ضرب المثل

معنی ضرب المثل پز عالی، جیب خالی

مفهوم ضرب المثل پز عالی، جیب خالی

پُز یک کلمه فرانسوی است که در فارسی برای نشن دادن تظاهر و ادعای زیاد یک شخص استفاده می‌شود. پُز دادن به معنای نشان دادن خود به شکلی متکبرانه و با ظاهری نازکارانه و با ناز و عشوه راه رفتن در برابر دیگران است.

این ضرب المثل به این معنی است که شخصی که در شرایط فقیری قرار دارد و زندگی معمولی را تجربه می‌کند، اما وقتی در معرض دیگران قرار می‌گیرد، به شدت خود را به عنوان یک شخص ثروتمند نشان می‌دهد تا دیگران به حال فقر او پی نبرند.

این مثل به معنای آن است که فرد فقیر تلاش می‌کند در تعاملات خود با دیگران به گونه‌ای رفتار کند که دیگران به فقر او پی نبرند و از نظر او این کار بسیار خوب است زیرا فرد سعی در حفظ عزت نفس خود دارد و نمی‌خواهد خود را در مقابل دیگران کوچک و تحقیر شده ببیند.

اما اگر فرد در میان فقر خود، خود را به عنوان برتر از دیگران نشان دهد و با تکبر و عملکرد عجیب با افراد ارتباط برقرار کند، این کار خوبی نیست زیرا از یک سو از نظر مردم مورد نقد قرار می‌گیرد و قطعاً دیگران نگاه تحقیرآمیزی به او خواهند داشت و از سوی دیگر به ضرر خودش خواهد بود. چگونه؟!

به این صورت که انتظار مردم و حتی افرادی که به فرصت‌طلبی مشهورند، از او بیش از حد می‌شود و از آنجا که فکر می‌کنند او ثروتمند است (هر چند در واقع فقیر است)، از او پول قرض می‌گیرند یا حتی ممکن است به او پیشنهاد سفر یا دورهمی دوستانه بدهند و او به علت عدم توانایی در همراهی با آنها همیشه در وضعیت استرس و نگرانی از کمبود پول خود قرار دارد.

اما اگر از ابتدا به طور عاقلانه رفتار کند، هیچکس انتظاری از او ندارد و دیگر نیازی به اهداء هدایای گرانبها به دیگران در میهمانی‌ها ندارد تا خودش را نشان دهد بنابراین، باید عزت نفس خود را حفظ کرد، اما خود را بیش از حدی که هست نشان نداد.

4.3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا