ضرب المثل

معنی ضرب المثل خودشو نمی‌تونه نگه داره چه طور منو نگه می‌داره؟

مفهوم ضرب المثل خودشو نمی‌تونه نگه داره چه طور منو نگه می‌داره؟

وقتی می‌خواهیم بگوییم ظاهر یک چیز یا شخص قابل اعتماد نیست، از این ضرب المثل استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، فردی که ضعیف و ترسو است نمی‌تواند خودش را محافظت کند چه برسد به اینکه کمک و دستیار دیگران باشد.

می‌گویند یک روز بر روی میز کریم خان، یک لرزانک (ماده‌ای شبیه ژله) قرار داده شده بود. یکی از افراد حاضر به کریم خان اشاره می‌کند و می‌گوید: “لرزانک خیلی قوی است، بخورید تا انرژی بگیرید.”

کریم خان به شکل لرزانک و ژله‌ای بودن آن نگاه می‌کند و می‌گوید: “این خودش را نمی‌تواند نگه دارد، چگونه می‌تواند من را نگه دارد؟”

لَرِزانک یا لَرَزونک، یک شیرینی ایرانی قدیمی است که دارای قوام ژله‌ای است و به شکل شله زردی شباهت دارد. این شیرینی از موادی مانند نشاسته، هل و زعفران تهیه می‌شد و باور بر این بود که لَرِزانک قوی‌کننده است و به تقویت بدن کمک می‌کند.

بنابراین این مثل معنای بسیار ساده ای دارد یعنی اینکه اگر شخصی نمی‌تواند از خودش مراقبت کند و خودش را بهتر کند، چگونه می‌تواند برای دیگران مراقب باشد یا وضع آنها را بهبود دهد؟ به طور ساده، اگر خودتان را نگه نمی‌دارید و بهبود نمی‌بخشید، نمی‌توانید برای دیگران نگه داری کنید یا به آنها کمک کنید.

این ضرب المثل معنای باطنی ندارد یعنی از ظاهر ضرب المثل بسیار راحت و ساده می توان به معنی آن پی برد و از جمله ضرب المثل های بسیار رایج در جامعه به شمار می رود که در محاوره های معمولی دارای کاربرد و استفاده زیادی می باشد.

در نهایت این ضرب المثل می گوید که برای انجام کارهای خود باید به کسی اتکا نکرد چون برخی از افراد که ادعای کمک دارند از عهده کارهای خود نیز بر نمی آیند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا