چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارها اهمیت دارد؟
![چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارها اهمیت دارد؟](https://mosbate1.ir/wp-content/uploads/2022/07/bf091dfd-33f3-4d37-9aac-80db2a08f907.jpg)
با گذشت یک دهه از ورود اینترنت، دیجیتال مارکتینگ به صحنه بازاریابی وارد شد و تحول عظیمی را در صحنه بازاریابی وارد کرد. کسبوکارهای آنلاین زیادی پا به عرصه گذاشتند که تا قبل از آن کسی آنها را نمیشناخت و کسبوکارهای سنتی برای نباختن بازار به شرکت های آنلاین، نیز شروع به تغییر کردند.
تا قبل از ورود دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی کاملا بصورت سنتی انجام میشد ولی با ورود بازاریابی آنلاین، بازاریابی سنتی دیگر جوابگو نبود زیرا مردم علاقه داشتند که تمامی وقت خود را در اینترنت بگذرانند و خریدهای خود را بصورت اینترنتی انجام دهند به همین علت امروزه برای کسبوکارها بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
دیجیتال مارکتینگ فرصت یکسانی برای رشد به همه کسبوکارهای کوچک و بزرگ داده است. در واقع روشهای مختلفی برای تعامل با مشتریان و همچنین هدف قراردادن مشتریان جدید به تمامی کسبوکارها داده است. در این مقاله به بررسی مفاهیم دیجیتال مارکتینگ، انواع روشهای آن و اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارها، می پردازیم.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی آنلاین نیز گفته میشود به تمام روشهای بازاریابی که از طریق اینترنت انجام میشود اشاره دارد. دیجیتال مارکتینگ به کسبوکارها این اجازه را میدهد که هویت برند خود را ایجاد کنند تا بتوانند از طریق بازاریابی آنلاین در صنعت خود تحول ایجاد کنند.
انواع دیجیتال مارکتینگ
در این مقاله خلاصه ای از رایجترین روشهای دیجیتال مارکتینگ که همه کسبوکارها با آن درگیر هستند را بیان میکنیم.
سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو)
فرآیند بهینه سازی وبسایت شما برای گرفتن رتبه بهتر در موتورهای جستجو، سئو (seo) گفته میشود. از طریق سئو هم میتوان به مشتریان یا خریداران بالقوه دسترسی پیدا کرد، هم ترافیک ارگانیک دریافتی وبسایت شما را افزایش داد. برای مشاهده کامل دلایل اهمیت سئو برای کسب و کار ها، می توانید این مقاله از وبسایت جام جم آنلاین را مطالعه نمایید.
تبلیغات کلیکی (ppc)
همانند سئو روشی است برای هدایت ترافیک به وبسایت شما ولی تفاوتی که تبلیغات کلیکی با سئو دارد این است که برای هدایت ترافیک به وبسایت خودتان باید به ناشر هزینهای را پرداخت کنید. رایجترین روش تبلیغات کلیکی، گوگل ادز (سرویس پولی سرچ گوگل) است. به این صورت که شما با پرداخت هزینهای به گوگل، مدتی در نتایج گوگل قرار میگیرید. به غیر از گوگل ادز در شبکههای اجتماعی همانند فیسبوک، توئیتر هم میتوان تبلیغات کلیکی انجام داد.
سوشال مدیا مارکتینگ (بازاریابی شبکههای اجتماعی)
سوشال مدیا مارکتینگ برند و محتوای شما را در کانالها و رسانههای اجتماعی تبلیغ میکند تا آگاهی از برند شما افزایش پیدا کرده، ترافیک را افزایش دهد و برای کسب و کار شما سرنخ (لید) ایجاد کند.
ایمیل مارکتینگ
کسبوکارهای زیادی از ایمیل مارکتینگ به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند. ایمیل مارکتینگ اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیفها و رویدادهایی که آن کسبوکار برگزار میکند، استفاده میشود. انواع ایمیلهایی که ممکن است در کمپین ایمیل مارکتینگ ارسال کنید عبارتند از:
- ایمیل خوش آمدگویی به کاربر
- خبرنامههای اشتراک وبلاگ
- ایمیلهای پیگیری به بازدیدکنندگان سایت که کالایی را از شما خریداری یا دانلود کردهاند.
- و…
موبایل مارکتینگ
موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایل روشی از دیجیتال مارکتینگ است که برای دستیابی به مخاطب هدف، بازاریابی از طریق موبایل انجام میشود. امروزه نسبت به دو دهه گذشته افراد بیشتری از تلفن همراه استفاده میکنند به همین خاطر با پیروی از استراتژی ساده میتوان شانس زیادی برای جذب مخاطب داشته باشید که از مهمترین روشهای موبایل مارکتینگ میتوان به sms مارکتینگ، خبرنامهها، ایمیلها و پستهای شبکههای اجتماعی اشاره کرد.
چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارها اهمیت دارد؟
دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکند تا حضور پر رنگ تر و قویتری داشته باشید. در ادامه 5 مورد از دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارها را بیان خواهیم کرد.
1. دسترسی به مشتریان بیشتر
امروزه با رشد سریع اینترنت و دسترسی بیشتر به آن، افراد بیشتر وقت خود را در اینترنت میگذرانند. سرچ کردن، بررسی شبکههای اجتماعی و خرید آنلاین به بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است. با توجه به اینکه بیشتر مشتریان شما آنلاین هستند اهمیت دیجیتال مارکتینگ را برجسته میکند.
اگر در سطح وب حضور نداشته باشید بخش عمدهای از مشتریان خود را از دست خواهید داد چون آنها در سطح وب به دنبال محصولات یا خدمات شما بودند که به دلیل عدم حضور شما، به سمت رقبای شما جذب خواهند شد.
2. رقبای شما در حال حاضر این کار را انجام میدهند
سوال مهمی که خیلی پرسیده میشود این است که چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟ جواب این است که تمامی شرکتها همچون رقبای شما در حال استفاده از آن هستند. به عنوان مثال آنها از سوشال مدیا برای معرفی محصولات یا خدمات خود به افراد بیشتری هستند، در حال انجام کار سئو بر روی سایت خود هستند و از طریق SMS مارکتینگ تخفیفی که برای محصولات یا خدمات خود در نظر گرفتهاند را به مشتریان یا افراد بیشتری که از محصولات نکردند اطلاع میدهند. اینها همه دلایلی است که شما باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید در غیر اینصورت بازار را به رقبای خود واگذار کردهاید.
3. رقابت با شرکتهای بزرگتر
اگر فکر میکنید که نمیتوانید با رقبای بزرگ در صنعت خودتان در حوزه دیجیتال مارکتینگ رقابت کنید سخت در اشتباهید. شرکتهای بزرگ هم عین شما همه این مسیرها را رفتهاند پس کار خود را از همین امروز شروع کنید چون شانس رقابت با آنها را دارید. میتوانید با استفاده بازاریابی محتوایی، سئو، شبکههای اجتماعی کار خودتان را شروع کنید.
4. هدف قرار دادن بهتر مخاطبان
توانایی هدف گیری بهتر مخاطبان یکی دیگر از دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارهاست. با بازاریابی دیجیتال میتوانید مخاطبان خود را دقیقتر نسبت به بازاریابی سنتی مورد هدف قرار دهید. با اطلاعات مهمی که از مخاطبان هدف خود دارید میتوانید از آن اطلاعات برای اجرا کردن کمپینهای دیجیتال مارکتینگ خود استفاده بکنید.
5. بهینه سازی کمپینها برای کسب نتایج بهتر
یکی دیگر از دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ ردیابی و نظارت بر کمپینهای دیجیتال مارکتینگ است. وقتی زمان و پول خود را بر روی کمپینهای دیجیتال مارکتینگ سرمایه گذاری میکنید، میخواهید بدانید که آیا مشتریان واقعی به سراغ شما آمدند؟ که با ردیابی و بهینه سازی کمپینهای خود میتوانید نتایج بهتری را کسب کنید.
برون سپاری خدمات دیجیتال مارکتینگ
حال که با تعریف دیجیتال مارکتینگ، انواع و دلایل اهمیت آن برای کسبوکارها آشنا شدهایم حال با این سوال مواجه میشویم که آیا کار دیجیتال مارکتینگ را خودتان انجام بدهید یا برون سپاری کنید؟ اگر امکان تشکیل یک دیجیتال مارکتینگ را دارید، یک تیم تشکیل داده و کار را شروع کنید؛ در غیر اینصورت برون سپاری کنید.
امروزه آژانسهای زیادی در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشغول فعالیت هستند همانند آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف، اما سوال اصلی این است که کدام شرکت بهتر است؟ با مراجعه به سایت این مجموعه ها و مشاهده نمونه کارها و بررسی قیمت و موارد دیگر میتوانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام شرکت را انتخاب کنید.
منابع:
https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-digital-marketing
https://www.webfx.com/blog/marketing/importance-of-digital-marketing/