تغذیه

خواص و فواید نارنگی برای سلامتی

نارنگی، میوه ای عضو خانواده ی مرکبات است. نارنگی شباهت بسیاری به پرتقال دارد، با این تفاوت که، دارای اندازه کوچک تر، پوستی نازک تر و لطیف با گوشته ای نرم و آبدار وطعمی شیرین تر است. نارنگی در اروپا، با نام پرتقال ماندارین شناخته می شود.

به نظر می رسد، اولین کشتگاه این میوه جنگل های گرمسیری جنوب شرقی چین بوده است، ولی امروزه به طور گسترده در بسیاری از نقاط جهان کشت می شود.

نارنگی غنی از ترکیبات غذایی فراوان مانند: فلاونوئیدها، ویتامین C، ویتامین A، فولات و پتاسیم است. این ترکیبات سالم به سلامت تمام قسمت های بدن، از سلول های DNA گرفته تا استخوان ها و قلب کمک می کنند.
خواص نارنگی همانند خواص پرتقال است، حتی نارنگی دارای ویتامین A و آهن بیشتری نسبت به پرتقال است ولی از ویتامین C کم تری برخوردار است.

خواص و فواید نارنگی


فلاونوئیدها

نارنگی سرشار از ترکیبات فلاونوئیدی است که خواص ضد سرطانی بسیاری دارند. نشان داده شده است که فلاونوئیدهای موجود در نارنگی باعث جلوگیری از رشد سلول های سرطانی و جلوگیری از تکثیر تومورها می شوند.
فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان هایی هستند که رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. رادیکال های آزاد، مولکول های ناپایداری هستند که نقش مهمی در ایجاد بیماری ها دارند.
فلاونوئیدها ما را در برابر بیماری های قلبی محافظت می کنند، جریان خون در شریان های عروق کرونری افزایش می دهند، مانع از تشکیل لخته های خونی در شریان ها می شوند و کلسترول LDL که عامل بسیاری از بیماری های قلبی است را کاهش می دهند.

ویتامین C و ویتامین A

یک نارنگی ​​با حجم متوسط، حاوی 23.5 میلی گرم ویتامین C(یک آنتی اکسیدان قدرتمند که از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کند) است. ویتامین C برای سنتز کلاژن (چگونگی بوجود امدن پروتئین کلاژن در لایه های پوست) در بدن حیاتی است که به التیام زخم ها و حفظ تاندون ها، رباط ها، استخوان ها و رگ های خونی کمک می کند.
ویتامین C همچنین به جذب بیشتر آهن موجود در غذاها و حفظ و نگهداری این ماده معدنی در بدن کمک بیشتری می کند. نارنگی نیز حاوی ویتامین A بسیاری است، این شامل گروهی از رتینوئید ها می شود که مسئول عملکرد ایمنی بدن، بینایی، سلامت تولید مثل و ارتباط بین سلول ها هستند.

فولات

یک نارنگی با حجم متوسط، ​​حاوی 14 میکروگرم فولات یا ویتامین B9 است. فولات به حفظ فرم و سلامت سلول های بدن کمک بسیاری می کند، فولات، نقش مهمی در رشد کودک در زمان بارداری و خردسالی دارد.
مصرف فولات، باعث جلوگیری از تغییرات DNA می شود (تغییرات DNA می تواند منجر به سرطان شود). فولات در تولید گلبول های قرمز در بدن ضروری است.

پتاسیم

پتاسیم، ماده معدنی که، حدود 146 میلی گرم در یک نارنگی با حجم متوسط وجود دارد، پتاسیم بر سلامت تمام اندام ها، سلول ها و بافت های بدن تاثیر می گذارد. این ماده معدنی برای عملکرد مناسب کلیه ها، عضلات، اعصاب، قلب، سلامتی استخوان ها و دستگاه گوارش ضروری است.
پتاسیم حتی در مبارزه با پوکی استخوان، بعد از زایمان کمک می کند. مصرف پتاسیم می تواند از فشار خون بالا جلوگیری کند و خطر سکته را کاهش دهد.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا