ضرب المثل

معنی ضرب المثل چه خوشه میوه فروشی، کس نخره خودت بنوشی

مفهوم ضرب المثل چه خوشه میوه فروشی، کَس نخره خودت بنوشی

این مثل در واقع نوعی طنز است که در مورد فروشندگان مواد خوراکی و به خصوص میوه فروشان مورد استفاده قرار می گیرد و پند یا نصیحت خاصی در آن وجود ندارد.

تبلیغات

آنچه از این ضرب المثل بر می آید این است که میوه فروشان وقتی که به هر دلیل نتوانند میوه موجود در مغازه یا فروشگاه را بفروشند حداقل می توانند خود از آن استفاده کنند و در واقع نیز هیچ راه حلی به جز مصرف آن ندارند بنابراین به صورت ناخواسته از این مزیت بهره مند می شوند و می توانند از میوه هایی که برای عرضه دارند مصرف کنند.

این ضرب المثل در واقع نوعی غبطه به میوه فروشان نیز است چون آنها در هر صورت همیشه مقداری میوه دارند که فروش نمی رود به همین دلیل همیشه می توانند میوه مصرف کنند و هر چه تنوع میوه های آنها بیشتر باشد لذت بیشتری می برند.

در این ضرب المثل نوعی تمسخر نیز نهفته است و آن این که فروشنده میوه نتوانسته میوه ای را که برای فروش در مغازه گذاشته بفروشد و به ناچار و برای جلوگیری از خراب شدن آن مجبور به خوردنش می شود و چه بسا گاهی مجبور به پخش رایگان آن نیز خواهد شد.

در کل باید گفت که معنا و مفهوم این ضزب المثل از ظاهر آن کاملا نمایان است و هیچ گونه معنای باطنی در آن نهفته نیست بنابراین از ضرب المثل های بسیار ساده با فهم آسان است و بیشتر در محاوره های عامیانه یا گفتگو بین کاسبان دیگر صنف ها از آن استفاده می شود چون کمتر صنفی وجود دارد که از این مزیت برخوردار باشد و بتوانند محصولی را که برای عرضه گذاشته اند راحت و هر زمان که بخواهند استفاده و مصرف کنند.

تبلیغات
4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا