ضرب المثل

معنی ضرب المثل از درد ناعلاجی به گربه می‌گه خانوم باجی

مفهوم ضرب المثل از درد ناعلاجی به گربه می‌گه خانوم باجی

این ضرب المثل بیانگر ناتوانی هر کس در مقابل شرایط سخت است و نشان می‌دهد که او برای بقا و خروج از گرفتاری، به افراد و رفتارهایی که قبلاً لیاقت احترام و تعامل را نداشته‌اند (افراد ناشایست)، متوسل شده است.

این ضرب المثل زمانی استفاده میشود که فردی ناچارا مجبور به پذیرش چیز یا کسی دیگر بشود.

شخصی در مواجهه با یک مشکل بزرگ و ناحل، به دلیل ناچاری و عدم گزینه‌های مناسب، مجبور می‌شود کارهای ناشایست و کم ارزش‌تر از ارزش واقعی خود را قبول کند. این ضرب المثل نشان دهنده وضعیتی است که شخص در آن به دلیل شرایط سخت وضعیتی را می‌پذیرد که از نظر اخلاقی، شرافت و استقلالی که برای خود می‌خواهد را ندارد.

فلانی در این متن به علت مواجهه با شرایط بسیار دشوار و پیچیده، به ناچار مجبور شده است به افرادی که ارزش و شایستگی احترام و تعامل ندارند، روی آورد. این شخص به دلیل بی کسی و عدم وجود گزینه‌های مناسب، متوسل به کارهای ناشایست و کم ارزش‌تر از ارزش واقعی خود شده است. ممکن است در این شرایط، شخص از افرادی که اصلاً لیاقت احترام و تعامل را ندارند، کمک و حمایت بجوید، اما این کمک و حمایت نسبت به آن افراد واقعاً ارزش آن را ندارد.

آنچه گفته شد در واقع تفسیر و معنی واقعی این ضرب المثل است و در شرایط سخت و ناگوار فرد ناچار به قبول کارها و رفتارهای ناشایست و غیر اخلاقی از یک انسان دون پایه شده است به همین خاطر در اینجا گربه به عنوان شخصیت دون پایه به خانوم باجی خطاب می شود هر چند ارزش واقعی چنین لقبی را ندارد.

4.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا