ضرب المثل

معنی ضرب المثل یک بام و دو هوا

مفهوم ضرب المثل یک بام و دو هوا

ضرب المثل یک بام و دو هوا به معنای داشتن دو نگرش و رفتار متفاوت در مورد یک چیز بخصوص است. مثلاً وقتی کسی برای دو گروه مختلف از قوانین متفاوت استفاده می‌ کند، این کار را یک بام و دو هوا می گویند. به این معنا که آن شخص در یک شرایط یکسان، برای افراد مختلف، اصول و قوانین متفاوتی اعمال می‌ شود که این با اصول عدالت تناقض دارد.

تبلیغات

مثلا ممکن است بعضی از فرهنگ‌ ها رفتارهای خاصی را برای یک گروه از مردم قابل قبول بدانند، اما برای گروه دیگری، ناپذیرفتنی و تابو بدانند. به عنوان نمونه، شاید در برخی جوامع بشری، پوشش مخصوص زنان قابل قبول باشد، اما برای مردان، نه. این نوع رفتارها نیز به عنوان “یک بام و دو هوا” شناخته می‌ شود. به همین دلیل بهتر است همیشه به اصول عدالت و بی‌ طرفی پایبند باشیم تا به این نوع تبعیض‌ ها و ناعدالتی‌ ها روی ندهیم.

حکایت ضرب المثل یک بام و دو هوا

می گویند پیرزنی با عروس و داماد خود در خانه‌ ای زندگی می‌ کردند. یکی از شب های تابستان بود و هوا نیز بسیار گرم بود، پس همه تصمیم گرفتند روی پشت‌ بام خانه بخوابند. یک طرف پشت بام خانه، داماد و دختر زن می خوابیدند و در طرف دیگری از آن، عروس و پسر پیرزن. پیرزن دید که پسر و عروسش نزدیک هم خوابیده‌ اند، آنها را بیدار کرده و گفت: هوای به این گرمی خوب نیست نزدیک به یکدیگر بخوابید، از یکدیگر جدا بخوابید.

سپس متوجه دختر و داماد خود شد که جدا از یکدیگر خوابیده بودند که گفت: هوای به این سردی، خوب نیست از یکدیگر جدا بخوابید. کنار یکدیگر بخوابید. عروس پیرزن وقتی این را دید بلند شد و به او گفت:

قربون برم خدا را      یک بام و دو هوا را
یک بر بام سرما را      یک بر بام گرما را

تبلیغات
4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا