ضرب المثل

معنی ضرب المثل سنگ بزرگ علامت نزدن است

مفهوم ضرب المثل سنگ بزرگ علامت نزدن است

ضرب المثل سنگ بزرگ علامت نزدن است بیانگر این است که هر کسی که از انجام کار بزرگ حرف می زند، باید به این نکته توجه کند که احتمال انجام آن کار بسیار کم است و انجام آن به ضرر خودش خواهد بود. بنابراین، بهتر است از حرف زدن زیاد و ادعا کردن درباره آن کار خودداری کرده و اگر می خواهد چیزی را انجام دهد، باید با تلاش و تمرکز بر روی آن کار، بهترین نتیجه را به دست آورد. به عبارت دیگر، این ضرب المثل به افراد یادآوری می کند که نباید به خودشان بیش از حد امیدوار شوند و باید به دانش و توانایی خود اعتماد کنند تا به بهترین نتیجه برسند.

داستان ضرب المثل سنگ بزرگ علامت نزدن است

می گویند در زمان های قدیم ملانصرالدین با یک فرد دیگر دعوایی داشت و به دلیل این دعوا، به توافق رسیدند که در میدان شهر در مقابل چشمان همه مردم، با یکدیگر جنگی برگزار کنند تا ببینند کدام یک از آن‌ ها قدرتمندتر است. ملانصرالدین تصمیم گرفت تا به جای استفاده از قدرت خود، با برداشتن و پرتاب یک سنگ بزرگ، بازی را برنده شود و افراد به او احترام بگذارند. اما وقتی سنگ را بلند کرد، متوجه شد که نمی تواند آن را پرتاب کند. افراد حاضر در میدان نظاره‌ گر این ماجرا بودند و به او گفتند که “سنگ بزرگ علامت نزدن است” به این معنی که هر کسی نباید کاری را انجام دهد که خارج از توانش باشد. این ضرب المثل بعداً به کار گرفته شد تا به افراد یادآوری کند که باید به توانایی و محدودیت‌ های خودشان اعتماد کنند و کارهایی را انجام ندهند که قادر به انجام آن‌ ها نیستند، چون ممکن است مورد تمسخر مردم قرار بگیرند.

در زبان انگلیسی معادل ضرب المثل سنگ بزرگ علامت نزدن است، عبارت: “big Thunder, little rain” می باشد که به معنای: “رعد و برق بزرگ، باران کم” است.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا