بارداری و اطفال

چه بخوریم تا دوقلو باردار شویم؟

اغلب داشتن نوزاد دوقلوی شیرین و دوست‌داشتنی و هم‌جنس از آرزوهای مادران و پدران جوان است. و توجیه اکثریت‌شان هم این‌ست که با گذراندن یک دوره سختی و رنج ۹ماهه در دوران بارداری، دو کودک به دنیا می‌آورند و هم اینکه با هم بزرگ می‌شوند و اصولا سختی‌های بزرگ شدنشان یکبار اتفاق می‌افتد و ضمن اینکه دوستان صمیمی خوبی برای همدیگر می‌شوند و در آینده نیز حامیان خوبی برای هم هستند.

آیا دوقلوزایی دست خودمان است؟

خوشبختانه امروزه با رشد و پیشرفت علم پزشکی می‌شود که تصمیم گیرنده پدر و مادر باشند و شاید اگر ۴۰ سال پیش این موضوع را در ایران پیش می‌کشیدیم در حد یک رویا بود.

ابتدا عواملی را که به‌طور طبیعی و بدون دخالت علم پزشکی باعث دوقلوزایی می‌شودرا نام می‌بریم و اینکه از چه  غذاهایی می‌توان بهره برد؟

ژنتیک و وراثت یکی از عوامل دوقلوزایی

اگر در خانواده زن دوقلوزایی وجود داشته باشد چه در خانواده پدری باشد یا مادری این امکان وجود دارد که ژن دوقلوزایی در این زن با درصد بالایی وجود داشته باشد.

داشتن سن بالا عامل دیگری برای داشتن نوزاد دوقلو

مطالعات نشان می‌دهد با نزدیک شدن سن زن به دوران یائسگی احتمال آزاد شدن دو تخمک در یک سیکل قاعدگی  وجود داشته و درصد بارور شدن هر دو تخمک بسیار بالاست.

مصرف قرص ضد بارداری و قطع آن نیز باعث دوقلوزایی میشود

با قطع کردن قرصهای ضد بارداری، چون هنوز رحم به سیکل و چرخه اصلی تخمک گذاری برنگشته امکان آزادکردن دو تخمک همزمان هست و در یکی دو سیکل اول پس از قطع کردن قرص فورا اقدام به بارداری نمود.

سابقه بارداری و زایمان قبلی زنان

زنانی که یک یا دوزایمان داشته اند ممکن است زایمان سوم و چهارم آنها منجر به دوقلوزایی شود.

بالا بودن شاخص توده بدنی یا BMI بالا و چاقی

برخی از محققان ادعا می کنند زنی که اضافه وزن دارد، بیش از 30 درصد شانس بیشتری برای دوقلوزایی دارد اما توصیه درستی نیست.

بهترین راه برای باردار شدن دوقلو به طور طبیعی:

اگر می خواهید به روش طبیعی دوقلو بیاورید و از عوامل بالا هیچ یک یا یکی از انها را دارید میتوانید گزینه های زیر را امتحان کنید:

1. مصرف محصولات لبنی:

زنانی که لبنیات مصرف می‌کنند پنج برابر شانس بیشتری دارند. برخی از دانشمندان بر این باورند که این موضوع  به دلیل محصولات لبنی نیست، بلکه هورمون‌های رشد موجود در شیر است که به داشتن دوقلوزایی کمک می‌کند.

2. سیب‌زمینی شیرین بخورید

سیب‌زمینی شیرین وحشی تخمدان را تحریک می کند که منجر به انتشار بیش از یک تخمک میگردد بنابراین شانس شما را برای داشتن دوقلو افزایش می‌دهد.

3. مکمل های اسید فولیک:

یک مطالعه استرالیایی نشان داد که شانس یک زن برای داشتن دوقلو با خوردن اسید فولیک در قبل از بارداری افزایش می‌یابد. همچنین غذاهایی که دارای اسیدفولیک هستند شامل لوبیا چیتی، اسفناج، بروکلی، بامیه، کلم، گوشت گاو و مرغ، جگر، نان و غلات سبوس دار، پنیر، خرما، سبزیجات برگی شکل، حبوبات،شیر، قارچ،جوانه گندم خام، کاهو، آب پرتقال،زرده تخم مرغ، موز است با مصرف این خوراکی‌ها به دلیل داشتن اسید فولیک بالا امکان دوقلوزایی افزایش می‌یابد.

4. کاساوا شیرین:

گیاهی است که به خاطر تاثیر آن بر باروری مشهور است. شانس شما را نسبت به داشتن دوقلوها افزایش می‌دهد فیتواستروژن قوی موجود در این گیاه به تنظیم هورمون های زنانه کمک می‌کند.

روش دوم به صورت غیر طبیعی برای دوقلو و یا چندقلو شدن جنین با استفاده از دخالت علم پزشکی انجام میشود.

روش لقاح مصنوعی یا IVF  و تلقیح مصنوعی IUI

دراین روش تصمیم‌گیرنده قطعی برای بارداری دوقلویی پدر ومادر هستند و معمولا با سالم ماندن جنین ها در رحم امکان دوقلوزایی فراهم است

زنانی که لقاح مصنوعی انجام می دهند 20-40 درصد شانس بیشتری دارند اما به طور عمده به تعداد جنین کاشته شده در رحم بستگی دارد در روش IUI اسپرم با استفاده از سرنگ به رحم تزریق می‌شود با این‌حال ، IUI به تنهایی احتمال داشتن چندقلویی را افزایش نخواهد داد. زنانی که با این روش باردار می‌شوند، داروهای باروری را باید مصرف کنند.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا