خانه داری

موارد کاربردی استفاده از پوست سیر و پیاز

پوست سیر و پیاز به چه دردی می‌خورد؟

پیاز و سیر به دلیل ارزش غذایی بالا و عطر و طعم عالی دو سبزیجات پرمصرف در دنیا هستند و در بسیاری از غذاها استفاده می‌شوند. با این حال بسیاری از افراد پوست آنها را دور می‌ریزند بدون اینکه از خواص و مزایای خانگی بی شمار آن باخبر باشند. در حقیقت پوست سیر و پیاز منبع سرشاری از ویتامین‌های A، C، E و بسیاری از آنتی اکسیدان های قوی و ضد التهاب است.

گفته شده بسیاری از خواص سیر که باعث کاهش کلسترول و ایمنی بدن می‌شود در پوست آن موجود است، حتی امروزه در بسیاری از محصولات بهداشتی از پوست سیر استفاده می‌کنند، همچنین بعضی از آشپزها پوست سیر را به دلیل مواد مغذی و طعم اش در خمیر نان به کار می‌برند. لازم به ذکر است برای استفاده بیشتر از پوست سیر و پیاز تا حد امکان از موارد ارگانیک استفاده کنید.

موارد استفاده و فواید پوست سیر و پیاز

فواید پوست پیاز

1. رفع گرفتگی عضلات

اگر می‌خواهید از گرفتگی عضلات خلاص شوید، فقط مقداری پوست پیاز را به مدت 10-15 دقیقه در آب بجوشانید و قبل از خواب آن را به عنوان چای بنوشید.

2. تسکین خواب

اگر در خوابیدن مشکل دارید، نوشیدن یک فنجان پوست پیاز عالی است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک لیوان آب را با مقداری پوست پیاز به مدت 10 دقیقه بجوشانید و از خواص آن لذت ببرید.

3. کمپوست

پوست پیاز روش خوبی برای افزودن مواد مغذی به کودهای گیاهی است. بنابراین هرگز پوست سیر یا پیاز را دور نریزید زیرا برای گیاهان بسیار مفید است.

4. درمان درد گلو

پوست پیاز را به مدت ده دقیقه در آب بجوشانید و سپس غرغره کنید. این عمل به تسکین و کاهش التهاب و درد گلو کمک می‌کند.

5. رشد مو

موهای خشک و آسیب دیده خود را با پوست پیاز درمان کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این که پوست پیاز را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و روی موها بمالید، سپس با شامپوی معمولی بشویید.

6. مغذی کردن برنج

هنگام پختن برنج، مقداری از پوست‌های پیاز را در قابلمه پخت برنج قرار دهید و پس از پخت پوست‌ها را بردارید.

7. به عنوان رنگ مو

اگر می‌خواهید موهای خود را قهوه‌ای روشن کنید پوست پیاز رنگ موی خوبی است. این کار را می‌توان با افزودن پوست پیاز به یک ظرف آب و جوشاندن آن به مدت 30-60 دقیقه انجام داد. بعد از یک شبانه روز آن را روی موهای خود اعمال کنید و پس از 30 دقیقه با آب بشویید.

فواید پوست سیر

1. تسکین خارش پوست

خواص ضد قارچی پوست سیر باعث کاهش خارش‌های پوستی می‌شود. پوست سیر را به مدت 5 دقیقه بجوشانید و دستمال تمیزی را آغشته به آب سیر کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

2. طعم بهتر غذا

پوست سیر دارای مواد مغذی عالی است و می‌توان به سوپ‌ها و خورش‌ها اضافه کرد. حتی می‌توان یک قاشق چای خوری پوست سیر آسیاب شده را به خمیر نان خانگی اضافه کرد و عطر و طعم اش را افزایش داد.

4.7/5 - (4 امتیاز)
منبع
farmersalmanacmyrecipesrecipeskrishijagran

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا