ضرب المثل

معنی ضرب المثل خود کرده را تدبیر نیست

معنی ضرب المثل خود کرده را تدبیر نیست

اگر برای خود مشکلی ایجاد کردید، خودتان این کار را انجام دادید، بنابراین مهم است که مسئولیت را بر عهده بگیرید و آن مشکل را رفع و از اشتباهات خود درس بگیرید. اجازه ندهید مشکلات بر شما غلبه کنند یا باعث دلسردی شما شوند. در عوض، اقدامات پیشگیرانه برای حل مسائل موجود انجام دهید. این یعنی یک گام به عقب و بررسی عینی شرایط و در واقع معنی ظاهری و باطنی ضرب المثل “خود کرده را تدبیر نیست” همین است.

این ضرب المثل هر چند حالت سرزنش کننده دارد اما در واقع به ما می گوید که  سعی کنید علت اصلی مشکل را شناسایی کنید و برنامه ای برای رفع آن طراحی کنید همچنین به یاد داشته باشید که حفظ آرامش و تمرکز کلید حل موفقیت آمیز مشکل است.

ضرب المثل یاد شده قصد دارد بگوید اگر مشکلی را برای خود ایجاد کردید مهم است که به یاد داشته باشید که قدرت حل مشکلات را دارید و خسته نمی شوید به این معنی که اگر گرفتار یک رابطه نامناسب شدید یا در محل کار و گرفتن تصمیمات مالی به مشکلی برخوردید هر چند شما مسئول اعمال خود هستید بما خودتان نیز توانایی ایجاد تغییرات را دارید.

این ضرب المثل می گوید که اگر برای خودت دردسر ایجاد کنی جز خودت کسی را مقصر نخواهی داشت. البته در بطن خود می خواهد بگوید که نگران نباشید چون شما همچنین قادر به حل مشکلات هستید و البته مهم است که مسئولیت اعمال خود را بپذیرید و اجازه ندهید استرس ناشی از اشتباهات شما را افسرده کند.

همیشه به یاد داشته باشید که هر مشکلی راه حلی دارد و پی بردن به آن نه تنها مشکل را حل می کند بلکه راه را برای رشد شخصی هموار می کند. بنابراین، به جای خسته شدن و ناراحتی، با ذهنی روشن به موقعیت نزدیک شوید و روی یافتن راه حل تمرکز کنید چون این نه تنها به شما اعتماد به نفس می دهد، بلکه به شما کمک می کند از ایجاد وضعیت های مشابه در آینده جلوگیری کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا