ضرب المثل

معنی ضرب المثل جای سوزن انداختن نبود

معنی ضرب المثل جای سوزن انداختن نبود

ضرب المثل قدیمی “هیچ جایی برای انداختن سوزن نیست” یا “جای سوزن انداختن نیست” تصویر واضحی از فضایی بسیار تنگ و شلوغ را ترسیم می کند که مملو از افراد یا اشیاء است. این ضرب المثل معمولاً برای بیان یک مکان شلوغ استفاده می شود.

تبلیغات

تصور کنید در اتاقی تعداد بسیار زیادی از افراد وجود دارند به طوری که که حتی نمی‌توانید یک سوزن را بدون ضربه زدن به کسی پرتاب کنید و این در واقع معنای ظاهری ضرب المثل مذکور است. این ضرب المثل یک روش طنز آمیز و در عین حال تاثیرگذار برای توصیف موقعیتی است که در آن هر سانتی متر مربع از فضا اشغال شده است و جایی برای کوچکترین اشیاء باقی نمی گذارد.

این ضرب المثل معانی مشابه دیگری هم دارد مثلا یک مکان آنقدر شلوغ است که سوزن با آن همه نازکی در آنجا جا نمی شود و به عبارتی کنایه از شلوغ بودن بیش از حد یک مکان است.

دلیل این که در این ضرب المثل از سوزن مثال زده اند این است که سوزن هم نازک بوده و هم فضای کمی را اشغال می کند بنابراین هرگاه بخواهند شلوغی زیاد جایی را توصیف کنند و در مورد آن اغراق کنند از ضرب المثل مذکور استفاده می گردد.

برای این ضرب المثل مثال های زیادی را می توان برشمرد مثلا وقتی بعد از برگشتن از یک راهپیمایی بزرگ قصد دارید مناظری را که دیده اید برای دیگران تعریف کنید یکی از بهترین ضرب المثل ها برای توصیف آن همین است که بگویید بسیار شلوغ بود به طوری که جای سوزن انداختن نبود یعنی جمعیت بسیاری در آنجا حضور داشتند.

تبلیغات

این ضرب المثل را می توان جزء ده ضرب المثل اول از نظر میزان کاربرد برشمرد زیاد تقریبا همه با آن و مفهومش آشنایی دارند.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا