روانشناسی

کاربردی ترین نکات روان شناسی کادو دادن

ما در تیم تحریریه تصمیم گرفتیم امروز درباره ی روان شناسی کادو دادن صحبت کنیم تا یه جورایی شما را روز به روز به تخصص توی خرید کادو بیشتر نزدیک کنیم.

نکته های روان شناسی کادو دادن

در این مدت خیلی موضوع ها رو بررسی کردیم از کادو چی بخرم برای مناسبت های مختلفی مثل ولنتاین ، روز مادر ، سالگرد ازدواج ، چی بخرم کادو تولد و…..آداب بسته بندی کادو رو هم تا حدی که فرصت داشتیم براتون نوشتیم. حتی گفتیم چه جوری کادو بخرین که حرص رئیس هایی که هوای کارمنداشون رو ندارن رو هم دربیارین. اما این بار می خوایم به روان شناسی کادو دادن بپردازیم.

همه مون می دونیم که علم روان شناسی خیلی وسیعه و هرکجا که فکرش رو بکنین سرکش کشیده و یه نشونه ای ازش پیدا میشه. کادو دادن هم مثل خیلی چیزهای دیگه این موضوع رو همراه با خودش داره.ما در این مقاله از روانشناسان حرفه ای خواهش کردیم تا همراهمون باشن تا موضوع روان شناسی کادو دادن رو اصولی و حرفه ای دنبال کنیم.

کادو دادن و پیدا کردن جواب برای کادو چی بخرم فقط یه عمل ساده و گذرا نیست و پیامدهای خیلی عمیقی داره. ما با کادو دادن پیامی رو به طرف مقابلمون می دیم ، ایده کادو یی که انتخاب می کنیم و نحوه اهدای اون چیزهای زیادی در مورد ما، روابط ما و ساختارهای اجتماعی پیچیده در جامعه ما می گه. در پشت این داستان هدیه جریان های اجتماعی، روانی و عاطفی زیادی پنهان شده .

نکات مهم در اداب هدیه دادن

بهتره قبل از هدیه دادن، نکات زیر رو رعایت کنید.

توجه به میزان صمیمیت و شکل رابطه

این که موقع خریدن هدیه توجه کنید که رابطه و میزان صمیمیتتون با طرف مقابل به چه صورت هست یکی از اداب پر اهمیت هدیه دادن محسوب میشه. مثلا شما هیچ وقت نمی تونین هدیه ای که برای دوست صمیمی خودتون تهیه می کنید رو برای مدیر محل کارتون هم بخرید. شما با دوست صمیمی تون شوخی ها و اوقاتی دارید که خیلی بعیده همون ارتباط رو با مدیرتون رو هم داشته باشید. یا خیلی بعیده که به این فکر کنید که برای مدیر یا رئیسم کادو ولنتاین چی بخرم پس اینجا چیزی که اهمیت پیدا می کنه حفظ حریم های روابط و توجه به اون هاست. البته برعکس این موضوع هم می تونه صادق باشه. تصور کنین که شما با کسی آشنا و وارد رابطه شدید و تلاش بر محکم تر کردن رابطه و ایجاد صمیمیت و نزدیکی بیشتری دارید ، اینجاست که خرید یه هدیه اشتباه پیغام نادرستی رو به طرف مقابلتون می رسونه و می تونه رابطه تون رو خدشه دار کنه. کادویاب با توجه به این مورد ، هنگامی که شما قصد پیدا کردن هدیه رو دارید بخشی رو به مشخص کردن نسبت شخص هدیه گیرنده برای شما اختصاص داده تا شما با رعایت این مورد از اداب بتونین به راحتی هدیه مناسبی رو انتخاب کنین.

توجه به سن و جنسیت

اینجا می رسیم به بخش جنجالی و پر حرف و حدیثه سن ! واقعیت اینه که سن شناسنامه ای افراد با سن احساسی و درونی اون ها می تونه خیلی متفاوت باشه. یعنی این که شما پیش میاد فردی رو بشناسید که توی دهه 5 ام یا 6 ام زندگیش باشه ولی تفریحات و علایقش به نسل های بعد از خودش بیشتر شبیه باشه و حتی بالعکس. پس تو این شرایط چیزی که بیشتر از همه موقع انتخاب هدیه اهمیت پیدا می کنه شناخت کافی ما از طرف مقابل هست. البته که در کنارش فاکتور سن رو هم تا حد معقولی لحاظ می کنیم. شما هیچ وقت هدیه ای رو که به یه دختر بچه 3 ساله میدید برای یه فرد 60 ساله انتخاب نمی کنین. مورد بعدی جنسیت افراد هست. اینجا لازمه که اشاره کنیم کادویاب شدیدا با جنسیتی کردن هدیه برای افراد مخالفه اما در مواردی خاص پیش میاد به این قسمت قضیه هم توجه کنیم. شما تو سایت می تونین با مشخص کردن سن و جنسیت به چیزی که می خواید بیشتر نزدیک بشید.

مشخص کردن هدف هدیه دادن

خیلی واضحه که ما همیشه هدفی برای هدیه دادن به کسی داریم. حتی ممکنه هدفمون خیلی کوچیک باشه ولی قطعا هرچی که باشه ارزشمنده. شما قبل از این که از خودتون بپرسید کادو چی بخرم برای خودتون مشخص کنین هدف چیه ؟ برای یه مناسب خاص مثل تولده ، یا صرفا برای خوشحال کردن و ابراز عشق و علاقه ست. گاهی حتی هدیه خریدن می تونه برای دلجویی و عذرخواهی کردن باشه. وقتی هدف مشخص باشه انتخاب هدیه مناسب هم قطعا راحت تر میشه. یادمون نره که بیشتر مواقع ارزش معنوی هدیه خیلی بیشتر از ارزش مادی اون می تونه باشه پس مهم نیست که شما دارید مثلا کادو تولد مردانه ارزان می خرید یا هرچی . تیم ما با آگاهی از این مورد هم در جهت کمک به شما قبل از انتخاب هدیه از شما خواهش می کنه که هدف و مناسبت مورد نظر خودتون رو مشخص و انتخاب کنید تا هدیه های پیشنهادی هیجان انگیزی رو برای شما به نمایش بگذاره.

حالا بر میگریدم به ادامه مقاله، یعنی روانشناسی هدیه دادن.

تاریخچه کادو دادن

اگر بخوایم خیلی دقیق به تاریخچه ی کادو دادن اشاره کنیم شاید باورتون نشه که می تونیم این تاریخچه رو به شروع تمدن بشر برگردونیم . خیلی جالبه که بدونین غارنشین ها هم برای قدردانی یا حتی ایجاد ارتباط اجتماعی بیشتر به همدیگه کادو می دادن و خب قطعا که مدل کادوهایی که بهم می دادن مثل امروز نبوده و تفاوت های زیادی داشته . فکر می کنین چی کار می کردن ؟ اگر صخره ای وجود داشت که شکل عجیب غریب و خاصی داشت اونو به عنوان ایده کادو انتخاب می کردن و هدیه می دادن یا مثلا دندون های حیوانات رو کادو می دادن .

کاربردی ترین نکات روان شناسی کادو دادن

کادو دادن برای زندگی پس از مرگ

احتمالا این عنوان شما رو شگفت زده کرده باشه . الان براتون توضیح میدیم داستان کادو چی بخرم اینجا از چه قراره.

توی تاریخ مصر باستان اینجوری بوده که وقتی کسی فوت می شده تنها دفن نمی شده . یعنی چی ؟ بازمانده ها میومدن یه سری هدیه رو که فکر می کردن برای زندگی بعد از مرگش به کارش میاد رو باهاش دفن می کردن. گفتیم بازمانده ها ، باید توضیح بدیم که این کار وظیفه ی پسر بزرگتر خانواده بوده و حتما باید موقع دفن کردن پدر مادرش به ماجرا نظارت می کرده و مطمئن می شده که همه چیزای مورد نیاز شخص فوت شده رو کنارش گذاشته باشن. حالا این وسیله ها چی بودن ؟ خیلی ساده ، یه سری چیزا مثل کاسه و بشقاب و شونه و… البته همون طوری که همیشه داستان برای قشرهای ثروتمند تر متفاوت بوده ، برای اون ها وسایلی مثل جواهرات و چیزهای قیمتی رو انتخاب می کردن و هدیه می دادن .

کاربردی ترین نکات روان شناسی کادو دادن

کادو دادن در یونان باستان

یکی از جوامعی که خیلی خیلی به کادو دادن رو روان شناسی کادو دادن اهمیت می دادن یونان باستان بوده . تخصصشون این بوده که برای ابراز احساساتشون و یا ایجاد روحیه متقابل یا مهمان نوازی که خیلی براشون اهمیت داشته کادو بدن.

یه یونان باستانه و خداهای معروفش ! فرهنگشون اون زمان اینطور بود که همه خانواده ها باید از مسافرا که باور داشتن ممکنه این مسافرها خدایانشون در لباس مدل باشن استقبال و پذیرایی می کردن و بهشون هدیه می دادن که نشونه ای از احترام و ارادتشون به خدایان بوده.

کاربردی ترین نکات روان شناسی کادو دادن

سنت های هدیه قرون وسطی

توی دوران قرون وسطی هم که همه مون می دونیم کلیساها و پادشاه ها چه قدر مهم بودن و باید از طرف مردم توجه ویژه ای بهشون می شده . این توجه و احترام رو مردم با پیشکش کردن هر چی که در توانشون بود نشون میدادن. خوبه بدونین که داستان جهیزیه دادن به دختر موقع عروسی هم از این زمان میاد. این جهیزیه که می تونست شامل زمین ، پول ، وسایل زندگی و … باشه هدیه پدر عروس به داماد محسوب می شده که می دونیم تو فرهنگ ما هم هنوز این داستان ادامه داره و خیلی از قومیت ها این کارو می کنن.

چرا کادو می خریم ؟

حالا که متوجه شدیم کادو دادن چه قدمت بلند بالایی داره ما میخوایم براتون بررسی کنیم و به چند تا عللی که ما کادو می دیم و به ایده کادو فکر می کنیم رو براتون بگه و با روان شناسی کادو دادن بیشتر آشنا بشین:

برای ایجاد و تقویت روابط

هدیه دادن به کسی که دوستش داریم به ما این فرصت رو میده تا احساساتمون رو بهش ابراز کنیم. در واقع، بعضی از جامعه شناسان فکر می کنند که ما فقط به افرادی کادو می دهیم که دوست داریم با اونا رابطه داشته باشیم. مارسل ماوس جامعه شناس فرانسوی تو کتاب خودش به اسم هدیه استدلال می کنه که هدیه ندادن یا رد کردن اون اساساً رد رابطه به حساب میاد.

راهی برای نشان دادن عشق و فداکاری

کادو یه جورایی نماد عشق و فداکاری بین دو تا شریک هستش که با نظریه «تعامل گرایی نمادین» که میگه افراد از طریق استفاده از نمادها ارتباط برقرار می‌کنن ، مصادف می‌شه.

ارتباط نمادین

دیدین یه وقتایی یه کادو بهتون میدن و چه قدر شما ذوق زده می شید و سراسر وجودتون پر از عشق میشه ؟ از طرف دیگه هم پیش اومده که کسی که دوسش دارین بهتون یه کادویی بده که به شدت بخوره تو ذوقتون و حالتون گرفته بشه ؟ فکر می کنین علتش چیه ؟ چه قدر خود اون کادویی که دریافت کردین مهمه ؟ واقعیت اینه که این حسی که به شما دست میده به خاطر اون پیامیه که شما انتظار دارین دریافت کنین و نه چیز دیگه ای.

برای کمک به دیگران

یه سری از ایده کادو ها هم هستن که به نظر یه طرفه می رسن. یعنی شما کادو رو با این علم می خری که بازگشت متقابلی در کار نیست. مثلا خرید کادو برای پسر یا دختر بچه . این هدایا به روش های دیگه ای متقابل هستند. عشق و قدردانی دو تا از بزرگترین محرک ها برای هدیه دادن نوع دوستانه هستند.

هدیه دادن برای کمک به دیگران مثل پول یا داوطلب شدن برای یه موسسه خیریه هم توی همین دسته ست. چندین نظریه هست که تلاش می کنه توضیح بده که چرا آدما همچین کادوهای بی بازگشتی رو میدن ؟ یکی از این نظریه ها معتقده که که مدار لذت مصرف کننده دوپامین در مغز با اهدای خیریه فعال می شه. ما کادو رو تقویم می کنیم، چون بهمون احساس خوبی می ده. به همین قشنگی !

انتخاب کادو مناسب

انتخاب ایده کادو گاهی اوقات یک چالش غیر ممکن به نظر می رسه. فقط ما نیستیم که اینقدر تخصصی به موضوع کادو دادن نگاه می کنه ببینین موضوع چه قدر جدیه که توی دانشگاه کالیفرنیا یه سری تحقیقات انجام شد و انگیزه ها و نماد های پشت کادوهایی که آدما به همدیگه هدیه میدن رو بررسی کرد و به ۴ تا حالت اصلی توی کادو ها رسید:

  • هدایایی که نمادی از خود و هدیه دهنده هستند
  • هدایایی که نمادی از شناخت هدیه دهنده از گیرنده هستند
  • هدایایی که نمادین مناسبت هستند
  • هدایایی که گویا هستند و دارای مجموعه ای از معانی مهم هستند

در مقاله انگیزه‌ها و نمادگرایی در رفتار هدیه دادن، مری فینلی ولفین بارگر می گه که هدایای مورد علاقه بیشتر آدما توی دسته دوم قرار می‌گیره و هدایایی هستند که گیرنده می‌خواد اما به هر علتی خودش نمی خره. کمترین هدایای مورد علاقه هم دسته اول رو شامل می شن. با این حال، ولفین بارگر اضافه می کنه که اکثر کادو ها در واقع یه توازنی بین اون چیزی که دریافت‌کننده می‌خواد و اون چیزی که هدیه ‌دهنده دوست داره گیرنده داشته باشد، هست. ساده ست ، دوباره جمله قبل رو بخونین متوجه می شین.

این هم از داستان روان شناسی کادو دادن. ممکنه به نظر پیچیده بیاد اما به هیچ عنوان سخت نیست. کادویاب هم تمام هدایای پیشنهادی رو با استفاده از این علم انتخاب کرده که شما با کادویابی خیلی راحت می تونین بهش برسین.

اگر این مقاله کمکتون نکرد، چطوره از هوش مصنوعی کادویاب استفاده کنید تا هدیه مناسب رو پیدا کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا