بهداشت زنان

برای رشد و افزایش سایز فولیکول چی بخوریم؟

برای رشد فولیکول چی بخوریم؟

آیا تا به حال درمورد فولیکول‌های تخمدان شنیده‌اید، فولیکول‌ها یکی از ذاتی‌ترین قسمت‌های سیستم تولیدمثل زنان است و معمولاً پزشک زنان برای تعیین احتمال بارداری یا درمان‌های باروری مانند IVF، تعداد و سلامت آنها را ارزیابی می‌کند. فولیکول‌ها و باروری به طور جدایی ناپذیری با یکدیگر ارتباط دارند، بنابراین دانستن اینکه برای افزایش سایز فولیکول‌ها چه باید خورد و مواد غذایی مناسب با آنها چیست، بسیار مفید است.

فولیکول چیست؟

فولیکول‌ها کیسه‌های کوچکی از مایعات هستند که در لایه خارجی تخمدان قرار دارند و حاوی تخمک‌های نابالغ (تخمک) می‌باشند. زمانی که فولیکول‌ها به اندازه مناسب رشد کردند، پاره شده و تخمک بالغ (آماده لقاح) آزاد می‌شود.

این فرآیند علمی در تخمک گذاری به طور کلی به صورت عادت ماهانه برای اکثر زنان در دوران بلوغ تا یائسگی رخ می‌دهد. رشد و نمو فولیکول‌ها در حین درمان‌های باروری نیز به دقت کنترل شده و رشد آنها در طول دوره بررسی می‌شود.

مواد غذایی مناسب برای افزایش سایز و رشد فولیکول

برای اکثر زنان، قدرت باروری در طی 20 و اوایل 30 سالگی به اوج خود می‌رسد. پس از آن، با تولید تخمک کمتر و هورمون‌های تولید مثل کمتر، تخمدان به تدریج رو به زوال می‌رود. در طی بارورترین سالهای زن، برخی از غذاها با تأمین مواد مغذی مفید برای تقویت توانایی بارداری در زن، به حفظ قدرت باروری آن کمک می‌کند.

1. غذاهای باروری و قاعدگی

بارداری و رخ دادن منظم دوره قاعدگی منوط به مصرف مواد غذایی است که باعث افزایش فولیکول‌ها شود غذاهای باروری غنی از آهن و پروتئین مانند سبزیجات و گوشت ضروری است.

مقاله پیشنهادی:  برای کاهش هورمون مردانه در زنان چه باید کرد؟

2. غذاهای رشد فولیکول‌ها

مرحله فولیکولی چرخه قاعدگی مرحله مهمی است در طی این مرحله، هورمون‌های لوتئین کننده و محرک فولیکول از طریق جریان خون به تخمدان می‌رسند. مواد غذایی مناسب برای توسعه فولیکول در این مرحله شامل تخم مرغ، آجیل، دانه‌ها، ماهی و سبزیجات سبز می‌باشد.

3. غذاهای تخمک گذاری و باروری

اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 در زمان تخمک گذاری حیاتی هستند بنابراین با خوردن غلات کامل، ماهی (یا مصرف مکمل‌های روغن ماهی)، حبوبات و تخم مرغ، باروری در طی تخمک گذاری به منظور توسعه فولیکول‌ها تسهیل می‌شود.

4. غذاهای مرحله لوتئال و باروری

مرحله لوتئال پس از تخمک گذاری یا پیش از قاعدگی شروع می‌شود، بهترین غذاهای نگهدارنده باروری برای خوردن در مرحله لوتئال، سبزیجات، هویج و سیب زمینی شیرین هستند. این غذاها به تنظیم هورمون‌ها و تشویق رشد سلولها کمک می‌کنند. آناناس یکی دیگر از غذاهای عالی برای افزایش باروری در مرحله لوتئال است.

5. لبنیات برای رشد و افزایش سایز فولیکول

لبنیات انتخاب مناسبی برای باروری است. لبنیات سرشار از چربی اشباع است که به ویژه برای باروری بسیار مفید است.

6. گوجه فرنگی پخته شده

گوجه فرنگی دارای مقدار زیادی ماده مغذی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند به تقویت قدرت باروری و فولیکول‌ها کمک کند.

7. لوبیا و عدس افزایش دهنده سایز فولیکول

حبوبات مختلف مانند نخود، لوبیا، عدس زرد، عدس قرمز، عدس سیاه منبع عالی فیبر و فولات هستند که برای حفظ تعادل هورمونی باروری بسیار مهم هستند و احتمال ناباروری ناشی از تخمک گذاری بیش از 50٪ کاهش می‌دهد.

مقاله پیشنهادی:  علت درد سینه

8. انار برای رشد فولیکول

انار از مدت‌ها پیش با افزایش احتمال باروری و زایمان همراه بوده است. اما توجه داشته باشید در خوردن آن نباید افراط کرد.

9. زرده تخم مرغ افزایش دهنده سایز فولیکول

زرده تخم مرغ‌های مرغ پرورش یافته همچنین بسیار غنی از اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA تقویت کننده باروری است. زرده تخم مرغ منبع ارزان پروتئین بدون چربی برای رشد و تقویت فولیکول‌ها است علاوه بر این خطر برخی نقایص مادرزادی را کاهش می‌دهد.

10. آناناس برای رشد و افزایش سایز فولیکول

آناناس منبع بسیار خوبی از ویتامین C است، همانطور که می دانید سطح پایین ویتامین C با سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در ارتباط است. آناناس اثر ضد التهابی و ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون) دارد و موانع باروری که منجر به سرکوب تخمک گذاری می‌شود را رفع می‌کند.

11. ماهی قزل آلا برای افزایش سایز فولیکول

ماهی قزل آلا به خوبی ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب ضروری و امگا 3 است که افزایش دهنده باروری است. همچنین منبع بسیار خوبی از سلنیوم و ویتامین D است که باروری و رشد فولیکول‌ها در زنان را تقویت می‌کند.

12. دارچین برای رشد فولیکول

مصرف مکمل‌های دارچین به شروع چرخه قاعدگی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، که علت شایع ناباروری زنان است کمک می‌کند. چرخه‌های منظم تخمک گذاری بیشتر به معنای فرصت‌های بیشتری برای باردار شدن است. دارچین را روی ماست، چای یا قهوه خود بپاشید و میل کنید. همچنین این ادویه را می‌توان به صورت مکمل نیز مصرف کرد.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
vierafertilityivi-fertilityverywellfamily

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا