تغذیهتناسب اندام

فواید رژیم گیاهخواری؛ آیا رژیم گیاه خواری خوب است؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بیان خواص و فواید رژیم گیاهخواری میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

رژیم گیاهخواری یکی از رژیم‌های غذایی است که با چالش‌های زیادی مواجه است. این رژیم همیشه طرفداران و مخالفان خود را داشته است که هرکدام می‌توانند در جای خود درست باشند. شما چه می‌کنید؟ آیا می‌خواهید یک رژیم جدید را برای مدتی امتحان کنید ولی از این رژیم هیچ نمی‌دانید؟ شاید چیزهای زیادی از این رژیم تابه‌حال شنیده باشید. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد این رژیم بیشتر بدانید.

گیاهخواری چیست؟

یک رژیم گیاهخواری روی گیاهان برای غذا تمرکز دارد. این‌ها شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات، دانه‌ها و مغزها است. افرادی که از رژیم‌های گیاهخواری پیروی می‌کنند می‌توانند تمام مواد مغذی موردنیاز خود را دریافت کنند. بااین‌حال، آن‌ها باید مراقب باشند که برای تأمین نیازهای غذایی خود، طیف گسترده‌ای از غذاها را بخورند. مواد مغذی گیاهخواران ممکن است نیاز به تمرکز و اصلاح داشته باشد که شامل پروتئین، آهن، کلسیم، روی و ویتامین B12 است.

چرا یک رژیم گیاهخواری انتخاب کنیم؟

افراد به دلایل زیادی رژیم‌های گیاهی را انتخاب می‌کنند، ازجمله ترجیح شخصی، نگرانی در مورد سلامتی، دوست نداشتن گوشت یا غذای دیگر حیوانات، یا معتقدند رژیم غذایی گیاهی سالم‌تر است.

برخی به دلایل اخلاقی سبک زندگی گیاهخواری را در پیش می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال بسیاری از گیاهخواران از گوشت اجتناب می‌کنند زیرا نمی‌خواهند حیوانات کشته یا آسیب ببینند.

تبلیغات

اعتقادات مذهبی نیز می‌تواند نقش مهمی در گیاه‌خواری داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، پیروان Jainism بدون خشونت (که ahimsa نیز نامیده می‌شود، به معنی “هیچ ضرری” نداشته باشید) عمل می‌کنند، و گوشت یا برخی از سبزیجات مانند پیاز، سیب‌زمینی و سیر را مصرف نمی‌کنند. هندوها همچنین به آهیمسا اعتقاد دارند و بزرگ‌ترین جمعیت گیاهخوار جهان هستند. آن‌ها به آداب‌ورسوم رژیم غذایی کنترل خود و پاکی روح و روان اعتقاد دارند. بوداییان نیز از مفهوم ahimsa حمایت می‌کنند (اگرچه برخی ماهی یا گوشت می‌خورند).

فواید رژیم گیاهخواری

رژیم گیاهخواریگیاهخواری چه فوایدی دارد

1_شما بیماری ها را دفع خواهید کرد

رژیم‌های گیاهی به‌ویژه در پیشگیری، درمان یا برگشت بیماری قلبی و کاهش خطر ابتلا به سرطان، از رژیم‌های متوسط سالم‌ترند. رژیم گیاهخواری کم‌چرب تنها مؤثرترین راه برای جلوگیری از پیشرفت بیماری عروق کرونر یا جلوگیری کامل از آن است. بیماری‌های قلبی عروقی سالانه افراد زیادی را می‌کشد و مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در جهان است.

Joel Fuhrman، MD، نویسنده کتاب می‌گوید: اما میزان مرگ‌ومیر در بیماری‌های قلبی عروقی در افراد گیاهخوار کمتر از افراد غیر گیاهخوار است. یک رژیم غذایی گیاهخواری ذاتاً بسیار مفید است چون افراد گیاهخوار، چربی و کلسترول حیوانی مضر کمتری مصرف می‌کنند (گیاهخواران هیچ چربی و کلسترول حیوانی مصرف نمی‌کنند) و در عوض فیبر بیشتری و محصولات غنی از آنتی‌اکسیدان بیشتری مصرف می‌کنند.

2_وزن خود را پایین خواهید آورد

برخی رژیم‌ها – سرشار از چربی‌های اشباع‌شده و غذاهای فرآوری شده و غذاهای گیاهی و کربوهیدرات‌های پیچیده کم – باعث چاقی ما شده و به آرامی ما را از بین می‌برد. طبق تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، 64 درصد بزرگ‌سالان و 15 درصد کودکان 6 تا 19 ساله دارای اضافه‌وزن هستند و در معرض بیماری‌های مرتبط با وزن قرار دارند. ازجمله بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت.

مطالعه‌ای که از سال 1986 تا 1992 توسط دین اورنگش، دکتر، رئیس و مدیر انستیتوی تحقیقات پزشکی پیشگیرانه در سوسالیتو، کالیفرنیا انجام شد، نشان داد که افراد دارای اضافه وزن که از رژیم غذایی گیاهی کم چربی پیروی می‌کنند، در سال اول به‌طور متوسط 24 پوند وزن از دست می‌دهند و تا 5 سال بعد از اضافه وزن جلوگیری می‌کنند آن‌ها بدون شمردن کالری یا کربوهیدرات و بدون اندازه‌گیری قسمت‌های بدن یا احساس گرسنگی، وزن خود را از دست دادند.

تبلیغات

3_عمر بیش تر از فواید رژیم گیاهخواری

مایکل اف Roizen، دکتر، نویسنده کتاب رژیم غذایی RealAge می‌گوید: اگر به رژیم گیاهخواری روی آوردید، می‌توانید حدود 13 سال سالم به زندگی خود بیفزایید، با آنچه می‌خورید خود را جوان‌تر کنید. محصولات حیوانی رگ‌های شما را مسدود می‌کنند، انرژی شما را کم می‌کنند و فعالیت سیستم ایمنی بدن شما را کند می‌کنند. گوشت‌خواران همچنین در سنین پایین اختلال عملکرد شناختی و جنسی تسریع شده‌ای را تجربه می‌کنند.”

مدرک بیشتری از طول عمر می‌خواهید؟

ساکنان اوکیناوا، ژاپن، طبق مطالعه 30 ساله بر روی بیش از 600 نفر از صد ساله‌های اوکیناوا، بیشترین امید به زندگی را در بین ژاپنی‌ها و احتمالاً طولانی‌ترین طول عمر را در جهان دارند. راز این افراد: داشتن یک رژیم کم‌کالری از کربوهیدرات‌های پیچیده (دیر هضم) تصفیه نشده، نمونه‌ای از کربوهیدرات‌های مفید، میوه جات و سبزی‌های سرشار از فیبر و سویا است.

4_شما استخوان‌های محکمی خواهید ساخت

وقتی کلسیم کافی در جریان خون وجود نداشته باشد، بدن ما آن را از استخوان موجود خارج می‌کند. نتیجه متابولیک این است که اسکلت‌های ما متخلخل می‌شوند و با گذشت زمان قدرت خود را از دست می‌دهند. اکثر پزشکان نوعی از مراقبت‌های بهداشتی را توصیه می‌کنند که دریافت کلسیم را به همان روشی که طبیعت در نظر گرفته است – از طریق مواد غذایی افزایش دهیم. لازم است مواد غذایی مصرف شود که فسفر، منیزیم و ویتامین D را که بدن برای جذب و استفاده کلسیم لازم است تأمین می‌کنند.

افرادی که کم‌تحمل لاکتوز هستند اغلب می‌توانند از مقدار کمی لبنیات مانند ماست، پنیر و شیر بدون لاکتوز بهره‌مند شوند. اما اگر به‌طور کامل از مصرف لبنیات خودداری کنید، هنوز می‌توانید یک دوز سالم کلسیم از توفو، شیر سویا و سبزیجات سبز تیره مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، شلغم دریافت کنید.

رژیم گیاهخواریایا رژیم گیاه خواری خوب است

5_کاهش علائم یائسگی از فواید رژیم گیاهخواری

بسیاری از غذاها حاوی مواد مغذی مفید برای زنان یائسه و یائسگی هستند. برخی از غذاها غنی از فیتواستروژن هستند، این ترکیبات شیمیایی گیاهی هستند که رفتار استروژن را تقلید می‌کنند. ازآنجاکه فیتواستروژن ها می‌توانند سطح استروژن و پروژسترون را کاهش دهند، حفظ تعادل آن‌ها در رژیم غذایی به اطمینان از عبور راحت‌تری از یائسگی کمک می‌کند. سویا تا حد زیادی فراوان‌ترین منبع طبیعی فیتواستروژن است، اما این ترکیبات را می‌توان در صدها ماده غذایی دیگر مانند سیب، چغندر، گیلاس، خرما، سیر، زیتون، آلو، تمشک، کدو یافت. ازآنجاکه یائسگی با افزایش وزن و کاهش متابولیسم بدن نیز در ارتباط است، رژیم گیاهخواری کم چرب و دارای فیبر بالا می‌تواند به دفع وزن اضافی کمک کند.

تبلیغات

6_انرژی بیشتری خواهید داشت

تغذیه خوب انرژی قابل‌استفاده بیشتری تولید می‌کند – انرژی برای همگام شدن با بچه‌ها، مقابله با شرایط سخت خانه یا داشتن رابطه جنسی بهتر لازم است. چربی زیاد در جریان خون به این معنی است که عروق به درستی باز نمی‌شوند و عضلات اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند.

7_شما بیشتر “منظم” خواهید بود

خوردن مقدار زیادی سبزیجات لزوماً به معنای مصرف فیبر بیشتر است که زباله‌ها را از بدن خارج می‌کند. گوشت حاوی فیبر نیست. افرادی که در زنجیره غذایی گوشت کمتری می‌خورند، کمتر دچار یبوست، بواسیر و دیورتیکولیت می‌شوند.

8_شما به کاهش آلودگی کمک خواهید کرد

برخی از افراد پس از درک ویرانی که صنعت گوشت در محیط زیست متحمل می‌شود، گیاهخوار می‌شوند. طبق نظر آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده (EPA)، رواناب مواد زائد شیمیایی و حیوانی از مزارع کارخانه مسئول بیش از 173000 مایل رودخانه‌ها و جریان‌های آلوده است. رواناب از مزارع کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای کیفیت آب امروزه است. فعالیت‌های کشاورزی که باعث آلودگی می‌شوند شامل امکانات محدود حیوانات، شخم زدن، سم‌پاشی آفت‌کش‌ها، آبیاری، کود دهی و برداشت محصول است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

رژیم گیاهخواری یکی از انواع رژیم‌های غذایی است که البته بعضی آن را فقط برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. ولی افراد زیادی هستند که برای مدت‌های طولانی و گاهی تا آخر عمر رژیم گیاهخواری را دنبال می‌کنند بدون اینکه دچار مشکلی شوند. فقط لازم است که رژیم درستی را انتخاب کنیم و در مصرف انواع مواد غذایی اقدام کنیم تا بدن را با کمبود برخی مواد مانند ویتامین دی و یا اسیدهای چرب امگا 3 روبه‌رو نشود.

5/5 - (2 امتیاز)
تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا