بارداری و اطفال

نحوه و زمان استفاده از کیت تخمک گذاری

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بیان نحوه و زمان استفاده از کیت تخمک گذاری میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

اگر قصد بارداری دارید، احتمالاً با اصول اولیه تخمک گذاری آشنا هستید: هر ماه یک مرتبه، یک تخمک بالغ از یکی از تخمدان ها آزاد می شود و برای بارور شدن در دسترس است. این بازه 12 تا 24 ساعته، زمانی است که باروری شما به اوج خود می رسد و بهترین زمان برای داشتن رابطه جنسی است.

تخمک گذاری در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. اما چرخه هر زن متفاوت است و تخمک گذاری شما می تواند ماه به ماه متفاوت باشد. راه های مختلفی برای تشخیص زمان تخمک گذاری وجود دارد و نوارهای تست تخمک گذاری یکی از بهترین گزینه ها هستند. در اینجا نگاهی به نحوه عملکرد آنها، نحوه استفاده از آنها و اینکه آیا آنها برای شما مناسب هستند یا خیر می پردازیم.

کیت تخمک گذاری چیست و چگونه کار می کنند؟

نوارهای تست تخمک گذاری یا کیت های پیش بینی تخمک گذاری (OPKs) تست های خانگی هستند که می توانید برای تعیین زمان تخمک گذاری از آنها استفاده کنید. از آنجایی که در زمان تخمک گذاری بالاترین احتمال باروری را دارید، کیت ها می توانند به افزایش شانس موفقیت شما در هنگام تلاش برای باردار شدن کمک کنند.

نوارهای تست تخمک گذاری با اندازه گیری سطح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) در ادرار شما عمل می کنند. افزایش LH به تخمدان سیگنال می دهد که تخمک آزاد کند – بنابراین وقتی سطح این هورمون در بدنتان به آستانه خاصی رسید، می توان تصور کرد که تخمک گذاری در 12 تا 36 ساعت آینده اتفاق می افتد.

تبلیغات

نحوه و زمان استفاده از کیت تخمک گذاری

زیاد سخت نیست، تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی نوار کیت ادرار کنید (یا در فنجان ادرار کنید و نوار را در فنجان فرو کنید) و چند دقیقه صبر کنید تا نشانگر ظاهر شود. اگر خط تست تیره تر از خط کنترل نشان داده شد یعنی در آستانه تخمک گذاری هستید. (همیشه سطوح پایینی از LH در بدن شما وجود دارد، بنابراین اگر خط تست روشن یا کم رنگ تر از خط کنترل به نظر می رسد، شما هنوز تخمک گذاری نکرده اید. استفاده از کیت تخمک گذاری دیجیتالی می تواند این سردرگمی را به کلی از بین ببرد.)

نحوه و زمان استفاده از کیت تخمک گذاری

تخمک گذاری تقریباً در اواسط چرخه قاعدگی شما اتفاق می افتد. بنابراین بهتر است چند روز قبل از رسیدن به میانه راه، شروع به استفاده از کیت پیش بینی تخمک گذاری کنید. (مثلاً اگر سیکل شما 28 روزه است، اولین آزمایش خود را در روز 10 یا 11ام انجام دهید. اگر سیکل های شما نامنظم است، از کوتاه ترین چرخه خود در 6 ماه گذشته به عنوان راهنما استفاده کنید و سه تا چهار روز زودتر آزمایش را شروع کنید.)

ممکن است برای تشخیص افزایش LH نیاز به آزمایش چند روزه داشته باشید که این امری کاملا طبیعی است. اکثر کیت ها دارای پنج تا 10 نوار تست هستند. اگر از کیت تخمک گذاری دیجیتالی استفاده می کنید، آن قادر خواهد بود میزان هورمون فعلی‌تان را با سطوحی که در روزهای قبل داشته اید مقایسه کند. این امر می تواند تشخیص اینکه چه زمانی LH شما در حال افزایش است را آسان تر کند.

برای به دست آوردن دقیق ترین نتیجه به موارد زیر توجه داشته باشید:

تبلیغات
  • اطمینان حاصل کنید که ادرارتان به اندازه کافی غلیظ است. یک یا دو ساعت قبل از آزمایش از ادرار کردن خودداری کنید و سعی کنید مایعات زیادی ننوشید.
  • دستورالعمل روی بسته کیت را به دقت دنبال کنید. هر چه به دستورالعمل های سازنده بیشتر پایبند باشید، احتمال اینکه نتایج خوبی کسب کنید بیشتر خواهد بود.

هنگامی که آزمایش نشان دهنده این بود که سطح LH شما در حال افزایش است، آن روز رابطه جنسی را آغاز کنید. دو تا سه روز پس از آن نیز رابطه جنسی داشته باشید، زیرا تخمک گذاری می تواند در عرض 36 ساعت پس از افزایش سطح LH رخ دهد.

کیت های تخمک گذاری چقدر دقیق هستند؟

عمکلرد کیت های تخمک گذاری بسیار خوب است و می توانند به شما اطلاع دهند که چه زمانی بیشترین احتمال باروری را دارید. در واقع، مطالعات نشان می دهد که این کیت ها می توانند تخمک گذاری را در 97 درصد از مواقع تشخیص دهند، که این امر، آنها را به دقیق ترین گزینه تبدیل می کند.

کیت ها همچنین برای برخی از زنان از سایرین دقیق تر هستند. کیت های پیش بینی تخمک گذاری برای زنانی که سیکل قاعدگی منظم و نسبتاً قابل پیش بینی دارند، بهتر کار می کنند. و اما دقت این کیت ها در افراد زیر ممکن است کاهش یابد:

  • افرادی که پریودهای بسیار نامنظم دارند. چرخه های نامنظم می تواند تشخیص زمان شروع تخمک گذاری را دشوار کند.
  • به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا باشید. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، افزایش LH را چندین مرتبه در ماه تجربه می کنند و باید خاطرنشان کرد که تخمک گذاری با هر افزایشی رخ نمی دهد. بنابراین این موضوع می تواند نتایج آزمایش را غیر قابل اعتماد کند.
  • داروهای خاصی مصرف می کنید. داروهای باروری، هورمون ها (مانند قرص های ضد بارداری) و آنتی بیوتیک ها همگی می توانند کیت های تخمک گذاری را به اشتباه بیندازند.
5/5 - (1 امتیاز)

تبلیغات

منبع
whattoexpect

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا