ضرب المثل

معنی ضرب المثل پیش غازی و معلق بازی

در این مطلب هدف این است که معنی ضرب المثل “پیش غازی و معلق بازی” را بیان کنیم تا بیشتر با این ضرب المثل جالب آشنا شوید و به زمان و مکان دقیق استفاده از آن پی ببرید چون یکی از ضرب المثل های بسیار پرکاربرد است.

مفهوم ضرب المثل پیش غازی و معلق بازی

غازی کلمه ای است که در فرهنگ لغت به عنوان طناب باز یا بند باز تفسیر می‌شود و غازی فردی ورزیده و چابک است که می تواند به راحتی بر روی طناب راه برود و بر روی آن کارهایی شگفت انگیز را انجام دهد تا به این شکل باعث سرگرم شدن مردم شود.

این ضرب المثل در واقع به صورت تحت اللفظی به این معناست که نمی‌توان با انجام کارهای ساده مانند معلق زدن پیش غازی هنرنمایی کرد و خود را ماهرتر از او نشان داد زیرا غازی فردی است که معلق زدن و بسیاری از کارهای دیگر برای او ساده و ابتدایی است بنابراین نزد این گونه افراد نمی‌توان با کارهای ابتدایی، خود را بزرگتر نشان داد.

معنی این ضرب المثل این است که انسان با میزان هنر کم نمی تواند در برابر فردی با مهارت های زیاد فخر نمایی کند و به عبارتی دیگر ضرب المثل این را می‌رساند که فردی آگاه و دانا را نمی‌توان به راحتی فریب داد زیرا چنین فردی دانش و اطلاعات کافی دارد و نمی توان خود را باهوش تر از وی نشان داد.

تعبیر عامیانه ای که برای این ضرب المثل وجود دارد این است که نزد غازی یا بندباز معلق زدن هنر بسیار ابتدایی است همچنین این ضرب المثل مشابه های دیگری همچون “جلو توپچی ترقه در کردن” یا “نان گندم به بچه نانوا دادن” نیز دارد که هر دوی این ضرب المثل ها نیز با ضرب المثل “پیش غازی و معلق بازی” به یک معنی می باشند.

3.3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا