ارتباطات فردی و اجتماعی

چگونه با شخصیت باشیم

در این مطلب خواهیم آموخت که چگونه با شخصیت باشیم، باما همراه باشید 🙂

چگونه شخصیت قوی داشته باشیم؟

داشتن یک شخصیت قوی و باسیاست آرزوی هرکسی می‌باشد که خیلی از افراد این آرزو را دارند. اما چون‌که نمی‌دانند چگونه به این هدف برسند از رسیدن به آن دست می‌کشند.

قطعاً افرادی که دارای سیاست و شخصیت قوی هستند نسبت به افرادی که شخصیت سست و بدون اعتمادبه‌نفس دارند در جامعه موفق‌تر هستند همه برای شخصیت‌های مهم و باسیاست احترام قائل‌اند.

تعریف عبارت شخصیت قوی کار دشواری است زیرا این تعریف برای هر فردی متفاوت می‌باشد اما ویژگی‌های مختلف در یک شخصیت قوی وجود دارد که در هر تعریفی یکسان است.

تعریف اکثر مردم از یک شخصیت قوی این است: فردی دارای شخصیت قوی و باسیاست می‌باشد که به‌جای این‌که تحت تأثیر دیگران باشد خودش رهبر کارهای خودش باشد و قوی و تأثیرگذار باشد.

شاید شما ازنظر خودتان دارای یک شخصیت ضعیف و بدون اعتمادبه‌نفس هستید و از این ویژگی‌ها آسیب‌های زیادی به شما رسیده و این سؤال رادارید چگونه در جامعه امروزی قوی و باسیاست باشیم؟

خیلی مهمه که در تمام شرایط شخصیت قوی خود را نگه‌داریم و باسیاست رفتار کنیم اما چگونه؟ در ادامه پاسخ تمامی این سؤالات را به شما خواهیم داد.

شخصیت چیست؟

چگونه با شخصیت باشیمتعریف شخصیت چیست

شخصیت یک الگو از نحوه فکر کردن رفتار و احساسات یک شخص است که از او یک انسان متفاوت و متمایز می‌سازد.

زمانی که از یک نفر تعریف می‌کنیم و می‌گوییم فلان شخص دارای شخصیت خوبی است. در اصل ما داریم از نحوه برخورد رفتار و فکر کردن آن شخص حرف می‌زنیم و منظورمان این است که او دوست‌داشتنی و جالب است و بودن در کنار او تجربه‌ی خوشایندی است.

داشتن یک شخصیت خوب، حتی از ظاهری جذاب هم حیاتی‌تر است. و فرد باشخصیت می‌تواند برای هرکسی جذاب به نظر برسد.

٪۸۵ از موفقیت و شادی افراد درنتیجه‌ی کیفیت رابطه‌ی آن‌ها با دیگران شکل می‌گیرد. و این شخصیت شما است تعیین می‌کند بقیه با شما چه رفتاری داشته باشند. به شما نزدیک شوند یا از شما فاصله بگیرد.

ما تا اندازه کمی می‌توانیم ظاهرمان را تغییر دهیم ولی شخصیت حدومرز ندارد. ما می‌توانیم صفات و ویژگی‌های یک شخصیت قوی را که مناسب و مطلوب می‌دانیم در خود تقویت کنیم.

دیگران چگونه روی شخصیت ما تأثیر می‌گذارند؟

شاید باورتان نشود که رفتار دیگران چقدر می‌تواند بر روی شخصیت شما تأثیر بگذارد. خیلی‌ها زمانی که تحت تأثیر فشارهای که دیگران به آن‌ها وارد می‌کنند قرار می‌گیرند، به‌جای آنکه یک شخصیت قدرتمند تبدیل شوند خود را می‌بازند و مانند دیگران رفتار می‌کند و به‌مرورزمان شخصیتی وابسته به دیگران پیدا می‌کند.

و اما این سؤال پیش میاد که چگونه دیگران می‌توانند بر شخصیت ما تأثیر بگذارد؟

1. انتخاب‌های ما

تعریف کردن دیگران از یک دختر یا پسری می‌تواند باعث شود تا او به چشم شما جذاب‌تر به نظر برسد! بنابراین حتی انتخاب‌های ما هم می‌تواند متأثر ازنظر دیگران باشد.

2. نحوه رفتار کردن ما

به‌محض اینکه شما یک کار غیرمنتظره یا متفاوت انجام دهید، خواهید دید که افراد زیادی این کار شما رو مورد سؤال قرار داده یا حتی ممکن است شمارا برای آن سرزنش کنند.

3. نحوه لباس پوشیدن ما

لباس‌هایی که ما انتخاب می‌کنیم و جوری که لباس تن می‌کنیم، به‌شدت متأثر از مد روز و توقعاتی است که دیگران از ما دارند.

و هر چیز دیگری: این کار و بکن. اون کار و نکن. مگه خلی؟ مگه مغز تو کله‌ات نیست؟ و امثال این عبارات، چیزهایی هستند که هرروز آن‌ها را از دوروبری‌های خودمان به‌کرات می‌شنویم. عباراتی که خیلی راحت باعث می‌شوند هم‌شکل و هم‌رنگ دیگران شویم.

بدین ترتیب اولین مرحله برای داشتن یک شخصیت قوی، این است که دیوارهایی که دور خودتان و دیگران کشیده‌اید را بشکنید و فکر، ایده، اعتقادات، رفتار و درنهایت شخصیت مخصوص خودتان را داشته باشید.

چگونه با متفاوت بودن یک شخصیت قوی به دست بیاوریم؟

به‌محض اینکه شما شروع به متفاوت بودن کنید، افراد خیلی زیادی که می‌خواهند با اجبار اطرافیانشان به پیروی از هنجارها همیشه احساس امنیت و آرامش کنند، شروع به مخالفت با شما می‌کنند.

بدین ترتیب در این بخش از مقاله شمارا با روش‌هایی آشنا می‌کنم تا بتوانید هرکسی که قصد داشت چنین کاری با شما کند را ساکت کنید.

مشکل این کار چیه؟

افراد ضعیف، بلافاصله پس‌ازاینکه از کسی اخطاری دریافت کنند عقب می‌کشند یا رفتارشان را اصلاح می‌کنند تا نظر دیگران را جلب کنند. اما کسانی که شخصیت قوی دارند.

از کسی که متهمشان کرده می‌پرسند: «این کار چه اشکالی داره؟» یا به او می‌گویند که «من دوست دارم این کار رو بکنم» یا «ازنظر من اشکالی نداره». این واکنش‌ها نشان‌دهنده این است که شما یک شخصیت قوی دارید.

چگونه لفظ قلم حرف بزنیمویژگی های افراد با شخصیت

ضد حمله

افرادی که شخصیت قوی دارند، بجای اینکه در مقابل هجمه دیگران از خودشان دفاع کنند، با حمله متقابل فرد اتهام زننده را سورپرایز می‌کنند. «چرا منو به خاطر یه‌اشتباه سرزنش می‌کنی؟ مگه خودت تا حالا تو زندگیت اشتباهی نکردی؟»

من خوشم میاد و دلیلم هم همینه: افرادی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند، برای هر کاری که می‌خواهند انجام دهند به دنبال یک بهانه می‌گردند تا بتوانند دیگران را راضی نگه‌دارند.

اما از سوی دیگر، افرادی که شخصیت قوی دارند، معتقدند همین‌که آن‌ها دوست داشته باشند کاری کنند یا معتقد به آن باشند، به‌اندازه همه‌ی بهانه‌ها اهمیت دارد.

«من این کار و می‌کنم چون دوست دارم! چرا باید کاری رو بکنم که تو دوست داری؟» این‌ها قوانین تو هستند، من هم قوانین خودم رادارم: افرادی که عزت‌نفس پایینی دارند، همیشه پیرو قوانین هستند، حتی اگر باعقل جور درنیاید.

اما از سوی دیگر افرادی که شخصیتی قوی دارند، قوانین خودشان را دارند. «چرا نباید این کار را انجام بدهم؟ من قوانین خودم را اجرا می‌کنم نه قوانین تو را»

چگونه باشخصیت باشیم؟

این سؤالی است که اکثر به آن برمی‌خورند در ادامه 18 راهکار برای داشتن یک شخصیت قوی و خوب را برای شما شرح دادیم:

1. برای داشتن یک شخصیت خوب نگاه و نگرشی مثبت داشته باشید

کسی نمی‌خواهد اطراف آدم‌های منفی که دائماً شکایت می‌کنند یا حرف مثبتی برای گفتن ندارند باشد. سعی کنید آدم شادی باشید که با ورودش به اتاق، با خود انرژی می‌آورد.

می‌توانید این کار را با مدنظر قرار دادن بهترین ویژگی‌های آدم‌ها و موقعیت‌ها انجام دهید. لبخند گرمی بزنید، شادی را برپا کنید و با حضور خود به اطراف روح بدمید.

2. خوش‌صحبت باشید

این مورد به میزان مطالعه و دانسته‌های شما مربوط است. زمانی که اندوخته‌ی بیشتری برای شریک شدن با جمع کسب کردید نوبت به آموختن نحوه‌ی به اشتراک گذاشتن آن با دیگران می‌رسد.

هیچ‌کس نمی‌تواند درباره‌ی تمام موضوعات بداند، بنابراین شریک شدن دانسته‌هایتان با دیگران به روابط شما تازگی می‌دهد.

3. برای داشتن شخصیت مورداحترام بیشتر مطالعه کنید و علائقتان را گسترش دهید

هرچقدر بیشتر مطالعه کنید و به زمینه‌های بیشتری برای یادگیری و صرف وقت علاقه نشان دهید، شخصیت قدرتمندتری پیدا خواهید کرد.

وقتی آدم‌های جدیدی را ملاقات می‌کنید حرفی برای گفتن خواهید داشت و می‌توانید با دیگران در این موارد وارد بحث و گفتگو شوید.

در این موقعیت ممکن است در مواجهه با نادانسته‌های دیگران عصبانی شوید، اما به یاد داشته باشید که اگر به نحوی مناسب اطلاعات خود را با آن‌ها در میان بگذارید اشتیاق آگاهی را در آن‌ها روشن خواهید کرد.

4. توجه طلب نباشید

داشتن یک شخصیت قوی به معنای آن است که شما شادی و امنیت را از درون خودتان دریافت می‌کنید و برای تأیید گرفتن از دیگران نیاز به جلب‌توجه ندارید.

شخصیت‌های قوی زمان خود را صرف توجه‌طلبی با شکایت از دنیا، غیبت از دیگران یا رفتارهای نمایشی نمی‌کنند، به‌جای آن اجازه می‌دهند که اعمال و رفتارشان درباره‌ی آن‌ها سخن بگوید.

مهم است بدانید که توجهات زودگذر ماندگار نیستند؛ آنچه به یادها می‌ماند شخصیت قوی شماست

5. برای داشتن شخصیت قوی خودتان باشید

دومین مورد خسته‌کننده بعد از نداشتن هیچ نظری در گفتگو، این است که سعی کنید کسی که نیستید به نظر برسید. ادای کسی که نیستید را درآوردن به دلیل اینکه در جمع جایی پیدا کنید یا موردپسند واقع شوید معمولاً نتیجه‌ی عکس می‌دهد.

به‌این‌علت که ما منحصربه‌فرد هستیم، نشان دادن همان شخصیت خاصمان است که ما را جذاب می‌کند. تلاش برای تقلید از دیگری نه‌تنها کاملاً محکوم‌به شکست است بلکه نشانه‌ای از فقدان اصالت است.

کاریزمابرای با شخصیت بودن، خودتان باشید

6. نظرات خود را بیان کنید

هیچ‌چیز خسته‌کننده‌تر از هم‌نشینی باکسی که در هیچ زمینه‌ای نظر نمی‌دهد نیست. اگر قادر به شرح نظری که دارید نباشید مکالمه به‌جایی نخواهد رسید.

اگر نظری نامعمول یا متفاوت از دیگران دارید در مطرح کردنش درنگ نکنید، چراکه جذابیت شما بیشتر خواهد شد؛ البته به‌شرط آنکه از دسته‌ی آدم‌های همه‌چیزدان به نظر نرسید.

چشم‌انداز متفاوت شما به موضوع، باعث گسترش روشن‌بینی می‌شود.

7. با آدم‌های جدید ملاقات کنید

سعی کنید با آدم‌های جدید ملاقات کنید به‌خصوص کسانی که با شما متفاوت هستند. این کار نه‌تنها باعث آشنایی شما بافرهنگ‌ها و راه‌های متفاوت انجام کارها می‌شود بلکه افق‌های شخصیتی شمارا نیز توسعه می‌دهد.

8. فرصت‌هایتان را خودتان خلق کنید

درحالی‌که برخی در گوشه‌ای در انتظار ترفیع، پیدا کردن کار، مسافرت و سایر فرصت‌ها نشسته‌اند، شخصیت‌های قوی تلاش می‌کنند تا فرصتی خلق کنند و به سمت هدفی حرکت کنند. شخصیت‌های قوی یادگیری، رشد و تحول را بخشی از روند همیشگی زندگی خود در نظر می‌گیرند.

برای داشتن شخصیت قوی باید به‌جای ترسیدن از تغییر آن را با آغوش باز بپذیرید و از رخوت دوری‌کنید. شما هم ممکن است مانند هر کس دیگری ترس‌هایی داشته باشید، اما نباید بگذارید این ترس‌ها شمارا کنترل کنند. در عوض اجازه بدهید اشتیاق شما به شادمانی و موفقیت بزرگ‌تر از ترس‌هایتان باشد.

9. حامی دیگران باشید

حامی بودن احتمالاً جذاب‌ترین خصوصیتی است که می‌توانید در شخصیت خود ادغام کنید. همان‌طور که خود شما چنین خصوصیتی را در دیگران دوست دارید، خودتان چنین حمایتی را برای بقیه در مواقع نیاز فراهم کنید.

همه‌ی ما خیلی دوست داریم کسی که در گوشه‌ی زمین‌بازی زندگی ما را تشویق کند، به ما باور داشته باشد و کمک کند وقتی افتادیم دوباره از نو شروع کنیم.

آداب صحبت کردنچگونه با شخصیت و جذاب باشیم

10. از تکانه‌های نامعقول به‌سلامت گذر کنید

تکانه‌های بدون فکر گاهی بخشی از طبیعت انسانی ما هستند، برخی آدم‌ها احساسات خود را شدیدتر از دیگران تجربه می‌کنند و این موضوع گاهی باعث رفتارهای تکانشی (بدون فکر) می‌شود.

اگر در مقابل این تکانه‌ها ایستادگی نکنید، آن‌ها می‌توانند به روابط شما خسارت وارد کنند همچنین عقل و منطق شمارا دور بزنند. گاهی به خودمان اجازه می‌دهیم در ترس و غم غوطه‌ور شویم.

اما اگر می‌خواهید بدانید چگونه شخصیت قوی داشته باشیم؟ باید بگویم تصمیم تماماً با شماست که آیا می‌خواهید درنهایت برده‌ی ترس‌ها و ناامیدی‌ها شوید یا با تمرینِ به دست گرفتن کنترل احساساتتان شخصیت قوی داشته باشید.

۱۱. پایبند اصول باشید و از اعتبار خود محافظت کنید

صداقت و عمل مطابق با گفتار و قول‌هایتان احترام، تحسین و قدردانی دیگران را به همراه می‌آورد. اعتبار شما درنتیجه‌ی سال‌ها به‌دست‌آمده و ممکن است درنتیجه‌ی یک رفتار اشتباه خدشه‌دار شود.

سعی کنید به هیچ قیمتی آن را از دست ندهید مگر در مواقعی که مجبور باشید کیفیت مهم‌تری مانند صداقت را زیر پا بگذارید. همیشه با خودتان صادق باشید و فراموش نکنید ممکن است منبع الهام کسی باشید.

۱2. حقیقت‌طلب باشید

آدم‌های حقیقت‌طلب دوست‌داشتنی هستند، کسانی که حقیقت را هرچند سخت و دردناک به دروغی آرامش‌بخش ترجیح می‌دهند. حقیقت‌طلبی بدون شک یکی از مهم‌ترین صفات فرد دارای شخصیت قوی است.

آدم‌های قوی و عقلانی همیشه از شک استقبال می‌کنند و درستی اطلاعات را می‌سنجند، همین است که به آن‌ها می‌گوییم عاقل. شخصیت‌های قوی خود را از تمام سوگیری و پیش‌داوری‌هایشان آزاد می‌کنند و در جستجوی خوشبختی در تمام مراحل هستند.

چگونه با شخصیت باشیمچگونه با شخصیت و متین باشیم

13. برای داشتن شخصیت یک قابل‌احترام با «همه» رفتاری مؤدبانه داشته باشید

رعایت ادب هیچ‌وقت از مد افتاده نخواهد شد؛ زیرا مردم همیشه از رفتار مناسب استقبال می‌کنند. وقتی صحبت از رفتار مؤدبانه به میان می‌آید باید گفت رعایت ادب و مهربانی با آشنایان و افرادی که از آن‌ها خوشتان می‌آید کار سختی نیست

چالش واقعی زمانی است که قرار باشد با افرادی که با آن‌ها مشکل‌دارید مؤدبانه رفتار کنید. اگر خودتان را در طول روز به‌نوعی مدیریت کردید که با این افراد نیز رفتاری درشان شخصیت قویِ خودتان داشته باشید، نهایتاً ازآنچه قصدش را داشته‌اید نیز قوی‌تر خواهید بود.

14. آرامش خود را حفظ کنید

فایده‌ای در واکنش‌های اغراق‌آمیز و جوش آوردن نیست. آرامش باعث پیشرفت شما می‌شود، زیرا در چنین حالتی از وقار و صلح است که می‌توانید تمرکز و تفکر کنید و درنهایت تصمیمی که به بهترین شکل منافع شمارا تأمین کند بگیرید. آرامش، بدون شک یکی از صفات بارز افرادی باشخصیت قوی است. وقتی خودتان، افکار و احساساتتان را به شیوه‌ای آرام و صمیمی ابراز کنید، به‌طور حتم شخصیت شما برای اطرافیان خوشایند به نظر خواهد رسید.

15. شجاع باشید و عقب‌نشینی نکنید

ترس، احساسی کاملاً طبیعی به شمار می‌رود. انسان‌ها به لحاظ ژنتیکی مستعد احساس ترس در موقعیت‌های استرس‌آورند. همه‌ی آدم‌هایی که روی کره‌ی زمین زندگی می‌کنند ترس را حداقل برای یک‌بار هم که شده در زندگی تجربه کرده‌اند. گرچه درحالی‌که برخی این ترس را نشان می‌دهند.

برخی دیگر ترس خود را بامهارت پنهان می‌کنند و اجازه می‌دهند شجاعت بر وجودشان حکومت کند. اگر شخصیت قوی می‌خواهید دقیقاً باید همین کار را انجام دهید. با موانع و چالش‌های زندگی خود روبرو شوید و بر آن‌ها غلبه کنید، عقب‌نشینی نکنید، وحشت‌زده نشوید و همیشه به خودتان اعتماد داشته باشید.

چگونه با شخصیت باشیمافراد باشخصیت، شجاع هستند

16. همدل باشید

همدلی یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین صفات شخصیتی است، در حقیقت این خصوصیت است که از ما انسان می‌سازد. امروزه یکی از اشتباهات رایج این است که مردم فکر می‌کنند نشان دادن همدلی و صمیمیت به آن‌ها چهره‌ای ضعیف می‌دهد.

اما حقیقت این است که فقط آدم‌های واقعاً قدرتمند، کسانی که از درون می‌درخشند، می‌توانند رفتار خوب و مهربانانه با دیگران داشته باشند.. به اطرافیان خود عشق بورزید و همیشه با آن‌ها همدلانه رفتار کنید بدون اینکه در مقابل انتظاری از آن‌ها داشته باشید.

هیچ‌وقت دیگران را قضاوت نکنید؛ چراکه برای هر کس در زندگی مبارزه‌ای در جریان است که شما از آن هیچ نمی‌دانید!

17. مسئولیت‌پذیر باشید

هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد اطراف آدم‌هایی که دائماً از زندگی گلایه می‌کنند و نیاز به توجه دارند باشد. همه‌ی ما مشکلات خودمان راداریم که لازم است به آن‌ها رسیدگی کنیم، اما نمایش ناراحتی و اعتقاد به جبر روزگار تابه‌حال نتوانسته گرهی از مشکل کسی باز کند.

همه‌ی ما مسئول زندگی‌مان هستیم، بنابراین لازم است از اینکه هرکسی جز خودمان را بابت شکست‌هایمان مقصر بدانیم دست‌برداریم. یک شخصیت قوی مسئولیت اعمال خود را می‌پذیرد و بهترین تلاشش را برای تغییر سرنوشت انجام می‌دهد.

شادی شما هم یک وضعیت ذهنی است که خودتان مسئول خلق پایه‌ای آن هستید. به‌علاوه اینکه قانون جذب را به خاطر داشته باشید: وقتی روی چیزی تمرکز می‌کنید آن را جذب می‌کنید به عبارت ساده‌تر اگر روی مشکلات و سختی‌های زندگی تمرکز کنید فرصتی برای پیدا کردن شادی نخواهید داشت.

18. برای داشتن یک شخصیت قوی اعتمادبه‌نفس داشته باشید

افراد با اعتمادبه‌نفس بسیار جذاب و قدرتمند هستند. وقتی به پتانسیل‌های خودتان ایمان داشته باشید، به دیگران القا می‌کنید که همین‌طور درباره‌ی شما فکر کنند. اعتمادبه‌نفس در زندگی به دست ما ساخته می‌شود، برای داشتن شخصیت قوی باید یاد بگیریم روی اعتمادبه‌نفس خود کارکنیم به‌علاوه‌ی اینکه به خودمان احترام بگذاریم و خود را دوست داشته باشیم.

در گذر سال‌های زندگی موقعیت‌های فراوانی پیش می‌آید که عزت‌نفس ما را هدف می‌گیرند، اما این به خودمان بستگی دارد که به نرمی از میان این موانع عبور کنیم و هرگز به شکست یا مغلوب شدن رضایت ندهیم. موفقیت، موفقیت می‌آورد و قطعاً برای تحقق آن لازم است وقت و انرژی فراوانی صرف کنید.

به‌جای اینکه تنها به شکست‌های بزرگ خود تمرکز کنید، ضروری است که متوجهی همه‌ی موفقیت‌های کوچکتان باشید. این کار تا اینجا بهترین راه ساختن اعتمادبه‌نفس و نهایتاً تبدیل‌شدن به شخصیتی قوی است که همه او را تحسین می‌کنند.

4.4/5 - (8 امتیاز)
منبع
delgarmویرایش و بازنویسی تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا