ضرب المثل

معنی ضرب المثل جنگ زرگری

مفهوم ضرب المثل جنگ زرگری

از ضرب المثل های بسیار پرکاربرد چه در گذشته و چه الان می توان به ضرب المثل “جنگ زرگری” اشاره کرد که دارای معنای بسیار مشخص و واضحی است و اصطلاحی کاربردی برای مواقعی است که دو نفر در یک معامله مثل خرید و فروش قصد فریب شخص سوم را دارند تا جنس یا کالایی را با قیمت چند برابر نرخ واقعی آن به وی بفروشند یا به اصطلاح قالب کنند.

“جنگ زرگری” به جنگی و جدالی کاملا ساختگی اشاره دارد و هدف از این جنگ در واقع فریب و کسب منفعت است که میان دو زرگر یا هر دو فرد دیگری رخ می دهد تا شخص سوم به تصور خرید ارزانتر فریب بخورد و به این شکل سود فراوان به دست آمده از معامله بین دو زرگر تقسیم شود.

داستان ضرب المثل جنگ زرگری

داستان “جنگ زرگری” به این شکل است که فرد ثروتمندی به جواهر فروشی یا زرگری می رود تا جواهر بخرد و زرگر وقتی متوجه می شود که مشتری بسیار ثروتمند است قیمت جواهر مورد پسند مشتری را چند برابر اعلام می کند. مشتری از قیمت شوکه می شود و در این لحظه زرگر همسایه وارد مغازه شده و میگوید می تواند همین جواهر را با قیمت ارزانتر به وی بدهد که به جنگ ظاهری بین دو زرگر می انجامد و در نهایت مشتری به قصد خرید ارزانتر به مغازه زرگر همسایه می رود غافل از این که همه این جنگ و نزاع نمایشی بیش نبوده است و در پایان سود فروش بین دو زرگر تقسیم می شود.

این جنگ شاید در ابتدا بین زرگرها رخ داده است اما به سایر اصناف نیز نفوذ کرده ولی به خاطر دلیل پیدایش آن به جنگ زرگری معروف است و در تجارت امروزی که بسیار پیچیده تر از گذشته است به اشکال مختلف رخ می دهد و در واقعی فریبی ناجوانمردانه برای کسب سود بیشتر است.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا