ضرب المثل

معنی ضرب المثل فیلش یاد هندوستان کرده

مفهوم ضرب المثل فیلش یاد هندوستان کرده

این ضرب المثل در صورتی به کار برده می شود که انسان به خاطرات کودکی خود فکر کند و دوست داشته باشد دوباره به آن دوران کودکی برگردد، که آن را “باز فیلش یاد هندوستان کرد” می گویند. این ضرب المثل برای نشان دادن این نکته کاربرد دارد که زندگی انسان از لحظات کوتاهی تشکیل شده است و باید از آن لحظات به بهترین شکل ممکن استفاده کرد تا در آینده احساس پشیمانی و حسرت نکند. این ضرب المثل به دلایل مختلفی از جمله هوش و حافظه بالای فیل ها نیز به کار گرفته می شود، چون فیل ها هرگز کسی را که با آنها دیدار داشته اند فراموش نمی کنند.

داستان ضرب المثل فیلش یاد هندوستان کرده

طبق یکی از داستان های زمان دور، یک تاجر بزرگ در هندوستان زندگی می کرد. این تاجر تصمیم گرفت یک فیل را بخرد و آن را به جاهای مختلفی ببرد تا با فروش فیل پول زیادی به دست آورد. او چندین ماه با فیل به کشورهای مختلفی سفر کرد اما به مرور زمان متوجه شد که فیلی که خریداری کرده گوشه گیر شده است و دیگر توانایی حرکت از جایش را ندارد.

تاجر به دنبال راه حلی برای حل کردن این مشکل بود که در نهایت با مشاوره یک طبیب، به این فرض که شاید فیل یاد هندوستان کرده و دلش برای آن مکانی که به دنیا آمده تنگ شده باشد، رسید. تاجر که در حال ورشکستگی و مشکلات مالی بود، تصمیم گرفت که به همراه فیل به کشور هندوستان سفر کند و فیل دیگری بخرد.

زمانی که تاجر به همراه فیل به هندوستان بازگشت، فیل بسیار شاد و خوشحال بود و با پاهایش به زمین کوبید و خرطومش را به نشانه شادی تکان می داد. در آن لحظه، تاجر به یاد حرف طبیب خبره افتاد و فهمید که فیل به دلیل به خاطر آوردن هندوستان و جایی که به دنیا آمده بود،ئچار کسالت شده بود و هیچ مشکل دیگری هم نداشت. این برای تاجر یک درس بزرگ بود که با رضایت و ارضای نیازهای فیل، او می توانست خود را از هزینه های بیهوده و هدر دادن وقت و پول نجات دهد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا