خانه داری

علت صدای موتور یخچال هنگام روشن و خاموش شدن

یخچال یکی از لوازم مهم و حیاتی در منازل محسوب می‌شود و هرگونه مشکل یا خرابی، نگرانی‌های بسیاری را به همراه دارد. گاهی اوقات یخچال بدون مشکل کار می‌کند؛ اما هنگام روشن یا خاموش شدن، صداهای غیر عادی از خود تولید می‌کند. این موضوع می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای بر وجود مشکل در عملکرد یخچال شما باشد. البته اگر این موضوع بعد از حدود چندین سال استفاده مداوم از یخچال رخ دهد، تا حدی طبیعی است؛ اما به‌طور کلی در این مطلب می‌خواهیم به بررسی علت صدای موتور یخچال هنگام روشن و خاموش شدن آن بپردازیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

صدای موتور یخچال نشانه چیست؟

موتور یخچال ممکن است به دلایل مختلفی و در شرایط و حالات خاصی، از خود صدا تولید کند. در حالت عادی، یخچال‌ها باید عملکردی نسبتا بی‌سروصدا داشته باشند؛ اما اگر این سروصدا بلند است، احتمالا مشکلی در آن یخچال وجود دارد. البته نباید از شنیدن این صداها نگران و مضطرب شوید؛ چرا که بهترین روش تشخیص یک مشکل در یخچال، همین صداها هستند.

اگر صدای مورد نظر هنگام روشن شدن موتور یخچال شنیده می‌شود، معمولا به این دلیل است که کمپرسور یخچال شروع به کار کرده تا مایعات داخل آن به جریان افتد و عملکرد روتین و روزمره خود را انجام دهند. با این حال گاهی اوقات مشکلی جدی از سمت کمپرسور ایجاد شده و ممکن است برخی از این صداهای ناخوشایند هنگام روشن شدن یخچال، به دلیل وجود خرابی یا مشکل در آن قطعه باشد.

از جمله دلایلی که می‌تواند سبب بروز صدای موتور یخچال شود، سرویس نشدن دستگاه به مدت طولانی یا فرسوده شدن قطعات آن است. همچنین توجه داشته باشید که هر یخچال، عمر مفیدی دارد و پس از گذشت عمر طبیعی آن و قدیمی شدن، طبیعی است که با این سروصداها روبه‌رو شوید. پس در این صورت شنیدن صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن موضوعی عجیب نیست.

دلیل صدای موتور در یخچال چیست؟

این موضوع باید توسط کارشناسان و متخصصان حوزه تعمیرات تشخیص داده شود و نمی‌توان صرفا یک عامل را نام برد؛ اما در شرایط معمول، مشکلاتی رایج مانند خرابی پایه های لرزه‌گیر کمپرسور، تراز نبودن یخچال در کف زمین، خرابی موتور فن اواپراتور و کندانسور یا شکستگی و ترک پروانه فن یخچال می‌تواند از جمله دلایل صدای موتور در یخچال باشد.

1 : پایه های لرزگیر موتور

 اگر صدا از پایه های لرزگیر باشد این پایه های لاستیکی چهار عدد هستند که دقیقاه زیر کمپرسور و شاسی یخچال قرار گرفته اند که با باز کردن گیره هر پایه میتوان به راحتی آن ها را تعویض کرد.

2: خرابی موتور فن کندانسور

اگر موتور فن کندانسور خراب باشد چون دقیقا همزمان با روشن شدن موتور یخچال فن کندانسور نیز شروع به کار میکند صدای خرابی موتور فن دقیقا همان زمان به گوش میرسد با تعویض فن کندانسور صدای موتور هنگام روشن شدن یخچال کم می شود.

3: شکستگی پروانه فن یخچال

گاهی اوقات موتور فن کاملا سالم است ولی در خیلی از موارد دیده شده که فقط یک ترک و یا شکستگس در پروانه فن صدای ناهنجاری در زمان روشن شدن یخچال تولید می کند پروانه فن را ابتدا کاملا بررسی کنید اگر ترک یا شکستگی دارد آن را با نمونه مشابه تعویض کنید.

این صداها ممکن است حالت‌های مختلفی داشته باشند و به شکل متنوعی نیز خود را بروز دهند. مثلا صدای لرزش یا تکان خوردن، صدای چکه کردن قطرات آب، تقه تقه کردن، بوق هشدار، خر خر کردن و توقف ناگهانی عملکرد دستگاه هنگام شروع صدای موتور یخچال و ده‌ها صدای مشابه را ممکن است شنیده باشید. همه این صداها خبر از وجود یک مشکل در موتور می‌دهند که میتوانید علت این موارد را در مقاله علت تمام صداهای یخچال بخوانید.

صدای بوق یخچال یکی از هوشمندانه‌ترین قابلیت‌های این دستگاه‌ها برای تشخیص بروز مشکل در آن‌هاست. این صدا ممکن است به دلیل پارگی و خرابی لاستیک یخچال، یا گرفتگی دریچه عبور هوا باشد. همچنین از دیگر دلایل آن می‌توان به مشکل در یخ‌ساز یخچال، بروز مشکل در برد دستگاه یا یخ‌زدگی اواپراتور آن اشاره کرد.

یکی دیگر از صداهای پرتکرار در یخچال‌ها، صدای چکه آب است که دلیل آن، آب شدن تدریجی یخ‌های یخچال است. صدای جوشش یا قل‌قل نیز می‌تواند به دلیل وجود روغن در کمپرسور باشد. پیشنهاد می‌شود بعد از جابه‌جایی یخچال تا مدتی آن را روشن نکنید. همچنین اگر صدایی شبیه خرخر شنیدید، به احتمال بسیار زیاد دلیل آن، جریان گاز کمپرسور است.

برای رفع مشکل صدای موتور یخچال باید چه کاری انجام دهیم؟

پیش از هر چیز توجه داشته باشید که برخی از صداها در یخچال طبیعی بوده و ناشی از عملکرد منظم و روزمره دستگاه است. برخی از صداها نیز مانند بوق هشدار هستند که به شما درباره وضعیت نامناسب محیط و دمای یخچال هشدار می‌دهند؛ اما دسته سوم که شامل صداهای غیرعادی ذکر شده است، نشانه‌ای از وجود مشکل و احتمال خرابی کمپرسور است. لازم به ذکر است که علت صدا های دیگر یخچال نیز بسته به شرایط و وضعیت خاص آن، می‌تواند متفاوت باشد.

اولین گام برای رفع مشکل، تماس با یک تعمیرکار متخصص و باتجربه است. لازم است که مشکل را به‌صورت دقیق و کامل، به او توضیح دهید. یخچال یکی از دستگاه‌هایی است که پیچیدگی بسیار فراوانی دارد؛ هرگونه دخالت شخصی هنگام بروز صدای موتور یخچال، آن هم بدون داشتن مهارت و تجربه کافی، سبب بروز مشکلات دائمی و همیشگی می‌شود و شما را با هزینه‌های سنگین‌تری روبه‌رو خواهد کرد. پس به یاد داشته باشید که هنگام بروز چنین صداهای غیر معمولی، با تعمیرکار متخصص تماس برقرار کنید.

دیگر روش‌های کاربردی در نگهداری یخچال

دقت داشته باشید که یخچال یک وسیله حساس است و باید از هرگونه ضربه یا تکانی که سبب جابه‌جایی آن می‌شود، خودداری کرد. بهتر است دستگاه خود را هر چند مدت یکبار سرویس کرده و عملیات سرویس آن را نیز توسط مرکز تخصصی تعمیر یخچال انجام دهید. یکی دیگر از بهترین راهکارها در نگهداری بهتر یخچال، استفاده از استبلایزر و پایدارکننده‌های جریان برق است.

این قطعات اگرچه بعضا قیمت بالایی دارند؛ اما با فیلترکردن جریان ورودی برق و پایدار کردن آن، عمر یخچال را که در اثر نوسان برق کاهش می‌یابد، افزایش داده و در طولانی‌مدت صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های تعمیر یخچال را به همراه دارند. لازم به ذکر است این قطعات در انواع مختلفی در دسترس هستند.

سخن نهایی

بروز صدای موتور یخچال هنگام روشن شدن، می‌تواند باعث نگرانی هرکس شود؛ اما باید توجه داشت که به وسیله همین صداها می‌توان به تشخیص و رفع مشکل دستگاه پرداخت؛ پس اصلا نباید بابت آن نگران باشید. مجموعه پشتیبان سرویس ، یکی از تخصصی‌ترین مراکز تعمیر لوازم خانگی است که با ۱۱ سال تجربه توانسته است به کاربران در تعمیر و رفع مشکلات یخچال آنان کمک شایانی کند.

همانطور که می‌دانید، یخچال‌ها جزو وسایل خانگی ضروری و حیاتی محسوب می‌شوند که قیمت بسیار بالایی نیز دارند. تعمیر یخچال، یک موضوع تخصصی و حرفه‌ای است که نیازمند حضور تعمیرکاران حرفه‌ای و مجرب است. مهم نیست برند شما یخچال مابه خارجی و یا یخچال امرسان ایرانی باشد، پشتیبان سرویس همواره بر سه اصل مهم یعنی تعهد، تخصص و تجربه تاکید داشته و همیشه به‌صورت ۲۴ ساعته، آماده دریافت و تعمیر لوازم خانگی شما، علی‌الخصوص یخچال‌هاست.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا