ضرب المثل

معنی ضرب المثل با طناب کسی توی چاه رفتن

مفهوم ضرب المثل با طناب کسی توی چاه رفتن

در زندگی واقعی، ضرب المثل «با طناب کسی توی چاه رفتن» را زمانی به کار می‌برند که کسی به حرف کسی اعتماد کند و در نتیجه دچار مشکل شود. به عنوان مثال، اگر کسی به حرف دوستی که می‌گوید یک سرمایه گذاری سودآور است اعتماد کند و پول خود را سرمایه گذاری کند، اما سرمایه گذاری شکست بخورد، می‌توان گفت که او با طناب آن دوست به چاه رفته است.

این ضرب المثل به ما می‌آموزد که باید مراقب باشیم که به چه کسی اعتماد می‌کنیم و قبل از انجام هر کاری، اطلاعات کافی کسب کنیم.

برای این ضرب اامثل داستانی به این شکل نقل کرده اند که هنگامی که شب صاحب خانه در خواب بود، متوجه ورود یک دزد به خانه شد. با زیرکی و به دروغ، صاحب خانه به همسرش گفت که مقداری پول را در چاه حیاط پنهان کرده است تا از دزدان در امان باشد. دزد که صدای صاحب خانه را شنید، به حرف صاحب خانه فریب خورد و با خوشحالی به داخل چاه رفت. سپس صاحب خانه به زنش گفت که به دلیل گرم بودن هوا، رختخواب را در حیاط روی در چاه بگذارد.

دزد که در تلاش برای یافتن پول به داخل چاه رفته بود، وقتی از یافتن پول ناامید شد، تصمیم گرفت از چاه بیرون بیاید. اما دید که صاحب خانه روی در چاه خوابیده و به همسرش وعده خرید طلا می‌دهد و می‌گوید که برای او چنین و چنان می کند و طلای به فلان مقدار می خرد. دزد که حرف های صاحب خانه را می شنید از داخل چاه بلند فریاد زد و به زن صاحب خانه گفت: “آهای زن صاحب خانه، من با طناب شوهرت به چاه رفتم، اما تو مواظب باش و با طناب او به چاه نرو.”

به این ترتیب ضرب المثل نوعی آگاهی دادن به ما است که در انجام کارها خودمان فکر کنیم و فقط به دنبال دیگران نباشیم چون شاید پیروی از آنها ما را به دردسر بیندازد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا