ضرب المثل

معنی ضرب المثل مثل کبک سرش را زیر برف کرده

مفهوم ضرب المثل مثل کبک سرش را زیر برف کرده

از اصطلاحات و ضرب المثل های رایج فارسی این است که می گویند کبک هنگام تهدید سرش را زیر برف می کند و با خود فکر می کند من دیگران را نمی بینم بنابراین دیگران هم من را نمی بینند.

آیا دقیقا می دانید معنی مثل کبک سرش را زیر برف کرده است چیست؟ یعنی فردی خطاکاری می کند و فکر می کند کسی به خطاهایش پی نمی برد در حالیکه خودش را فریب می دهد یا کسی در شرایط سخت خود را به بی تفاوتی و نادیده گرفتن می اندازد تا مبادا کسی از او انتظار کمک داشته باشد.

این ضرب المثل در مورد شخصی است که عمدا چشمش را به روی مشکلات می بندد و از این اصطلاح برای وی استفاده می شود همچنین در مورد فردی است که هنگام سختی ها وانمود می کند که از چیزی خبر ندارد ولی از حالاتش کاملا معلوم است که خودش را در آن وضعیت قرار داده است.

کبک ها وقتی احساس خطر می کنند، مثلا با دیدن شکارچی ها به سرعت و با هراس و ترس بسیار خود را به برف ها پرت می کنند و از شدت پرتاب، با سر در برف می مانند و پاهایشان بیرون می آید. به این ترتیب شکارچی ها از پاهایشان آنها را می گیرند و با خود می برند! حالا کسی هم که خودش را در آن وضعیت قرار داده، و فکر می کند مثل این کبک ها کسی نمی تواند او را ببیند، ولی در واقع عملش مانند پاهای کبک بیرون از برف بوده و در دید مردم قرار دارند.

کسی که به عیب خود پی نمی‌برد و از محیط و شرایط اطرافش غافل است و نمی‌داند چه اتفاقاتی در اطرافش رخ می‌دهد و چه نظراتی درباره‌اش ارائه می‌شود، به اشتباه فکر می‌کند که همه او را نادیده می‌گیرند.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا