موفقیت

مهارت های زندگی با کلینیک انتخاب

مهارت های زندگی با کلینیک انتخاب

همانطور که می دانید، انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و به تعامل با دیگران نیاز دارد؛ بنابراین برای مدیریت زندگی خود و برقراری ارتباطات سالم نیاز به دانستن و یادگیری مهارت های زندگی یکی از مهم تریم مسائل است.

همان گونه كه مي توان از نام آن فهميد، مهارت هاي زندگي روش ها و مهارت هاي اصلي و ضروري براي يك زندگي سالم و سازنده است. به عبارت ديگر مجموعه اي از توانايي هستند كه سبب سازگاري ما با محيط و شكل گيري رفتارهاي مثبت و مفيد مي شوند.

اين توانايي ها ما را قادر مي سازند كه نقش مناسب خود را در جامعه به خوبي ايفا كنيم و بدون آنكه به خود و يا ديگران لطمه بزنيم با خواسته ها و انتظارات و مسائل و مشكلات روزانه به ويژه در رابطه خود با ديگران به شكل موثري روبه رو شويم.

تعریف مهارت های زندگی

تعریف مهارت های زندگی

برای تعریف مهارت های زندگی تعاریف زیادی ارائه شده است.

تبلیغات

سازمان جهانی بهداشت مهارت های زندگی را این چنین تعریف می کند : ” توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بياید  ” .

تحقیقات نیز ثابت کرده اند که آموزش مهارت های زندگی به افراد تا حد بسیار زیادی از ابتلای آن ها به بیماری های روانی و مشکلات اجتماعی جلوگیری می کند . مهارت های زندگی توانایی های عملی بوده که برای موفقیت و احساس شادمانی در زندگی روزمره مورد نیاز افراد هستند .

اهداف آموزشی این مهارت ها از نیازهای زندگی روزمره گرفته می شود و بزرگسالان برای بهتر کردن زندگی فردی ، اجتماعی ، شغلی و … خود باید از این آموزش ها بهره ببرند .

اهمیت مهارت های زندگی

در حال حاضر به دلیل وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیاد موجود ، بسیاری از افراد توانایی رو به رو شدن با مشکلات را ندارند و در معرض بسیاری از آسیب های اخلاقی، اجتماعی و رفتاری قرار می گیرند .

یادگیری مهارت های زندگی باعث می شود افراد به طور موثر بتوانند با مشکلات مقابله کنند و این امر نشان دهنده اهمیت مهارت های زندگی است .
فقدان مهارت های زندگی در فرد باعث می شود در برابر ناملایمات زندگی به سادگی به رفتارهای مخرب و ناسازگارانه روی بیاورد .

در صورتی كه انواع مهارت های زندگی در جوانان بالا باشد ، آنان نسبت به سلامتی شان مسئوليت پذير می شوند، برای تصمیماتشان تصميمات مناسب می گیرند و به طور كلي سبک زندگي سالمی را در طول زندگی پیش می گیرند .

همچنین این اهمیت این مهارت ها در جلساتی مثل مشاوره قبل از ازدواج نیز به خوبی مشخص می شود. اکثر روانشناسان و زوج درمانگران با آموزش انواع مهارت های زندگی مثل ارتباط موثر، ایجاد تنش یا تعارضات بین زوجین را به حداقل می رسانند.

در ادامه این مقاله تهیه شده توسط کلینیک انتخاب، هرکدام از مهارت های زندگی را به صورت مختصر توضیح می دهیم.

انواع مهارت های زندگی

اهمیت مهارت های زندگی

● مهارت خودآگاهی

خودآگاهی، به شناخت فرد از استعداد ها ، توانایی ها و ویژگی های مثبت و منفی خود، گفته می شود. افرادی که خودآگاهی بالایی دارند، در آگاهی از نقاط ضعف خود و پذیرش آن ها، بسیار خوب عمل می کنند و در صدد بر طرف کردن آن ها بر می آیند.

هدف اصلی مهارت خودآگاهی این است که فرد با دید منطقی، تمام ویژگی های خود را در نظر گرفته و برای تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف خود اقدام کنند.

بهترین روش برای قوی کردن خودآگاهی آن است که یاد بگیریم از نقاط قوت، ویژگی های مثبت و توانایی های خود استفاده کرده و نقاط ضعف یا ویژگیهای منفی خود را بهبود داده و یا بپذیریم.

مهارت خودآگاهی به انسان کمک میکند تا بتواند احساسات خود را شناسایی کرده و آنها را کنترل کند. ناتوانی در کنترل احساسات میتواند به بزهکاری، اعتیاد، خشونت و بدرفتاری کودکان و نوجوانان بیانجامد.

به کمک مهارت خود آگاهی، فرد می تواند از نیازهای خود آگاه شده و از مسیرهای سالم به رفع نیازهای خود بپردازد. اهداف واقع بینانه ای برای زندگی خود تعیین کرده، به این ترتیب از دنبال کردن اهداف بسیار ایده آل، تخیلی وکمال گرایانه دوری میگزیند.

مهارت خودآگاهی و تسلط بر آن میتواند از ابتلای دانش آموزان به بیماری های روانی و آسیب های اجتماعی مانند: اعتیاد، بزهکاری، بی بند و باری و خشونت تاثیر بگذارد.

● مهارت همدلی

همدلی به معنی تلاش برای فهم موقعیت زندگی دیگران است و درک و پذیرش دیگران، یعنی همان افرادی که با ما تفاوت بسیار دارند.

همدلی، یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است و عده ای از افراد، اساساً از این مهارت بی بهره و از مزایای بی شمار فردی واجتماعی آن بی خبرند. هرگاه عضوی از اعضای جامعه، انتظار داشته باشد که دیگران او را با تمام ویژگی ها وخصلت ها بپذیرند، خودش هم باید توان فهم عقاید، باورها و احساس دیگران را داشته باشد.

● مهارت های ارتباطات اجتماعی و بین فردی

شاید بتوان گفت که ارتباط، یکی از قدیمی ترین و در عین حال عالی ترین دستاورد بشر بوده است.

ارتباط اساسا میان دو یا چند نفر اتفاق می افتد که به وسیله آن دانش، عقاید یا تجارب خود را در زمینه های مختلف، مثل تجارب گذشته، احتمالات آینده، موضوعات خاص را به یکدیگر منتقل می کنند.

ما زمانی می توانیم بگوییم ارتباط مؤثری برقرار کرده ایم که بتوانیم نظرات، عقاید، خواسته ها و نیازهای خود را به طور صحیح بیان کنیم و هنگام نیاز از دیگران درخواست کمک و راهنمایی کنیم.

● مهارت تفکر خلاق

سازمان جهانی بهداشت، تفکر را یک مهارت می داند که هم به حل مسأله و هم به تصمیم گیری های مناسب کمک می کند.

به تعریف یکی از محققان، خلاقیت عبارت است: از توانایی به وجود آوردن یک موضوع بدیع و نو به حدی که کاملاً بی نظیر باشد.

● مهارت تفکر نقادانه

در مهارت نقادانه یا انتقادی با بررسی افکار و عقاید خود و دیگران می توانیم به درک روشن تری از مسائل و واقعیت ها برسیم. در واقع واقعیت را از شایعه و دروغ میتوانیم تشخیص بدهیم و آن وقت میتوانیم تصمیمات بهتری بگیریم.

تفکر انتقادی یا نقادانه، توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب است. آموزش این مهارت، فردرا قادر می سازد تا در برخورد با ارزشها، فشار گروه و رسانه های گروهی مقاومت کند و از آسیبهای ناشی از آن در امان بماند.

● مهارت حل مسأله

زندگی را میتوان مواجهه پیاپی با مسائل و تلاش برای حل آن ها تعریف کرد. حل موفقیت آمیز مسائل زندگی به اعتماد به نفس بیشتر و آرامش خود منجر می شود. در حالی که حل ناقص یا گره های ناگشوده بهداشت روان شخص را به طور جدی تهدید خواهد کرد.

حل مسأله فرد را قادر می سازد به طور سازنده با مشکلات زندگی خود مواجه شود. مواجه سازنده با مشکلات، مهارت فوق العاده ارزشمندی است که آموزش آن برای نوجوانان کاملا لًازم و ضروری است.

حل مسأله، مستلزم چندین فعالیت است به طوری که ابتدا باید مسأله را با دقت و صحت تعریف کرد و سپس راه حل های متفاوت را در کنار هم قرار داد و در نهایت، راه حل مناسب را از میان راه حل های ممکن انتخاب و اجرا کرد.

● مهارت مدیریت استرس

استرس نوعی پاسخ فیزیواوژیک بدن در مقابل فشار های روانی است که تعادل روانی ما را برهم میزند.استرس منفی در صورتی که مهار نشود تاثیرات منفی و مخربی بر بدن دارد مثل بیماری های جسمانی(سردرد، تعریق شدید، افزایش ضربان قلب، ضعف، خستگی، گیجی، تحریک پذیری بالا و ….)، ضعف عای عاعطفی (افسردگی، اعتماد به نفس پایین، احساس گناه، نگرانی دائمی و مفرط، بیقرراری و…..) و رفتار های پرخطری مثل سومصرف الکل یا مواد مخدر.

کنترل و مدیریت استرس راه های گوناگونی دارد مثل:

  • داشتن برنامه خواب منظم
  • دوری از رقابت های منفی
  • محدود کردن معاشرت با کسانی که در افزایش استرس ما دخیل هستند
  • پذیرش واقع بینانه ی مشکلا و فرار نکردن از آن ها
  • ورزش کردن
  • داشتن تغذیه سالم و…

● مهارت جرات ورزی

جرات ورزی به این معنی است که توانایی برقراری ارتباط با اطمینان آنچه می خواهید یا نیاز دارید را داشته باشید و در عین حال به نیازهای دیگران نیز احترام بگذارید. جرات ورزی یک مهارت بین فردی است – رفتاری که می توانید از آن برای برقراری ارتباط موثر و تعامل با شخص دیگری استفاده کنید.

قاطعیت یک سبک ارتباطی است که مستقیم و در عین حال بدون تقابل است. قاطعیت حد وسط بین سبک پرخاشگر و سبک منفعل است.

● مهارت کنترل خشم

خشم نیز یکی از احساسات اولیه ی ماست که از بدو تولد با ما زاده می شود.قدم اول برای کنترل خشم، پذیرش این احساس به عنوان یکی از احساسات طبیعی است؛ اینگونه به راحتی می توانید کنترل آن را به دست بگیرید.

بعضی از خشم ها منشا خاص دارند مثل:

  • وجود مانع در رسیدن به هدف
  • وجود ضعف در مهارت های فردی در خود فرد
  • رفتارهای غیر منصفانه و تبعیض آمیز
  • رویارویی با محدودیت های شدید
  • بی توجهی به نیاز های فرد
  • تحمیل عقاید و….

کلینیک انتخاب، با روانشناسان و متخصصانی با تجربه در زمینه های اختلالات بالینی، مانند وسواس، افسردی، فوبیا و … ، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره زوج درمانی، مشاوره اختلالات شخصیت و …. به صورت انلاین و حضوری اماده کمک رسانی به شماست و از زمان شروع درمان تا بهبودی کامل در کنار شماست و شما را پشتیبانی می کند.

برای برقراری ارتباط می توانید به وبسایت کلینیک انتخاب مراجعه کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید:

09021999201

09021999202

5/5 - (1 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا