گیاهان دارویی

گیاهان دارویی خنک کننده بدن + طرز تهیه آن

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به معرفی گیاهان دارویی خنک کننده بدن میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

هزاران سال است که از گیاهان برای کاهش دمای بدن و تب استفاده می‌شده است. گیاهان با روش‌های مختلفی اثرات مطلوب بر سیستم عصبی خودمختار که دمای بدن را کنترل می‌کند، می‌گذارند و باعث کاهش دمای بدن، افزایش تعریق و بازیابی سیستم متابولیسم بدن می‌شوند. در ماه‌های گرم تابستان، تلاش برای خنک نگه داشتن بدن ضروری است. گیاهان خنک کننده بدن روشی ارزان‌تر و سازگار با محیط زیست برای پایین آوردن دمای بدن هستند.

انواع گیاهان دارویی خنک کننده بدن

1. بیدمشک

یکی از شناخته شده ترین گیاهان برای کاهش دمای بدن بیدمشک است. این گیاه معمولاً به صورت چای یا عرق بیدمشک وجود دارد و به دلیل ویژگی سالیسین موجود در آن دمای بدن را کاهش می‌دهد. اختراع آسپرین به دلیل ماده سالیسین در بیدمشک بوده است، به دلیل اینکه آسپرین عوارض جانبی زیادی دارد، بسیاری از افراد چای بیدمشک را ترجیح می‌دهند. چای بیدمشک نه تنها دمای بدن را پایین می آورد بلکه دردهای بدن را نیز تسکین می‌دهد.

2. مریم گلی ( Salvia officinalis ) 

گیاه مریم گلی مصارف دارویی زیادی دارد که یکی از آنها پایین آوردن دمای بدن است. این ویژگی همراه با بوی معطرش عنصری محبوب در ترکیبات دئودورانت است. مریم گلی را در دستگاه بخور برای خوشبو کردن خانه استفاده می‌کنند و مصرف آن در تابستان بسیار مفید است.

طرز تهیه دمنوش مریم گلی:

  • 2 فنجان آب
  • 1 قاشق چایخوری مریم گلی خشک
  • 1 قاشق چایخوری چای ترش
  • یک پیمانه پودر زنجبیل خشک
  • عسل، شکر یا شیرین کننده‌های دیگر

چای ترش را در ظرفی بجوشانید پس از 8-10 دقیقه ظرف را از روی حرارت برداشته و مریم گلی و زنجبیل را اضافه کنید و به دلخواه شیرین کننده اضافه کنید. سپس اجازه دهید دمنوش خنک شود سپس در قالب‌های بستنی بریزید و فریز کنید سپس هر موقع خواستید سرو کنید.

3. نعنا از گیاهان دارویی خنک کننده بدن

استفاده از نعناع علاوه بر کاهش دردهای عضلانی، التهابات و معده درد؛ برای کاهش درجه حرارت بدن به ویژه در تب بالا مفید است. چای نعناع اثر خنک کنندگی قوی دارد و برای تابستان بسیار مفید است.

4. خیار

خیار میوه ای کاملاً مؤثر است و حاوی موادی است که باعث خنک شدن بدن می‌شود. این میوه دارای مقدار زیادی آب است و یک مرطوب کننده طبیعی و هیدراته است که چین و چروک ها را صاف و باعث جوانی پوست می‌شود. خیار به دلیل میزان بالای آب می‌تواند تا 20 درجه بدن را خنک کند.

طرز تهیه خنک کننده بدن با خیار:

  • یک فنجان ماست ساده به سبک یونانی
  • دو عدد خیار متوسط و خرد شده
  • یک قاشق غذاخوری برگ تازه گشنیز خرد شده
  • یک قاشق غذاخوری پیازچه خرد شده
  • مقداری پودر زیره
  • یک قاشق چای خوری نمک دریایی

همه مواد را به خوبی ترکیب کرده و سرو کنید تا از گرمای تابستان در امان بمانید.

5. بومادران از گیاهان دارویی خنک کننده بدن

بومادران (Achillea millefolium) به دلیل ارزش دارویی اش، مدت زمان طولانی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. بومادران برای افزایش گردش خون و از بین بردن تب در میدانهای جنگی کاربرد داشته است. گیاه بومادران حاوی سالیسین است و باعث تعریق می‌شود و می‌توان آن را در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی یافت نمود.

6. آلوئه ورا

داشتن یک برگ آلوئه ورا برای تسکین آفتاب سوختگی بسیار مفید است و در خنک سازی دمای هوا و از بین بردن فرمالدئید از هوا نیز مؤثر است.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
theherbalacademyvirily

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا