گردشگری

چه چیزی دیوار بزرگ چین را به یک شگفتی تبدیل می‌کند؟

چینی‌ها دیوار بزرگ را “چانگ چنگ” می‌نامند که در لغت به معنای “دیوار بلند” است.

تبلیغات

پس از یک بررسی پنج ساله، مقامات چینی در سال 2012 نتیجه گرفتند که دیوار بزرگ در مجموع 2119618 کیلومتر اندازه دارد.

دیوار بزرگ چین در سال 2007 به عنوان یکی از عجایب هفت گانه جدید جهان اعلام شد. یونسکو آن را به عنوان بزرگ‌ترین سازه ساخته شده توسط بشر بر روی زمین تأیید کرد.

این دیوار از مواد مختلفی از جمله سنگ، آجر، خاک ریز و چوب ساخته شده است. دیوارهای فردی از اوایل قرن 3 قبل از میلاد ساخته شده‌اند. با این حال، در زمان سلسله مینگ (1344-1644 م) بود که دیوار بزرگ واقعاً شکوفا شد. حاکمان آن دوره سازه‌های مستحکم ساخته شده و تقریباً 9000 کیلومتر کشیده بودند. بیشتر دیوارهای موجود به دوران سلسله مینگ برمی گردد.

برای انجام وظیفه بزرگ ساخت، نگهداری و مرمت دیوارها، میلیون‌ها نفر استخدام شدند و برای برخی از آن‌ها این کار اجباری بود. در دوران باستان غالباً سنگ‌های عظیم و سنگین و آجرهای بزرگ باید به قله‌های بلند کوه منتقل می‌شدند و بدون ماشین آلات قدرتمند یا پیشرفته، کارگران فقط می‌توانستند از دست خالی خود استفاده کنند. تعداد دقیق مرگ و میرهای حین ساخت و ساز مشخص نیست، اما سوابق تاریخی نشان می‌دهد که خستگی، گرسنگی و حوادث جان بسیاری را گرفته است.

تبلیغات

شگفتی های دیوار چینشگفتی های دیوار بزرگ چین

اهداف دیوار بزرگ شامل کنترل‌های مرزی، اجازه وضع عوارض بر کالاهای حمل شده در جاده ابریشم، تنظیم یا تشویق تجارت و کنترل مهاجرت، ویژگی‌های دفاعی دیوار بزرگ با ساخت برج‌های دیده بانی، پادگان‌های نظامی، ایستگاه‌های پادگانی، قابلیت سیگنال دهی از طریق دود یا آتش و این واقعیت که مسیر دیوار بزرگ نیز به عنوان یک راهرو حمل و نقل بود را می‌توان برشمرد.

متداول‌ترین افسانه در مورد دیوار بزرگ این است که این دیوار از فضا دیده می‌شود، یا اینکه این تنها ساختار ساخته شده توسط بشر است که از فضا قابل مشاهده است. ثابت شده است که تصاویر ماهواره ای ناسا خلاف واقع است، اما شایعات همچنان پابرجا هستند.

دیوار بزرگ یک دیوار مداوم نیست، بلکه یک سری دیوار است. از آن جا که در طول قرن‌ها توسط بسیاری از رهبران قبیله در مراحل مختلف ساخته شده است، دیوارها تا حدودی “متصل” نبودند تا اینکه اولین امپراتور چین، شینشی هوانگ، سایر کشورهای متخاصم را فتح کرد و کل چین را در 221 قبل از میلاد متحد کرد. وی سپس دستور داد دیوارها را گسترش، استحکام بخشیده و بهم پیوند دهند.

قدیمی‌ترین قطعات بیش از 2500 سال قدمت دارند. قدیمی‌ترین بخش‌های دیوار که عمدتاً در مناطق دور افتاده چین غربی یافت می‌شوند، قدمت هزاران ساله دارند. این‌ها با استفاده از سنگ، خاک منجمد، کاه و شن و ماسه ساخته شده‌اند و اکنون در معرض فرسایش خورشید، باد و باران قرار دارند. باستان شناسان در حال مطالعه بر روی دیوار دریافته‌اند كه یكی از دلایل مقاومت این سازه‌ها در استفاده از آرد برنج گلوتین بوده که زمانی برای اتصال مواد به هم استفاده می‌شده است.

یکی از افسانه‌ها که هنوز اثبات نشده است، این است که “دیوار بزرگ” طولانی‌ترین گورستان در جهان است، که به موجب آن کارگران از بین رفته در واقع در دیوارها دفن شده‌اند.

تبلیغات

یک فولکلور معروف داستان بانوی منگ جیانگ را روایت می‌کند که شوهرش مجبور به کارگری در دیوار بزرگ شد. هنگامی که او برای یافتن شوهر محبوبش به دیوار سفر کرد و از درگذشت او باخبر شد او ناله بلندی کشید و چنان گریه کرد که بخشی از دیوار فرو ریخت و استخوان‌های شوهرش را نشان داد. مجسمه ای از بانو من جیانگ در شهرستان شانگهای، استان هبی قرار دارد و این داستان در سراسر چین به خوبی شناخته شده است.

شگفتی های دیوار چینانتهای دیوار بزرگ چین که به دریا ختم میشود

یک قسمت آن به دریا ختم می‌شود. شرقی‌ترین قسمت دیوار در مرزهای چین گذرگاه Shanhaiguan است، جایی که تپه‌ها به دریای Bohai فرو می‌روند. نقطه ای که دیوار با انتهای آبکی خود روبرو می‌شود به عنوان سر اژدهای قدیمی “Old Dragon’s Head” شناخته می‌شود و قرن‌ها برای محافظت از گذرگاه باریک بین شمال شرقی و مرکز شرق چین استفاده می‌شد. نبردهای زیادی در این نقطه با اشغالگران و ارتش‌های شورشی برگزار شده است.

بخش Badaling، که بسیار نزدیک به پکن است، اولین منطقه ای است که به طور رسمی در سال 1957 به روی گردشگران گشوده شد و به خوبی بازسازی شده است. این شهرت به دلیل تله کابین، غلتک، موزه گریت وال، سینما با صفحه دایره، خرید و غذاخوری مک دونالد می‌باشد.

می‌توانید روی دیوار بزرگ شیرجه بروید. یکی از اپراتورهای غواصی کارآفرین مستقر در خارج از پکن، به نام SinoScuba، سفرهای غواصی را به سد Panjiakou انجام می‌دهد، جایی که غواصان می‌توانند یک بخش 400 متری از دیوار را در زیر آب ببینند. این مطمئناً یکی از منحصر به فردترین تجربه‌ها هنگام “بازدید” از دیوار بزرگ است.

بسیاری از رهبران جهان از دیوار بزرگ دیدن کرده‌اند از جمله ریچارد نیکسون، رونالد ریگان، الیزابت دوم، بوریس یلتسین، جورج دبلیو بوش، ولادیمیر پوتین، نلسون ماندلا و امپراتور آکیهیتو ژاپن، بسکتبالیست‌ها کوبی برایانت، میشل جردن و شکیل اونیل روی دیوار ایستاده‌اند تا این منظره را تحسین کنند و همچنین ستاره موسیقی پاپ بیانسه، بازیگران تام کروز و دواین جانسون و مدیر عامل فیس بوک مارک زاکربرگ را می‌توان نام برد.

تبلیغات

امروزه دیوار در حال تبدیل شدن به یک مکان محبوب برای رویدادهای بزرگ، مانند ماراتن‌ها، جشنواره‌های یوگا، ریف ها، مهمانی‌ها، نمایش‌های مد مانند Fendi، عروسی‌ها و مراسم معرفی محصولات است.

5/5 - (1 امتیاز)

منبع
thetravelnew7wonderscgtn

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا