تغذیه

خواص انجیر برای کلیه، رشد مو، لاغری، دیابت، قلب، سرطان و کم خونی

میوه انجیر یک میوه بهشتی است و خواص انجیر از گذشته تا به امروز همواره زبانزد همگان بوده است. می‌توان انجیر را هم به‌صورت خشک شده و هم تازه مصرف کرد که البته هر دو مفید و مغذی بوده و تغییری در خواص انجیر ایجاد نمی‌شود. به دلیل خواص بیشمار انجیر، هم در طب سنتی و هم در طب مدرن تأکید زیادی بر مصرف آن شده است. البته فراموش نشود که زیاده‌روی در خوردن میوه انجیر باعث بروز مشکلاتی می‌شود و به قول قدیمی‌ها باید از قاعده “کم بخور اما همیشه بخور” پیروی کرد که بتوانید همواره از خواص بیشمار این میوه خوشمزه و باارزش استفاده کنید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و با خواص بی‌نظیر این میوه آشنا شوید.

میوه انجیر سرشار از مواد مغذی ضروری مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، قندهای طبیعی و فیبر محلول است همچنین در انجیر خشک شده مواد معدنی و نیز ویتامین‌های زیادی وجود دارد. بنابراین آشنایی با خاصیت‌های انجیر و همچنین مصرف صحیح آن به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل از تمام مواد مغذی موجود در انجیر بهره‌مند شوید و حتی با بسیاری از بیماری‌های خود خداحافظی کنید.

خواص انجیر و تأثیر آن بر سلامت بدن

1.تأثیر انجیر بر سلامت قلب:

کاهش کلسترول

پکتین موجود در انجیر که نوعی فیبر محلول است، پس از وارد شدن به دستگاه گوارش، به سمت روده بزرگ حرکت می‌کند و در طول مسیر خود تمامی توده‌های اضافی کلسترول را به همراه خود به انتهای روده بزرگ برده و در نهایت سبب دفع کلسترول اضافی از بدن می‌شود. بیش‌ترین میزان فیبر، در انجیر وجود دارد به همین علت می‌تواند ملین خوبی باشد و اجابت مزاج را بهبود بخشد. لازم به ذکر است که فیبر موجود در انجیر از مبتلا شدن به بسیاری از سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان روده‌ی بزرگ پیشگیری می‌کند.

جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری کرونر قلب

به علت وجود چند نوع اسید چرب نظیر فنول، امگا 3 و امگا 6 در انجیر خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب تا حد زیادی کاهش می‌یابد. همچنین برگ‌های انجیر  در مهار کردن تری گلیسرید خون نقش مؤثری دارند.

پیشگیری از ابتلا به فشارخون

کاهش پتاسیم و افزایش سدیم منجر به فشارخون می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مصرف خوراکی‌هایی که حاوی پتاسیم هستند به حداقل برسد و با مصرف بیش‌ازحد نمک، سدیم زیادی وارد بدن شود. کمبود پتاسیم خون را می‌توان با مصرف انجیر جبران کرد زیرا این میوه سرشار از پتاسیم است.

2. انجیر مؤثر در کاهش وزن

مصرف انجیر به افراد چاق بسیار توصیه شده است و دلیل آن نیز وجود فیبر موجود در انجیر است چراکه فیبر باعث کاهش وزن می‌شود. اما نکته جالبی که درباره انجیر وجود دارد این است که از انجیر می‌توان برای افزایش وزن نیز استفاده کرد زیرا در این میوه دارای کالری است، اگر می‌خواهید به وزن خود اضافه کنید انجیر را به همراه شیر مصرف کنید.

3. انجیر قاتل سرطان

برگ انجیر در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی مؤثر است. انجیر دارای آنتی‌اکسیدان است، رادیکال‌های آزاد و مواد سرطان‌زای دیگر توسط آنتی‌اکسیدان‌ها از بین می‌روند به همین دلیل انجیر در پیشگیری از ابتلا به سرطان به‌خصوص سرطان روده بزرگ بسیار مؤثر است.

4. جلوگیری از ابتلا به دژنراسیون ماکولا با مصرف انجیر

گفته می‌شود اگر در روز، 3 عدد انجیر و یا بیش‌تر مصرف شود سبب کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا می‌شود.

5. انجیر خواص ضد دیابتی دارد

انجیر سرشار از پتاسیم است و پتاسیم قندهایی را که پس از وعده‌های غذایی جذب می‌شوند را تنظیم می‌کند همچنین برگ انجیر نیز در کاهش مقدار انسولین موردنیاز بیماران دیابتی بسیار مؤثر است.

6. تقویت استخوان یکی از خواص انجیر

میوه انجیر غنی از کلسیم است و حتماً می‌دانید که وجود کلسیم برای داشتن استخوان‌های محکم، جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان بسیار ضروری است درنتیجه با مصرف انجیر می‌توانید استخوان‌های قوی‌تری داشته باشید.
ازجمله مواد مغذی دیگری که در انجیر وجود دارد فسفر است. فسفر سبب تشکیل استخوان‌ها می‌شود و در صورت ضعف استخوان‌ها، باعث رشد و تقویت آن‌ها می‌شود.

7. جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه در یائسگی

فیبر زیادی که در انجیر وجود دارد عاملی برای محافظت از بدن در برابر ابتلا به سرطان سینه است. در زمان یائسگی زنان، تعادل هورمون‌ها به هم می‌ریزد و این امر سبب ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن می‌شود و توانایی آنتی‌اکسیدان‌ها را در مبارزه با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن کاهش می‌دهد. همانطور که در فوق به این موضوع اشاره شد رادیکال‌های آزاد بیشترین تأثیر را در ابتلا به سرطان دارند. پس با مصرف انجیر که سرشار از فیبر است، خط دفاعی بدن شما علیه سرطان تقویت می‌شود.

8. انجیر باعث تسکین برونشیت می‌شود

دم‌نوش برگ انجیر تجویز خوبی برای تسکین بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت است زیرا شما می‌توانید با دم کردن برگ انجیر از مواد شیمیایی طبیعی که در آن وجود دارد استفاده کنید. علاوه بر تسکین بیماری‌های تنفسی حتی می‌توان از برگ انجیر برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آسم استفاده کرد و علائم مربوط به آسم را در بیماران مبتلابه این بیماری کاهش داد.

9. جلوگیری از تباهی لکه زرد چشم با خوردن انجیر

تباهی لکه زرد چشم یک بیماری رایج در سالخوردگی است. افراد سالخورده گاهی به دلیل ابتلا به این بیماری بینایی خود را از دست می‌دهند اما با مصرف انجیر می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

10. پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه

تحقیقات نشان داده است مصرف روزانه انجیر در دفع سنگ کلیه بسیار مؤثر است. اگر می‌خواهید از شر سنگ کلیه خود خلاص شوید تنها کافی است 6 عدد انجیر را در یک فنجان آب جوشانده و سپس مصرف کنید. علاوه بر دفع سنگ کلیه، انجیر سبب پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه نیز می‌شود.

11. درمان کم‌خونی یکی از خواص انجیر

کمبود آهن سبب ابتلا به بیماری کم‌خونی می‌شود اما درمان این بیماری نیز توسط انجیر امکان‌پذیر است چراکه آهن موجود در انجیر سبب شده است برای درمان کم‌خونی خود، به مکمل‌های دیگری نیاز نداشته باشید.

12. درمان آبله‌مرغان با انجیر

اگر با آبله‌مرغان دست‌وپنجه نرم می‌کنید دیگر جای هیچ نگرانی نیست چراکه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد با مصرف انجیر می‌توان آبله‌مرغان را در همان مراحل اولیه درمان کرد.

13. برطرف کردن زخم‌ها و عفونت‌های پوستی

اگر دچار بیماری‌های پوستی مانند التهاب، کورک، دمل شده‌اید می‌توانید با استفاده از انجیر پخته آن را درمان کنید همچنین می‌توانید از انجیر برای رفع جوش صورت و عرق سوختگی نیز استفاده کنید.

14. حذف استروژن‌های مضر بدن با انجیر

در حالت طبیعی بدن در حال تولید استروژن است اما وجود استروژن بیش‌ازحد در بدن موجب سردرد، اضافه‌وزن و بسیاری از بیماری‌های خاص می‌شود. پس درنتیجه اگر می‌خواهید استروژن‌های اضافی بدن خود را حذف کنید انجیر بهترین گزینه است.

15. درمان بی‌خوابی یکی از فواید انجیر

انجیر دارای تریپتوفان است و به همین دلیل تأثیر بسیار زیادی در داشتن خوابی باکیفیت دارد. تریپتوفان از بی‌خوابی جلوگیری می‌کند. پس اگر خواهان خوابی باکیفیت هستید مصرف انجیر فراموش نشود.

16. از دفع کلسیم از راه ادرار جلوگیری می‌کند

استفاده بیش‌ازحد از سدیم، سبب از دست رفتن کلسیم از طریق ادرار می‌شود. پتاسیم موجود در انجیر، مواد دفعی از راه ادرار را تنظیم می‌کند و کلسیم دفعی را به حداقل می‌رساند. جالب است بدانید با مصرف انجیر به‌جای دفع کلسیم، میزان بسیار زیادی اسید اوریک و سموم مضر از راه ادرار از بدن دفع می‌شود.

17. انجیر بیماری‌های آمیزشی را تسکین می‌دهد

استفاده از انجیر برای تسکین بیماری‌های آمیزشی از زمان‌های بسیار قدیم وجود داشته است. خوردن انجیر در تسکین بیماری‌های آمیزشی بسیار مؤثر است اما امروزه به‌صورت پماد موضعی نیز می‌توان از آن استفاده کنید.

18. رشد مو را بهبود می‌بخشد

منزیم، ویتامین آ، ویتامین ث و ویتامین ای موجود در انجیر در حفظ سلامت مو نقش بسیاری دارند. این مواد مغذی سبب تحریک گردش خون در پوست سر می‌شوند به همین دلیل موها به‌سرعت رشد می‌کنند.

نکته:

1.خواص انجیر بسیار بیشتر از مواردی است که در این مقاله آن‌ها را نام بردیم.

2.فراموش نکنید که در مصرف انجیر زیاده‌روی نکنید چراکه زیاده‌روی در مصرف هر چیزی، سبب بروز عوارض جانبی می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)
منبع
بازار روز ایرانیانگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا