بهداشت و سلامت

چگونه تعداد ضربان قلب را اندازه بگیریم؟ (5 روش)

چگونه ضربان قلب بگیریم؟

اندازه گیری ضربان قلب روش ساده‌ای برای سنجش سلامت و عملکرد عضلات قلب شما را ارائه می‌دهد. بیشتر بزرگسالان در حالت طبیعی، ضربان قلب 60 تا 100 ضربان در دقیقه دارند. ضربان قلب طبیعی در افراد مختلف متفاوت است. با این حال، اگر ضربان قلب به طور غیرمعمول زیاد یا پایین شود نشانه‌ای از بیماری است.

سن و تناسب اندام تأثیر زیادی در ضربان قلب دارند. البته موارد زیر بر ضربان قلب تأثیر می‌گذارد:

  • درجه حرارت بدن
  • وضعیت بدن مانند دراز کشیدن، نشستن یا ایستادن
  • حالت عاطفی
  • مصرف کافئین
  • مصرف داروهای خاص
  • زمینه بیماری قلبی و یا شرایط تیروئید

میزان طبیعی ضربان قلب

ضربان قلب طبیعی برای بزرگسالان معمولاً 60 تا 100 ضربان در دقیقه است. ضربان قلب کندتر از 60 ضربان در دقیقه، کند و ضربان سریعتر از 100 ضربان در دقیقه، سریع نامیده می‌شود. برخی از متخصصان معتقدند ایده آل ضربان قلب در حالت استراحت نزدیک به 50 تا 70 ضربان در دقیقه است. تشخیص ضربان قلب سالم بسته به شرایط متفاوت خواهد بود.

در میان افراد سالم، کاهش ضربان قلب به دلیل تناسب جسمی، دارو یا الگوی خواب متفاوت است. با این حال، کاهش آن ممکن است نشانه‌ای از بیماری از جمله حمله قلبی، عفونت‌های خاص، مقادیر بالای پتاسیم در خون یا تیروئید کم کار باشد.

از طرف دیگر، سریع بودن ضربان قلب در افراد سالم به دلیل ورزش، عصبانیت یا هیجان و اکثر عفونت‌ها، تب، مشکلات قلبی، داروهای خاص، مقادیر کم پتاسیم در خون، غده تیروئید بیش از حد فعال یا داروهای تیروئید بیش از حد، کم خونی یا آسم و سایر مشکلات تنفسی میباشد.

چگونه نبض خود را بگیریم

روش‌های مختلف گرفتن ضربان قلب

روش 1: گرفتن نبض شعاعی

گرفتن نبض شعاعیروش گرفتن نبض شعاعی

انگشت اشاره و میانی را روی مچ دست خود درست زیر انگشت شست قرار دهید. برای بررسی نبض خود از انگشت شست استفاده نکنید، زیرا شریان موجود در انگشت شست شمارش دقیق ضربان قلب را دشوار می‌کند.

هنگامی که نبضتان را احساس کردید، تعداد ضربان های خود را در 15 ثانیه بشمارید سپس این عدد را در 4 ضرب کنید تا ضربان قلبتان بدست آید. به عنوان نمونه، 20 ضربان در 15 ثانیه برابر است با ضربان قلب 80 ضربان در دقیقه (bpm).

روش 2: نبض کاروتید

نبض کاروتیدروش گرفتن نبض کاروتید

انگشت اشاره و میانی را در کنار لوله تنفسی خود درست زیر استخوان فک قرار دهید و با انگشتان ضربان قلب را احساس کنید و تا 15 ثانیه بشمارید سپس این عدد را در 4 ضرب کنید تا ضربان قلبتان بدست آید.

روش 3: نبض پدال (پشت پایی)

نبض پدالروش گرفتن نبض پدال

به نبض پا نبض پدال گفته می‌شود. انگشتان اشاره و میانی خود را در بالاترین نقطه در بالای قسمت پایتان قرار دهید. برای احساس نبض باید انگشتان خود را در امتداد استخوان یا کمی به طرفین حرکت دهید. هنگامی که نبضتان را پیدا کردید، ضربان ها را تا 15 ثانیه بشمارید و ضرب در 4 کنید تا ضربان قلبتان را بدست آورید.

روش 4: نبض بازویی

نبض بازوییروش گرفتن نبض بازویی

مکان دیگر برای بررسی نبض، شریان بازویی است این روش بیشتر در کودکان خردسال استفاده می‌شود. در این روش بازو را رو به بالا و به سمت سقف خم کنید، انگشت اشاره و میانی را کنار بازوی خود بین خمیدگی آرنج در قسمت بالا و قسمت نوک تیز استخوان آرنج خود قرار دهید و محکم فشار دهید تا نبضتان را احساس کنید. وقتی نبض را حس کردید، تعداد ضربان ها را در 15 ثانیه حساب کنید و این عدد را در 4 ضرب کنید.

چگونه قلب خود را تقویت کنیم؟ رژیم غذایی + ورزش‌های سلامت قلب

روش 5: بررسی ضربان قلب با دستگاه

بررسی ضربان قلب با دستگاه

دستگاه‌هایی از قبیل:

  • دستگاه‌های فشار خون در خانه
  • دستگاه‌های تناسب اندام دیجیتال
  • برنامه‌هایی ضربان قلب در گوشی‌های هوشمند

دقیق‌ترین دستگاه برای بررسی ضربان قلب استفاده از مانیتور بی سیم است که به دور قفسه سینه بسته می‌شود. دستگاه‌های دیجیتالی تناسب اندام روی مچ دست، دستگاه‌های فشار خون در منزل و برنامه‌های گوشی‌های هوشمند، دقت کمتری در تعیین ضربان قلب دارند.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
mayoclinichealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا