سلامت روان

فواید خواب بعد از ظهر + زمان و میزان خواب بعد از ظهر

پژوهش‌های متعددی نشان داده است که چرت بعدازظهر تأثیر مثبتی روی حافظه دارد. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه چرت کوتاه به ذهن انسان نظم بخشیده و به مغز استراحت می‌دهد. حافظه با تبادلات بین نرون‌ها (سلول‌های عصبی) ساخته می‌شود و در طول خواب این رابطه دوباره شکل می‌گیرد.

تبلیغات

وقتی خود را از خواب نیمروزی محروم می‌کنید، سلول‌های عصبی اشباع می‌شوند و قابلیت‌های خود را از دست می‌دهند. ناسا پژوهش‌هایی انجام داده و با تجزیه‌وتحلیل اثرات چرت بعدازظهر روی حافظه، اثرات خواب نیمروزی را روی عملکرد بهتر حافظه به اثبات رسانده است. نتایج این پژوهش علمی حاکی از آن است قدرت ذهنی به یادسپاری و افرادی که بعدازظهر چرت کوتاهی می‌زنند، به میزان 34 درصد افزایش می‌یابد. درواقع چرت کوتاه حداقل نیم‌ساعته، بین ساعات 14 الی 16 بعدازظهر، برای «بازیابی و بازسازی توانمندی‌های ذهنی» کافی است.

فواید خواب بعد از ظهر برای سلامتی بدن:

تأثیر چرت بعدازظهر روی آلزایمر

پژوهشگران با مشاهده تأثیرات مثبت خواب نیمروزی روی بهبود حافظه، به دنبال بررسی تأثیرات آن در مقابله با بیماری آلزایمر برآمدند و به این نتیجه رسیدند که خواب کوتاه با آلزایمر مقابله می‌کند. دکتر دی دیه کوژی در این رابطه می‌گوید: «خواب نیمروزی فرایند به خاطر سپردن را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود نرون‌ها با نظم بیشتری کارهای خود را انجام دهند؛

ازاین‌رو تأثیر خوبی در مقابله با آلزایمر دارد» همچنین، خواب نیمروزی با محافظت از نرون‌ها، سرعت «پیشرفت بیماری» را کند می‌سازد. تأثیر خواب بعدازظهر روی بیماری آلزایمر همچنان موضوع پژوهش‌های علمی است. نتیجه مطالعات گوناگون نشان می‌دهد که بین کیفیت خواب و بیماری آلزایمر رابطه‌ای وجود دارد.

بر اساس پژوهشی که در سال 2000 روی 337 بیمار مبتلابه آلزایمر در ژاپن انجام گرفت، خواب کوتاه‌مدت (کمتر از نیم‌ساعت) تأثیرات پیشگیرانه روی این بیماری دارد (برعکس، چرت‌های طولانی‌مدت می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر و علائم آن را افزایش دهد). البته در این مورد پژوهش‌های بیشتر و گسترده‌تری باید انجام شود.

تبلیغات

خواب بعد از ظهرچرت بعد از ظهر مفید است یا مضر؟

خواب بعدازظهر به هضم غذا کمک می‌کند

خوابیدن بعد از صرف ناهار باعث می‌شود که بدن صرفاً روی عملکرد دستگاه گوارش متمرکز شود. به همین دلیل است که بعد از غذا بدن تحریک می‌شود و ما به ناگاه احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم. دکتر دیدیه کوژی می‌گوید: «بدن برای هضم بهتر غذا نیاز به خواب دارد و موادی به نام نروهورمون ترشح می‌کند که نیاز به خواب را تشدید می‌کند».

به‌طور طبیعی بدن ما بعد از صرف غذا فعالیت‌های دیگر خود را رها می‌کند تا انرژی خود را روی هضم غذا متمرکز سازد. به‌این‌ترتیب چرت زدن بهترین کمک برای هضم غذاست. البته توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از صرف غذا نخوابید.

خواب بعدازظهر برای قلب مفید است

یک پژوهش آمریکایی که در سال 2000 روی نزدیک به 1000 نفر انجام گرفت، نشان داده است احتمال ابتلا به مشکلات قلبی عروقی در افرادی که بعدازظهر می‌خوابند جدی‌تر است؛ اما دکتر دیدیه کوژی توضیحاتی ارائه می‌دهد که مشخص می‌کند در این پژوهش افرادی که دچار آپنه خواب بوده‌اند، به‌حساب نیامده‌اند.

مبتلایان به این بیماری 5 الی 7 برابر بیشتر از سایرین در معرض بیماری‌های قلبی- عروقی قرار دارند. پژوهشگران متوجه شدند اگر تعداد افرادی را که دچار آپنه خواب و مستعد بیماری‌های قلبی- عروقی بوده‌اند نادیده بگیرند، خواب نیمروزی به استراحت فیزیکی بدن کمک می‌کند و تأثیر مثبتی روی سلامت بقیه افرادی که در این پژوهش موردمطالعه قرارگرفته‌اند، داشته است.

خواب بعدازظهر باعث خوش‌خلقی می‌شود

خواب نیمروزی با آرامشی که به مغز و بدن می‌دهد، تأثیر خوبی روی خلق‌وخوی افراد می‌گذارد. زمانی که انسان خسته است، بداخلاق، کم‌طاقت و عصبی می‌شود؛ اما چرت کوتاه در طول روز باتری‌ها را شارژ می‌کند و باعث می‌شود که فرد قبراق و سرحال به فعالیت روزانه خود ادامه دهد. دکتر دیدیه کوژی می‌گوید: «بدن در طول شب کاملاً شارژ می‌شود؛ پس برای اینکه در طول روز نیز سرحال باشید، کمی بخوابید»! سعی کنید بین ساعت 1 تا 4 بعدازظهر استراحت کوتاهی داشته باشید تا سرحال، پرانرژی و خوش‌اخلاق روز را به شب برسانید.

تبلیغات

بهترین زمان و میزان خواب ظهر

بهترین زمان برای خواب نیمروزی 15 دقیقه بعد از خوردن ناهار است و کمتر از نیم ساعت خواب برای داشتن گوارشی مطلوب و کسب انرژی دوباره جهت انجام کارها کافی است.

چگونه بخوابیم؟

خواب بعد از ظهربعد از ظهر چگونه بخوابیم؟

دکتر دیدیه کوژی می‌گوید: «نحوه خوابیدن افراد متفاوت است. برخی در وضعیت‌های ناراحت یا مکان‌های پر سروصدا به‌راحتی می‌خوابند؛ اما بهتر است جای راحتی را برای خواب انتخاب کنید. اگر برایتان امکان دارد، دراز بکشید، کفش‌هایتان را درآورید، کمربندتان را بازکنید و راحت باشید! در حد امکان اتاق، کم‌نور و دور از هیاهو باشد». البته همه‌چیز به انتخاب و راحتی افراد بستگی دارد. برخی به تشک راحت نیاز دارند و برخی دیگر به یک صندلی هم اکتفا می‌کنند.

آیا لازم است هرروز بعدازظهر بخوابیم؟

به عقیده دکتر کوژی افراد می‌توانند بسته به فشار کاری و خستگی روزانه، بعدازظهر چرت کوتاهی بزنند؛ اما توجه داشته باشید اگر در طول روز خسته نشده‌اید، خواب نیمروزی بیهوده خواهد بود و ممکن است در خواب شبانه‌تان اختلال ایجاد کند. برای افراد شاغل اغلب بسیار دشوار است که در محل کار بخوابند. در این صورت تا جایی که امکان دارد از بقیه فاصله بگیرید و در محلی آرام اندکی استراحت کنید.

آیا همه به خواب نیمروزی احتیاج دارند؟

دکتر کوژی در جواب این سؤال می‌گوید: «تاکنون خلاف این امر ثابت نشده است. خواب تنها مختص انسان نیست؛ کرم خاکی، مگس و تمام موجودات زنده می‌خوابند. خواب عملکردی برای احیا و بازسازی توان فیزیکی و روحی است که نیروی ازدست‌رفته در مدت بیداری را ترمیم می‌کند.» البته برخی افراد نیاز چندانی به خواب احساس نمی‌کنند و برعکس برخی دیگر حقیقتاً به خواب بیشتری نیاز دارند. درواقع، ساعت درون ما نیاز و مدت خواب را تعیین می‌کند. بااین‌حال در همه موارد خواب برای بدن لازم است.

1/5 - (2 امتیاز)
تبلیغات
منبع
salamatnewsگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا