دسر

طرز تهیه شله زرد نذری خوشمزه برای 4 نفر

شله زرد یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است. البته اغلب ما آن را در ایام خاص مذهبی به‌عنوان نذری میل می‌کنیم. حتی بسیاری با دستور پخت شله زرد هم آشنایی ندارند و فقط به همان نذری‌های چند بار در سال اکتفا می‌کنند. کالری شله زرد بالاست و برای کودکان، سالمندان، افراد لاغر و مریض غذای مناسبی است. اگر به این غذای خوشمزه علاقهٔ زیادی دارید و می‌خواهید آن را خودتان در منزل تهیه کنید، دستور پخت آن را در ادامه بخوانید.

تبلیغات

دستور تهیه شله زرد مجلسی برای 4 نفر

مواد لازم برای پخت شله زرد

مواد لازم برای پخت شله زرد عبارتند از:

  • برنج نیم دانه: ۲ لیوان
  • شکر: ۴ پیمانه
  • آب: ۱۲ لیوان
  • کره گیاهی: ۵۰ گرم
  • زعفران: ۱ مثقال
  • گلاب: یک استکان
  • روغن مایع: ۱ قاشق
  • پودر دارچین: به میزان لازم
  • خلال بادام: به میزان لازم
  • خلال پسته: به میزان لازم

توجه داشته باشید که پیمانه را شما مشخص می‌کنید. اما هر پیمانه‌ای که انتخاب کردید، باید تمامی مواد لازم را با همان یک پیمانه اندازه‌گیری کنید. برای مثال اگر یک استکان کوچک را انتخاب کرده‌اید، باید برنج، شکر و گلاب را با همان اندازه‌گیری کنید. یک نکتهٔ مهم دیگر برای تهیهٔ شله زرد، دو برابر کردن میزان شکر نسبت به برنج است. این مقدار مواد برای پخت شله‌زرد برای ۴ نفر است. با افزایش تعداد نفرات، باید میزان موادغذایی را به همان نسبت بیشتر کنید.

دستور پخت شله زرد نذری و مجلسی برای ۴ نفر

در مرحلهٔ اول ابتدا باید برنج را ۲۴ ساعت قبل از پخت، بشویید و با ۱۲ لیوان آب خیس کنید. همزمان با این کار، خلال بادام را نیز در گلاب خیس کنید تا نرم و معطر شود. گلاب و برنج باید به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب خیس شوند.

بعد از چند دقیقه که برنج و خلال بادام نرم شدند، حرارت شعله را کم کنید. در این مرحله می‌توانید برنج را هم بزنید تا از ایجاد ته‌دیگ و چسبیدن آن به ته ظرف جلوگیری شود. یک نکتهٔ مهم در این مرحله، خودداری از ریختن آب به برنج است. وقتی برای ۴ نفر شله زرد درست می‌کنید، باید در همان ابتدا ۱۲ لیوان به آن اضافه کنید. اما بعد از این از اضافه کردن آب خودداری کنید. زیرا باعث می‌شود در زمان خوردن و قاشق زدن، شله‌زرد آب بیندازد و طعم آن از بین برود.

تبلیغات

در مرحلهٔ بعدی باید شکر را به برنج در حال پختن، اضافه کنید. همزمان با اضافه کردن، شله‌زرد را هم بزنید. اگر برنج در حال سفت شدن بود، نگران نباشید. چون به محضی که شکر را به آن اضافه می‌کنید، برنج دوباره شل و آبکی می‌شود.

در مرحلهٔ بعدی باید شکر را به برنج در حال پختن، اضافه کنید. همزمان با اضافه کردن، شله‌زرد را هم بزنید. اگر برنج در حال سفت شدن بود، نگران نباشید. چون به محضی که شکر را به آن اضافه می‌کنید، برنج دوباره شل و آبکی می‌شود. حالا جازه دهید برنج به مدت ۱۵ دقیقه با شعله کم بپزد. همزمان آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

یک نکتهٔ مهم در دستور پخت شله زرد اضافه کردن گلاب و زعفران در انتهای مرحله پختن است. زیرا هر دو این محلول معطر هستند و اگر بیش از حد روی شعله قرار بگیرند، عطر آن‌ها کمتر می‌شود. پس ابتدا زعفران را در ظرف جداگانه‌ای دم و بعد آن را به همراه گلاب به برنج اضافه کنید. حالا شله‌زرد را به خوبی به‌هم بزنید تا طعم و رنگ گلاب و زعفران در داخل آن یکسان شود.
یک نکتهٔ مهم دیگر در دستور پخت شله زرد اضافه کردن گلاب و زعفران در انتهای مرحله پختن است. زیرا هر دو این محلول معطر هستند و اگر بیش از حد روی شعله قرار بگیرند، عطر آن‌ها کمتر می‌شود.

بعد از اینکه زعفران و گلاب را به شله زرد اضافه کردید، کرهٔ ذوب شده را به آن اضافه کنید. حالا درب ظرف را ببندید و اجازه دهید همهٔ مواد به مدت ۵ دقیقه با هم بپزند. در آخر هم شعله را خاموش و تا خنک شدن آن صبر کنید.

نکات مهم برای پخت شله‌زرد

برای پخت شله زرد به طور متوسط به حدود ۳ ساعت زمان نیاز دارید. اگر بخواهید آن را فوری و با حرارت زیاد درست کنید، نتیجهٔ کار چندان خوب نمی‌شود. این غذای پرکالری را می‌توانید به‌عنوان میان وعده، صبحانه و یا دسر سرو کنید. همچنین شله‌زرد یک غذای مناسب برای افطار در ماه رمضان است.
طرز تهیه شله زرد برای ۱۵ نفر و طرز تهیه شله زرد با ۴ کیلو برنج نیز به همین روشی است که برایتان شرح دادیم. اما باید میزان مواد اولیه آن را بیشتر کنید. این مقدار مواد اولیه برای ۴ نفر بود و شما برای ۱۵ نفر باید به همین نسبت، مقدار مواد را ۴ برابر کنید. برای پخت شله‌زرد برای ۴ کیلو برنج می‌توانید آن را با پیمانه اندازه‌گیری کرده و سپس سایر مواد را به نسبت پیمانه‌های برنج اضافه کنید.

3.7/5 - (4 امتیاز)

تبلیغات

منبع
karafsapp

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا