بیماری ها

علت دل پیچه، اسهال و مشکلات گوارشی در ماه رمضان

علت زخم معده، التهاب معده، سوءهاضمه، دل پیچه، اسهال و مشکلات گوارشی در ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان به علت عدم رعایت رژیم غذایی مناسب بیماری‌های گوارشی و مشکلات معده افزایش می‌یابد.

تبلیغات

استفاده از غذاهای پرچرب و شیرین در وعده‌های افطار و سحر علت اصلی این بیماری‌ها است. استفاده از حجم بالای غذا در این دو وعده مشکلات بیماری‌های گوارشی و معده ازجمله مشکلات زخم معده، التهاب معده، سوءهاضمه افزایش چشم‌گیری می‌یابد.

درحالی‌که خیلی از مردم غذا نخوردن را موجب بروز بیماری‌های مختلف دستگاه گوارشی می‌دانند باید بدانیم که بسیاری از متخصصان کم‌آبی را یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری گوارشی است که باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

کم‌آبی یکی از دلایل تشدید بیماری‌های گوارشی است. مشورت با پزشک برای روزه‌داری در هنگام ابتلا به اسهال شدید یا در بیماری‌های کبدی پیشرفته مانند سیروز و بخصوص برای افرادی که از داروهای ادرارآور استفاده می‌کنند ضروری است.

در مواردی روزه‌داری درست و صحیح می‌تواند بهبود این بیماری‌ها را نیز در پی داشته باشد.

تبلیغات

کولیت التهابی نیز یکی از مشکلات شایع گوارشی است. اگر بیماری فعال نباشد، روزه گرفتن بلامانع است، ولی درصورتی‌که بیمار دچار علائم فعال بیماری مانند خونریزی یا اسهال باشد، توصیه می‌شود از روزه‌داری خودداری کند.

به‌طورکلی در شرایطی که پزشک تشخیص می‌دهد بیمار دچار زخم فعال اثنی‌عشر یا معده است، چون روزه‌داری می‌تواند موجب خونریزی شود، بهتر است فرد روزه نگیرد. ولی در سایر موارد مانند زخم‌هایی که درمان شده یا سوءهاضمه و گاستریت، روزه‌داری با نظر پزشک بلامانع است.

بر اساس علائم گوارشی فرد، غذاهای محرک مانند فست فودها و سس‌ها و همچنین انواع نوشیدنی‌های گازدار و حبوبات طی ماه رمضان باید با دقت بیشتری مصرف شود بنابراین توصیه می‌شود افرادی که مشکل خاصی ندارند، روزه‌هایشان را بگیرند، ولی رژیم غذایی را نیز با دقت بیشتری انتخاب و طی این ماه از پرخوری اجتناب کنند.

4.1/5 - (16 امتیاز)

تبلیغات

منبع
yjcگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا