سلامت چشم

5 علت اصلی پف زیر چشم و روش های درمان آن

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، 5 علت اصلی پف زیر چشم و روش های درمان آن را بیان نموده ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

حتماً تابه‌حال پیش آمده است که زیر چشمانتان هاله‌ای تیره‌رنگ ایجاد شود و از وجود آن ناراحت و حتی دچار کمبود اعتمادبه‌نفس شوید. البته این عارضه بیشتر اوقات نتیجه یک سری فعل و انفعالات موقتی در داخل بدن شما است که اکثراً بعد از مدتی برطرف می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با علل و روش‌های درمان پف زیر چشم بیشتر آشنا کنیم.

پف زیر چشم چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

کیسه‌های زیر چشم – تورم یا پف خفیف زیر چشم – با افزایش سن معمول است. وقتی سن افزایش پیدا می‌کند، بافت های دور چشم شما از جمله عضلاتی که موسوم به عضلات پشتیبان پلک هستند ضعیف می‌شوند. همچنین مایعات در قسمت زیر چشمان شما جمع شده و بر ورم میفزایند.

پف‌ زیر چشم معمولاً از نظر زیبایی نگران‌کننده است و بندرت نشانه یک بیماری پزشکی جدی است. درمان‌های خانگی مانند کمپرس خنک می‌تواند به بهبود ظاهر پف‌های زیر چشم کمک کند. برای پف زیر چشم مداوم یا آزاردهنده زیر چشم، جراحی پلک ممکن است یک گزینه باشد.

علت پف زیر چشم چیست؟

1. خوردن نمک زیاد

نمک یا غذاهای حاوی سدیم زیاد در رژیم غذایی شما می‌تواند برای بدن یا ظاهر شما مضر باشد. سدیم اضافی می‌تواند بدن شما را کم آب نگه دارد. این امر خصوصاً صبح روز بعد از یک وعده غذایی نمکی معمول است.

پوست نازکی که اطراف چشم قرار دارد بیشتر مستعد پف کردن است. این منجر به تورم زیر چشم یا ظاهر کیسه‌های زیر چشم می‌شود. بدن شما به‌طور طبیعی از نفخ معده خلاص شده و دور چشم شما را پف می‌کند. این عارضه می‌تواند چند ساعت و یا حتی بیشتر طول بکشد.

اگر می‌خواهید زیر چشمتان پف نکند و یا پف زیر آن از بین برود لازم است تا نمک را از غذای خود حذف کنید و یا کم کنید. غذاهای فرآوری شده و بسته‌بندی‌شده که نمک اضافه کرده‌اند را محدود یا اجتناب کنید. برای کمک به دفع سدیم، مقدار زیادی آب بنوشید.

خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم به مقابله با نمک نیز کمک می‌کند. این شامل:

  • موز
  • ماست
  • سیب‌زمینی‌ها
  • زردآلو خشک

2. گریه کردن از علت های پف زیر چشم

گریه کردن یکی از دلایل بروز تجمع مایعات در اطراف چشم و برای مدت کوتاهی پف می‌شود. تورم زیر چشم که هرچند وقت یک‌بار اتفاق می‌افتد احتمالاً خودبه‌خود برطرف می‌شود.

دلیل پف زیر چشمپف زیر چشم علتش چیست

3. خواب ناکافی

یک مطالعه تحقیقاتی منبع معتبر نشان داد که کمبود خواب می‌تواند تورم زیر چشم شما را ایجاد کند. همچنین می‌تواند باعث افتادگی پلک، قرمزی چشم و سیاهی زیر چشم شود. رنگ‌پریدگی پوست و افتادگی دهان از علائم دیگر آن است.

کمبود خواب می‌تواند عضلات اطراف چشم شما را ضعیف کند. همچنین می‌تواند منجر به از بین رفتن کلاژن – بافت الاستیک – زیر چشم شود. این باعث جمع شدن مایعات در این ناحیه می‌شود و باعث می‌شود ناحیه زیر چشم شما متورم شود.

تورم زیر چشم به دلیل کم‌خوابی ممکن است چند ساعت تا 24 ساعت طول بکشد. اگر خواب منظم نداشته باشید برخی از علائم می‌توانند دائمی شوند. معمولاً بزرگ‌سالان در هر شبانه روز به هفت ساعت خواب مفید نیاز دارند.

4. پف زیر چشم به علت آلرژی

آلرژی می‌تواند باعث جمع شدن مایعات مختلف در سینوس‌ها و دوروبر چشم‌های شما بشود. این می‌تواند منجر به تورم زیر چشم شود. یک واکنش آلرژیک همچنین می‌تواند چشمان شما را قرمز، خارش‌دار و اشک‌آور کند. مواد آلرژی زا شایع چشم شامل موارد زیر است:

  • گرده گل
  • گردوخاک
  • دود
  • آلودگی
  • موی حیوانات
  • مواد شیمیایی
  • عطر

آلرژی علت شایع پف چشم زیر است. این به این دلیل است که سلول‌هایی که مسئول حفاظت از چشمان شما هستند، پروتئین‌های ایمنی را به نام هیستامین ترشح می‌کنند. که این هیستامین باعث پاسخ آلرژیک دور چشم و پف کردن زیر آن می‌شود. این باعث می‌شود چشمان شما حساس و آبریزان باشد.

آلرژی چشم نیز به راحتی قابل‌درمان است. برای جلوگیری از علائم تا حد امکان از مواد حساسیت‌زا پرهیز کنید. شستن بینی و استفاده از قطره چشمی اشک مصنوعی برای شستشوی چشم نیز کمک می‌کند. بعضی داروها می‌توانند به کاهش ورم زیر چشم‌ها کمک کنند. موارد زیر نیز می‌تواند مفید باشد:

  • آنتی‌هیستامین (کلاریتین، بنادریل)
  • ضد احتقان (سودافد، عفرین)
  • قطره چشم (Alaway و Visine)

5. پف زیر چشم به علت سیگار کشیدن

کشیدن سیگار می‌تواند چشم شما را اذیت کند. اگر در حال سیگار کشیدن هستید، ممکن است واکنش آلرژیک نیز داشته باشید که این باعث تورم زیر چشم می شود.

برای جلوگیری از پف زیر چشم و سایر علائم، سیگار را ترک کرده و از کشیدن آن اجتناب کنید. اگر به ذرات دود باقیمانده حساس هستید، سطح و وسایل خانه و اتومبیل خود را تمیز کنید. پس از حضور در کنار افرادی که سیگار می‌کشند، موها و لباس‌های خود را بشویید.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

پف زیر چشم درواقع واکنش دفاعی بدن به شرایط بدی است که بدن در آن قرار می‌گیرد و خبر از ناراحتی بدن شما می‌دهد پس برای سلامتی خود هم که شده بهتر است پف زیر چشم خود را بررسی کرده و به دنبال علل آن باشید و آن را از بین ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا