ضرب المثل

معنی ضرب المثل ارزن عثمانی خروس ایرانی

معنی ضرب المثل ارزن عثمانی خروس ایرانی

این ضرب المثل داستان مخصوص به خود را دارد؛ در جریان درگیری نادرشاه و عثمانی، فرستاده دولت عثمانی با دو گونی ارزن به دربار پادشاه ایران رسید و با قرار دادن آنها در برابر نادرشاه، به بزرگی لشکر خود می بالید به این هدف که نادرشاه عقب نشینی کند.

نادرشاه کسی نبود که بترسد و دستور داد تا دو خروس بیاورند و جلوی هر کیسه ارزن یکی گذاشت. پرندگان شروع به نوک زدن به دانه ها کردند. او به فرستاده گفت: برو به سلطانت بگو دو خروس همه سربازان ما را خوردند! این داستان افسانه ای شده و ضرب المثل «ارزن عثمانی، خروس ایرانی» را به وجود آورده است و زمانی به کار می رود که در یک گفتگو طرف مقابل شما شروع به کری خوانی کند اما شما هیچ باکی از کری خوانی وی نداشته باشید و هیچ باجی به وی ندهید بلکه با کری بهتر پاسخ وی را بدهید.

در واقع این ضرب المثل به معنای تسلیم نشدن در برابر کری و رجز خوانی دیگران است که هر چند به ظاهر قدرتمند باشد اما شما آن را دست کم می گیرید و با جواب و کری بسیار قوی تر پاسخ وی را خواهید داد.

داستان این ضرب المثل همانطور که در بالا بیان شد بسیار جالب است و در دوران نادرشاه و عثمانی که اختلافات بسیار زیاد بوده است رخ داده است به همین دلیل یکی از قدیمی ترین ضرب المثل های ایرانی است و درک معنی و مفهوم آن برای همه کسانی که به ضرب المثل علاقه دارند لازم است.

3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا