بهداشت بانوان

مصرف چه داروهایی باعث تاخیر در پریود میشود

طبیعی است که قاعدگی شما از ماهی به ماه دیگر کمی تغییر کند – خونریزی ممکن است کمی زودتر یا دیرتر شروع شود یا کمی سنگین تر یا سبک تر باشد. اما اگر چرخه قاعدگی شما همیشه دچار تغییر است و به تاخیر می افتد، چند عامل ممکن است مقصر این وضعیت باشند.

بارداری بارزترین دلیل برای عقب افتادن قاعدگی است، اما برخی از شرایط پزشکی، تغییرات در عادات کاری یا ورزشی، یا حتی استرس نیز می توانند باعث اختلال در قاعدگی شوند. در برخی موارد، نسخه های دارویی شما نیز علت این مسئله هستند.

داروهایی که پریود را عقب می اندازند

کنترل بارداری هورمونی

قرص های ضد بارداری یا آی یو دی های هورمونی، عادت ماهانه را معمولاً سبک تر، کوتاه تر و منظم تر می کنند. آنها گاهی اوقات به عنوان درمانی برای زنان مبتلا به اندومتریوز تجویز می شوند، وضعیتی که می تواند باعث خونریزی شدید قاعدگی و گرفتگی های بسیار دردناک شود.

با این حال، اگر از «مینی قرص» فقط پروژسترون استفاده کنید، ممکن است در ابتدا سیکل قاعدگی شما منظم نباشد. برخی از زنان تا چند ماه پس از شروع دارو در بین دوره های منظم خود خونریزی دارند و برخی از زنان در ماه‌های پس از قطع قرص‌های ضدبارداری متوجه پریود نشدن می‌شوند.

وارفارین (کومادین)

این دارو به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند. بزرگترین مشکل مرتبط با آن خونریزی است. اگر این دارو را مصرف می کنید و جریان قاعدگی شما به شدت سنگین است یا در بین دوره های قاعدگی خونریزی می کنید، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید.

آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

آسپرین می تواند به جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند. به همین دلیل است که پزشکان گاهی اوقات آن را پس از حمله قلبی یا سکته مغزی تجویز می کنند. اما اگر به طور منظم آسپرین مصرف می کنید، ممکن است متوجه شدید که دوره های قاعدگی شما سنگین تر یا طولانی تر از حد معمول است.

نشان داده شده است که سایر مسکن‌های معروف به داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) که شامل ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند منجر به تاخیر در قائدگی شوند.

داروهای تیروئید

تیروئید شما غده ای است که هورمون های خاصی را تولید می کند. اگر این هورمون ها به اندازه کافی موثر نباشد، وضعیتی به نام کم کاری تیروئید رخ میدهد و دوره های شما می تواند نامنظم باشد.

یکی از داروهایی که افراد برای درمان کم کاری تیروئید مصرف می کنند، لووتیروکسین (لووکسیل، سینتروید) نام دارد. این هورمون جایگزین هورمون هایی می شود که به طور معمول توسط تیروئید شما ساخته می شود و می تواند باعث تغییراتی در دوره قاعدگی شما شود.

داروهای ضد افسردگی

محققان دریافته‌اند که برخی از زنانی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند، اختلالات قاعدگی مانند گرفتگی دردناک، خونریزی شدید یا عقب افتادن قاعدگی را به عنوان عوارض جانبی تجربه می کنند. به احتمال زیاد در 3 ماه اول پس از شروع دارو متوجه دوره های غیرعادی می شوید، اما اگر بعد از آن به حالت عادی برنگردید با پزشک خود صحبت کنید.

داروهای صرع

مطالعات انجام شده بر روی زنان مبتلا به صرع و مصرف داروهای ضد صرع نشان داده است که بسیاری از آنها دوره های قاعدگی خود را از دست داده اند یا دوره های آن ها نامنظم است. اگر چنین عوارض جانبی را تجربه کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

شیمی درمانی

این روش درمان سرطان می تواند قاعدگی شما را نامنظم یا جریان خون شما را سنگین تر کند. گاهی ممکن است قاعدگی شما به کلی متوقف شود.

دیگر دلایل شایع به تاخیر افتادن پریود

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث تاخیر در پریود شما شود. خوشبختانه، بسیاری از آنها نگرانی های جدی نیستند.

ممکن است یک ماه دیرتر پریود شوید، اما در ماه های بعد به چرخه طبیعی خود بازگردید. با این حال، تاخیر در پریود می تواند نشانه ای از اتفاق جدی تری در بدن شما باشد، بنابراین نباید نادیده گرفته شود. دلایلی که ممکن است پریودتان به تاخیر بیفتد عبارتند از:

  • بارداری. تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی می تواند نشانه بارداری باشد، اما این تنها دلیل نیست. اگر قاعدگی شما دیر شده است و فکر می کنید ممکن است باردار باشید، تست بارداری در خانه گزینه خوبی برای فهمیدن آن است.
  • کنترل تولد. قرص های ضد بارداری می توانند دوره های شما را دستخوش تغییر کنند. ممکن است پریودهای شما دیر شده یا عقب افتاده باشد، به خصوص اگر اخیراً روش کنترل بارداری خود را تغییر داده باشید.
  • فشار. استرس یکی از رایج ترین دلایلی است که ممکن است پریود شما را به تاخیر بیندازد. استرس می تواند منجر به تغییراتی در بخشی از مغز شود که پریود شما را تنظیم می کند.
  • وزن زیاد یا کاهش وزن. وزن کمتر یا بیشتر از محدوده وزنی توصیه شده برای شما می تواند باعث تاخیر در پریود یا حتی توقف کامل آن شود.
  • تمرینات ورزشی سنگین. تمرین برای یک ماراتن یا سایر رویدادهای ورزشی سنگین می تواند منجر به دوره های قاعدگی دیررس شود.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و سایر عدم تعادل های هورمونی. تنبلی تخمدان می تواند سطح برخی از هورمون ها از جمله آندروژن و انسولین را در بدن شما افزایش دهد. این می تواند منجر به تاخیر در پریود یا حتی از دست رفتن قاعدگی شود. سایر عدم تعادل های هورمونی، از جمله شرایط تیروئید، نیز می تواند باعث دیررس شدن قاعدگی شود.
  • شرایط مزمن. برخی از بیماری‌های مزمن، مانند دیابت یا بیماری سلیاک، می‌توانند باعث دیرتر شدن یا عقب افتادن قاعدگی شما شوند.
  • یائسگی یا یائسگی زودرس. با نزدیک شدن به یائسگی، دوره های شما ممکن است از حالت منظم خارج شوند. اگر کمتر از 40 سال سن دارید، پریود نشدن می‌تواند نشانه‌ای از وضعیتی به نام یائسگی زودرس باشد.

دیر یا عقب افتادن قاعدگی می تواند نشانه سرطان تخمدان نیز باشد که این وضعیت بسیار نادر است.

اگر اخیراً تحت استرس مضاعفی بوده اید، ممکن است بتوانید با کار بر روی کاهش سطح استرس خود، پریود خود را به حالت عادی برگردانید. با این حال، اگر چندین دوره پریود دیررس و غیرقابل پیش بینی داشته اید، وقت آن است که به یک متخصص زنان مراجعه نمایید.

5/5 - (4 امتیاز)
منبع
webmdhealthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا