خانه داری

چگونه چربی روی اجاق گاز را پاک کنیم

در این مطلب خواهیم آموخت که چگونه چربی روی اجاق گاز را پاک کنیم، باما همراه باشید…

روش های پاک کردن چربی روی اجاق گاز

پاک کردن چربی گاز یکی از مسائلی است که بسیاری از خانه‌داران و حتی آشپزهای حرفه‌ای هتل‌ها و رستوران‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای پاک کردن چربی گاز شیوه‌های مختلف و متنوعی پیشنهاد می‌شود و هرکدام از این پیشنهادها بر اساس یک سری اطلاعات تجربی و علمی ارائه می‌شوند. در کل، چربی گاز را می‌توان یکی از سخت‌ترین و بدترین لکه‌های روی اجاق‌گاز دانست که شکل ظاهری گاز راه به شکل بدی تغییر می‌دهد و حتی در بلندمدت می‌تواند برای پوشش آن مشکل ایجاد کند. از طرفی، چربی‌ها به‌خودی‌خود تولید بو می‌کنند و این بوی نامطبوع برای آشپز و سایر کسانی که به آشپزخانه تردد دارند بسیار آزاردهنده است.

گاز صفحه‌ای بخشی از دکوراسیون آشپزخانه است که به دلیل سطح صاف و براق خود، بیشترین لطمه را از لکه‌های چربی می‌بیند؛ بنابراین در مورد این نوع اجاق‌گازها نیز نمی‌توان از هر ماده شوینده‌ای استفاده کرد. یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند پاک کردن چربی گاز را واجب کند، سوختن این مواد چربی و تولید یک‌لایه سیاه‌رنگ است که اگر زمان زیادی از آن بگذرد، مشکلات آشپز را بیشتر می‌کند. شیوه‌های شیمیایی، فیزیکی و طبیعی بسیاری برای پاک کردن چربی گاز وجود دارد که ما در ادامه 5 راه عالی از آن‌ها را ذکر خواهیم کرد که در مورد همه چربی‌ها کاربرد دارد. پس با ما همراه باشید!

راهکارهای موثر برای تمیز کردن چربی روی اجاق گاز

چرا از آب خالی در پاک کردن چربی گاز استفاده نکنیم؟

یکی از موادی که به‌تنهایی در پاک کردن چربی گاز بی‌اثر است و حتی می‌تواند وضعیت ظاهر اجاق‌گاز را بدتر کند، آب است. آب ازلحاظ شیمیایی یک ماده قطبی محسوب می‌شود و در مقابل چربی یک ماده نا قطبی شناخته می‌شود (کبوتر با کبوتر، قطبی با قطبی!)، به همین دلیل مولکول‌های آب و چربی نمی‌توانند باهم واکنش دهند و امکان پاک کردن چربی گاز را ندارد. مواد شوینده و سایر راهکارهایی پاک‌کننده به‌عنوان یک واسطه بین آب و چربی قرار می‌گیرند و پیوندی بین آن‌ها تشکیل می‌شود که درنهایت به پاک شدن چربی روی گاز منجر می‌شود.

پاک کردن چربی روی اجاق گاز با آرد!

آرد یکی از مواد حیرت‌انگیز و جالب است که به‌عنوان بهترین راه برای پاک کردن چربی گاز استفاده می‌شود حتی می‌توان از آن برای ظروف یا سایر سطوح آشپزخانه استفاده کرد. اگرچه پاک کردن ظروف یا سطوح چرب آشپزخانه در این بحث نیست، اما به‌طورکلی آرد بهترین گزینه برای جذب و پاک کردن چربی هست.

اگر چربی نشسته بر روی اجاق‌گاز تازه است هنوز خشک نشده است، بهترین زمان ممکن برای استفاده از آرد است. آرد می‌تواند سریعاً چربی را جذب خود کند و مانع از خشک شدن آن می‌شود. برای اطمینان از پاک کردن چربی گاز، می‌توانید کمی آب به آرد اضافه کنیم و رطوبت بسیار کمی به آن بدهید. قبل از اینکه از آرد برای پاک کردن چربی گاز استفاده کنید، از خنک بودن روغن مطمئن شوید و برای پاک کردن گاز خود را به دردسر بزرگ‌تر نی اندازید. می‌توانید همین شیوه را برای سایر سطوح چرب آشپزخانه استفاده کنید، اما اگر تعلل کردید، باید سراغ گزینه بعدی بروید.

پاک کردن چربی روی گاز با ترکیب جوش‌شیرین و آب!

ترکیب جوش‌شیرین و آب نیز یک راه‌حل عالی برای پاک کردن چربی گاز است که می‌تواند سطوح چرب را به‌خوبی تمیز کند. استفاده از جوش‌شیرین به همراه آب باعث می‌شود که خصلت قلیایی آب بالا رود. با توجه به اینکه مواد چربی به‌راحتی در ترکیبات قلیایی حل می‌شوند، استفاده از جوش‌شیرین راهکاری مناسب برای پیوند بین آب و چربی است.

باوجوداینکه ترکیب جوش‌شیرین با آب قابلیت پاک کردن چربی گاز را دارد، می‌تواند لایه سیاه ظروف مسی، لکه‌های آب‌میوه و لکه‌های قهوه و همچنین تغییر رنگ فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) را از بین ببرد. پس نگران کم یا زیاد بودن ترکیب خود نباشید و می‌توانید از آن در قسمت‌های دیگر استفاده کنید. اگر از اجاق‌گاز شیشه‌ای استفاده می‌کنید، نگران صدمه به شیشه آن نباشید، زیرا این ترکیب بسیار ملایم است و به ساختار آن آسیبی نمی‌زند. اگر هم از گازهای استیل استفاده می‌کنید، می‌توانید ضمن پاک کردن چربی گاز، تغییر رنگ سطح گاز را نیز درست کنید. برای اینکه یک محلول کارآمد و قوی درست کنید، کافی است فقط 3 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را به یک فنجان آب اضافه کنید و مخلوط‌کنید. درنهایت با پاشیدن محلول بر روی چربی، با استفاده از یک اسفنج یا پارچه کتانی همه چربی‌ها را پاک‌کنید.


پاک کردن چربی روی اجاق گاز با مایع ظرف‌شویی

مایع ظرف‌شویی!

مطمئناً، زمانی که روغن درون قابلمه پاشیده شود، دیوارها، کابینت، اجاق‌گاز، شیرآلات بهداشتی و گاهی اوقات سقف نیز از گزند آن مصون نمی‌ماند؛ اما باید توجه داشته باشید که پاک کردن چربی گاز در اولویت بیشتری قرار دارد. لایه چربی که بر روی اجاق‌گاز تشکیل می‌شود، ممکن است سوخته شود یا پس از سفت شدن مواد آلاینده دیگری به خود جذب کند؛ بنابراین، اگر بخواهیم دیوار و کابینت را نیز در پروژه پاک کردن چربی گاز شریک کنیم، بهتر است از مایع ظرف‌شویی استفاده کنیم.

برای پاک کردن چربی گاز و سایر سطوح صاف مانند کابینت و کناره‌های آن، می‌توانید چند قطره از مایع ظرف‌شویی را به سطح چربی‌ها بمالید. مایع ظرف‌شویی از خاصیت صابونی برخوردار است و می‌تواند بین آب و چربی یک پل ایجاد کند. سر چربی‌دوست مولکول صابون به چربی گاز می‌چسبد و سمت آب‌دوست مولکول صابون به آب می‌چسبد و از این طریق مولکول‌های چربی را جدا می‌کند. برای پاک کردن چربی گاز، باید اجازه دهید مایع ظرف‌شویی حدود نیم ساعت بر روی سطوح بماند و سپس با استفاده از آب بشویید. اگرچه این روش بسیار خوب است، اما توجه داشته باشید که شوینده‌های شیمیایی قوی ممکن است به گازهای رومیزی شیشه‌ ای صدمه بزند.

نمک و الکل صنعتی!

استفاده از نمک و الکل صنعتی در پاک کردن چربی گاز شاید چندان موردپسند خانم‌های خانه‌دار نباشد و از بوی الکل فراری باشند، اما این ترکیب یکی از قوی‌ترین ترکیبات از بین برنده چربی است. الکل ماده‌ای فرار است و خیلی زود خشک می‌شود. اگر چربی سطح گاز خیلی خشک‌شده است و روش‌های دیگر جواب نمی‌دهند، مقداری نمک بر سطح گاز بپاشید و چند قطره الکل بر روی آن بریزید و به‌آرامی به تمام سطح گاز برسانید. هرچند دقیقه یک‌بار به گاز سر بزنید و روند پاک شدن چربی را ببینید.

چربی روی اجاق گاز را چگونه پاک کنیم

چربی روی گاز را با سرکه از بین ببرید!

سرکه یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های پاک کردن چربی گاز است که برای چربی‌های مقاوم و قدیمی راهکاری عالی به شمار می‌رود. برای پاک کردن چربی‌های قدیمی می‌توانید سرکه را به‌طور مستقیم بر روی لکه‌ها بمالید و حدود 5 دقیقه صبر کنید تا خیس شود. سرکه اسید به حل کردن و نرم کردن بخش سخت و ترد چربی کمک می‌کند. درنهایت پروژه پاک کردن چربی گاز با استفاده از یک اسفنج نرم به پایان می‌رسد. سرکه را می‌توانید به‌عنوان یک مبارز خیلی قوی به جنگ لکه‌ها و چربی سطوحی مانند گلدان‌ها و تابه نیز بفرستید.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
behtam

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا