دکوراسیون و چیدمان

86 ایده برای تزیین سفره هفت سین 1403

هفت‌سین مجموعه‌ای از هفت چیزِ نمادین است که نام آنها با حرف «سین» شروع می‌شود و به‌طور سنتی در نوروز، سال نو ایرانی، گسترانده می‌شود. هفت‌سین از مشهورترین مراسم نوروز است که روی زمین، میز یا خوان گذاشته می‌شود و معمولاً اعضای خانواده در زمان گردش سال، در کنار آن می‌نشینند. این سفره از گردهم آوردن و انتخابِ هفت چیز از موارد مقابل است: سیب، سنجد، سماق، سیر، سرکه، سبزه (دانه‌های گندم و امثال آن که قبلاً در بشقابی کاشته و سبز کرده‌اند)، سکه، سمنو و سنبل. بر حسب عادت، چیزهای دیگری نیز برای تکمیلِ مفاهیم روحانی و نمادین سین‌ها بر این سفره قرار می‌گیرند؛ از جمله آینه، کتاب، شمعدان، تخم مرغ رنگی، ماهی قرمز، گل، شیرینی و نظایر آن که بنا به عرف و سنت و اعتقاد مردمان مختلف است، بر سفره هفت‌سین جای می‌گیرند. سفرهٔ هفت‌سین معمولاً تا پایانِ نوروز در خانه‌ها می‌ماند، و برخی در روز سیزدهمِ نوروز، سبزه را به آب می‌سپارند.

به شکل تاریخی، هر چیزی در این سفره می‌تواند نمادی از آرزوهای سال نو باشد؛ آرزوهایی همچون سلامتی، باروری، بردباری، برکت، پیروزی، خردورزی و مواردی دیگر. انداختن سفره‌ای ویژه برای نوروز، در گذشته در بخش‌هایی از ایران‌زمین، و امروزه در ایران و برخی از کشورهای اطرافِ آن گرامی داشته می‌شود. سفره هفت‌سین ویژه نوروز نیست و گروهی این سفره یا مانندش را برای جشن زناشویی یا شب چله آماده می‌کنند.

اجزای اصلی هفت سین:

  • سبزه
  • سیر
  • سیب
  • سمنو
  • سنجد

دیگر اجزا سفره هفت سین

در کنار هفت سین، اجزای دیگری نیز قرار می‌گیرند که معمولاً به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، فراوانی، ثروت (مانند سکه) و مانند آن‌ها یاد می‌شود. این اجزاء ممکن است برای زینت یا کامل کردن مجموعه باشند. از جملهٔ این اجزاء می‌توان از آینه، کتاب (قرآن، کتاب مقدس یا مجموعهٔ اشعار از قبیل دیوان حافظ و شاهنامهٔ فردوسی)، شمعدان (در بعضی سنت‌ها تعداد شمع‌ها به تعداد فرزندان خانواده است)، تخم مرغ رنگی، گل، شیرینی، آجیل، نان سنگک، گلاب، تنگ یا کاسهٔ آب (معمولاً حاوی برگ یا ماهی یا انار یا ترنج یا سایر مرکبات)، بیدمشک، بادبزن و سبزی خوردن نام برد.

آینه و کتاب در کنار آن هم از اجزائی است که در بسیاری از سفره‌های هفت سینی چیده می‌شود. برخی بر این باورند که سکه که نماد «دارایی» و آب که نماد «پاکی و روشنایی» است، بهتر است در کنار هم قرار گیرند و سکه را درون ظرفی از آب سر سفره می‌گذارند. یا به امید ازدیاد ثروت، سکه را بر آینه می‌گذارند.

برخی از این اجزا به شرح زیر است:

  • قرآن
  • آینه دوری از بدی‌ها
  • ماهی قرمز

ماهی قرمز نماد سال نوی چینی است و احتمالاً در کمتر از ۱ سده پیش در کنار سفره هفت سین پارسی جای گرفته. البته این ماهی در ایران نیز در حوضچه‌های دریای خزر، دریاچه ارومیه، دریاچه هامون و رودخانه کارون یافت می‌شده‌است و ایرانی‌ها بیش از ۲۵۰۰ سال با ماهی قرمز آشنایی داشته‌اند. شاهد این موضوع، تندیسک زرین ماهی قرمز مربوط به دوران هخامنشی است که یکی از اشیای گنجینه آمودریا است که از محوطه باستانی تخت قباد به دست آمده‌است. از سوی دیگر، تندیسک نقره‌ای به سبک تمدن ایلامی در حدود سال‌های ۶۰۰ تا ۹۰۰ پیش از میلاد نیز وجود دارد که نشان می‌دهد ایلامی‌های ساکن فلات ایران با ماهی قرمز آشنایی داشته‌اند.

  • گندم
  • نان سنگک
  • تخم مرغ رنگ شده
  • شمع
  • جامی پر از آب با چند قطره گلاب

86 ایده برای تزیین سفره هفت سین 1403

در ادامه این مطلب 86 ایده برای تزیین سفره هفت سین برای شما آماده کرده ایم. امیدواریم که از این ایده ها الهام بگیرید و سفره عیدتان را به بهترین وجه بچینید. پیشاپیش سالی پر از عشق و سلامتی برای شما آرزومندیم.

چگونه سفره هفت سین زیبا درست کنیم چگونه سفره هفت سین بچینیم چگونه سفره هفت سین تزیین کنیم سفره هفت سین مدرن سفره هفت سین 1403 سفره هفت سین ساده ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سینایده برای تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سیندکوراسیون سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین تزیینات سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین ایده تزیین سفره هفت سین

4.4/5 - (7 امتیاز)
منبع
wikipediaمنابع تصاویر: pinterest.com | Google Image

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا