاع دهد. نکته مهم دیگر اینکه مکمل‌های بدنسازی را حتما از مراکز معتبر مثل داروخانه بخرید تا مکمل اصل به دست شما برسد. تاکنون تجربه خرید آنلاین مکمل‌های بدنسازی از داروخانه را داشته‌اید؟

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا