نان، کیک و شیرینی

طرز تهیه مرنگ برای تزیین کیک

احتمالاً مرنگ را در بسیاری از کیک‌ها یا دسرها سرو کردید اما با آن آشنایی نداشتید. مرنگ بافتی سبک و پفکی دارد که تنها مواد اصلی آن سفیده تخم مرغ و شکر است.

وقتی سفیده تخم مرغ را هم می‌زنید با اضافه کردن هوا کف و حباب ایجاد می‌کند. در همان زمان، همزدن باعث می‌شود که برخی از پروتئین‌های تخم مرغ افزایش یابند و با افزودن شکر بیشتر نیز شوند که به معنای واقعی کلمه سبب افزایش حجم پروتئین‌ها در تخم مرغ می‌شود. در این مطلب، شما را با این شیرینی خوشمزه و طرز تهیه مرنگ برای تزیین کیک آشنا می‌کنیم.

سه روش برای تهیه مرنگ برای تزیین کیک

روش اول

مواد لازم

  • 2 فنجان شکر دانه ریز
  • 5 عدد سفیده تخم مرغ
  • سینی پخت
  • کاغذ روغنی

طرز تهیه

در ابتدا فر را در دمای 200 درجه فارنهایت (95 درجه سانتی گراد) گرم کنید. سپس سفیده تخم مرغ و شکر را در ظرفی همزن بزنید تا یکدست شود، سپس کاسه را روی یک ظرف آب در حال جوش قرار دهید و مخلوط را مدام هم بزنید تا آب نباتی شود.

بعد از این مرحله با استفاده از همزن، مخلوط سفیده تخم مرغ را با سرعت بالا به مدت 8 تا 10 دقیقه بزنید تا پفی، براق و سفت شود. بعد از اینکه مرنگ سفت شد، مرنگ را می‌توانید به دلخواه به هر رنگ خوراکی آغشته کنید. در این مرحله مرنگ را در قیفی بریزید و روی سینی پخت که با کاغذ روغنی پوشانده شده است، قرار دهید. سپس مرنگ ها را در فر به مدت 40 تا 50 دقیقه بپزید.

روش دوم

مواد لازم

  • 4 عدد سفیده تخم مرغ در دمای اتاق
  • شکر گرانول 1 فنجان
  • 1 قاشق چایخوری عصاره وانیل، اختیاری

طرز تهیه

در ظرفی بزرگ، به اندازه 5 سانتی‌متر آب بریزید و آن را به جوش بیاورید. سپس حرارت را کم کنید و در یک ظرف فلزی جداگانه سفیده تخم مرغ، شکر و وانیل (در صورت استفاده) را اضافه کرده و 3-5 دقیقه مدام هم بزنید تا شکر حل شود. برای اطمینان از حل شدن شکر، مقداری از مخلوط‌ را بین نوک انگشتان بمالید، اگر هیچ کریستال قندی را احساس نکردید، مخلوط آماده است.

بعد از این مخلوط را برداشته و با همزن دستی با سرعت زیاد شروع به هم زدن تا حدود 10 دقیقه کنید تا مرنگ شکل بگیرید.

روش سوم

مواد لازم

  • نصف فنجان شکر
  • 1 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت
  • نصف فنجان آب سرد
  • 4 عدد سفیده تخم مرغ
  • سه چهارم قاشق چایخوری عصاره وانیل

طرز تهیه

در ظرفی، نشاسته ذرت را با دو قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید. سپس به تدریج آب سرد را اضافه و روی حرارت متوسط هم بزنید تا مخلوط شفاف و شکر حل شود. مخلوط را در یخچال بگذارید تا خنک شود.

در کاسه‌ای دیگر سفیده تخم مرغ و وانیل را مخلوط کنید و 1 قاشق غذاخوری شکر را به تدریج روی حرارت کم هم بزنید. بعد از این مرحله، مخلوط نشاسته ذرت سرد شده را اضافه و مدت طولانی به هم زدن ادامه دهید تا سفت شود.

نکات طرز تهیه مرنگ برای تزیین کیک

عدم استفاده از تخم مرغ‌های تازه

تخم مرغ‌های قدیمی‌تر مرنگ ها را تردتر می‌کنند با یک آزمایش ساده از تازه یا قدیمی بودن تخم مرغ مطمئن شوید. یک تخم مرغ ترک نخورده را در لیوان آب قرار دهید اگر سرش بالا بایستد برای مرنگ عالی است. اگر تخم مرغ شناور شود خیلی قدیمی است اگر تخم مرغ به پهلو در کف لیوان باشد، بسیار تازه است.

تخم مرغ‌ها را به دمای اتاق برسانید

تخم مرغ‌ها را 30 دقیقه در دمای اتاق بمانند، سپس سفیده را از زرده جدا کنید.

از کاسه تمیز استفاده کنید

سفیده‌ها را در ظروف تمیز فلزی یا شیشه‌ای هم بزنید حتی یک قطره روغن یا آب در کاسه نباشد.

استفاده از کرم تارتار

برای سفتی مرنگ، قبل از هم زدن به ازای هر سفیده تخم مرغ، 1/8 قاشق چای‌خوری کرم تارتار اضافه کنید این کار سفیده تخم‌مرغ را شکل می‌دهد. اگر کرم تارتار ندارید، به ازای هر سفیده تخم مرغ از 1/2 قاشق چایخوری آب لیمو استفاده کنید.

اضافه کردن شکر به آرامی

در حین هم زدن، در اضافه کردن شکر عجله نکنید. شکر را هر چه آهسته‌تر اضافه کنید، بهتر در سفیده حل می‌شود.

مشکلات رایج مرنگ و راه حل آنها

ترک خوردن مرنگ

ترک خوردن مشکلی رایج در تهیه مرنگ است این مشکل یا از فری که خیلی داغ است یا مرنگ ها تغییر بسیار ناگهانی دما را تجربه می‌کنند. مرنگ ها باید در دمای حدود 200 درجه فارنهایت (95 درجه سانتی گراد) بپزند. در دمای بالاتر ممکن است مرنگ ترک بخورد.

شل شدن مرنگ

کم پختن یا پختن بیش از حد مرنگ را شل می‌کند، برای جلوگیری از این امر دستور العمل ها را با دقت انجام دهید.

سفت شدن مرنگ

سعی کنید از ظروف پلاستیکی خودداری کنید زیرا سبب سفت شدن بیش از حد مرنگ می‌شود.

چسبیدن مرنگ به کاغذ پخت

وقتی مرنگ کاملاً پخت باید از کاغذ جدا شود، اما اگر به کاغذ چسبیده باشد نشانه اینکه نیاز به پخت طولانی‌تری دارد.

چروک شدن مرنگ بعد از پخت

مرنگ به رطوبت بسیار حساس است و چون رطوبت را جذب می‌کند پوسته پوسته به نظر می‌رسد. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که رطوبت زیاد باشد یا به اندازه کافی پخته نشده باشد. برای جلوگیری از این امر، حتماً بعد از خاموش کردن فر به مدت 10 دقیقه از فر بیرون بکشید تا رطوبت داخل فر فرصت جذب به مرنگ نداشته باشد.

آیا مرنگ را می‌توان در یخچال نگهداری کرد؟

مرنگ پخته نشده را می‌توان تا 24 ساعت در یخچال نگهداری کرد. اما مرنگ های پخته شده را باید در دمای اتاق و در ظرف در بسته به مدت 1-2 روز نگهداری کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
letstalksciencefoodnetworkthesimple-sweetlifecuisineathometasteofhomechileanfoodandgardenthespruceeatsstars-consultthecakeblog

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا