ضرب المثل

معنی ضرب المثل فیل و فنجان

مفهوم ضرب المثل فیل و فنجان

مفهوم این ضرب المثل این است که دو شخص یا دو چیز که از نظر جثه و ظاهر باهم ناهماهنگ هستند و یکی بزرگ و دیگری کوچک است. به عنوان مثال اگر یکی وزنش 130 و دیگری وزنش 50 باشد؛ این اصطلاح در ذهنمان قرارمی‌گیرد. چون فیل نماد بزرگی و عظمت است و فنجان نماد و نشانه‌ی کوچکی و ظریف بودن می‌باشد.

تبلیغات

ممکن است فنجان قلب بزرگی داشته و حتی ممکن است در آب خوردن به فیل کمکی کرده است که همچین ضرب المثلی را به کار برده‌اند. این مثل می‌گوید که این فیل و فنجان از هر نظر باهم فرق دارند ولی باز هم با این همه اختلاف با هم دوست هستند.

ضرب المثل فیل و فنجان می‌گوید که ظاهرآدم‌ها هیچ تاثیری بین دوستی و رفاقت ندارد؛ حتی اگر واقعا خیلی شبیه فیل و فنجان باشند.

دو نفر اگر دوست باشند می‌توانند با یکدیگر بسازند و رفاقتشان را محکم‌تر پیش ببرند؛ پس ربطی به نوع شخصیت ندارد و یا بزرگی و کوچکی نمی‌تواند رفاقت دو دوست را از بین ببرد. پس ظاهر بین رفاقت تاثیری ندارد؛ هر فردی منحصر به فرد است. این الگوی فکری، احساسی و رفتاری هر کسی است که از او شخص متفاوتی با دیگری می‌سازد.

معلوم نیست این اصطلاح از کجا نشات می‌گیرد. اگر در دنیا همه‌ مردم یک شکل و اندازه بودند، همه چیز تکراری می‌شد یا اگر همه‌ی آدم‌ها چاق بودن یا لاغر، دنیا بی معنی می‌شد و یا اگر شخصیت همه یکی بود، درختان و کوه‌ها یکسان بودند کار دنیا سخت می‌شد؛ پس هرچیزی یک حکمتی دارد که ما انسان‌ها از آن بی خبریم.

تبلیغات
4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا